Welk merk vervangings onderdelen van fabriek uit?

milanseegers

Forumguru
Omdat ik mijn auto graag zo standaard mogelijk laat :jaja: ben ik benieuwd naar welke merken Skoda vanuit de fabriek monteert als het gaat om 'slijtage' onderdelen. Over het algemeen ben ik geneigd Bosch te bestellen, er van uitgaande dat dit het merk is wat op alle Duitse ehh Tjechische auto's wordt gebruikt. Maar ben er achter gekomen dat dit niet altijd het geval is.

Er staat niet veel overgeschreven (bijna niets) dus ik dacht; wellicht leuk er een draadje aan te wijden.

Nu heb ik gehoord de olie, interieur, brandstof en luchtfilter van MANN-FILTER zijn.
En dat remblokken van ATE zijn?
Motorolie daarin tegen, daar kan ik niets over vinden (behalve de specs dan).
Ruitenwissers heb ik van Bosch, maar ben benieuwd of deze ook standaard worden gemonteerd.
Bougies?
Lampjes?

Iemand meer suggesties?

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk voor de totale Vaggroep geldt dat sommige producten per bouwjaar een andere fabrikant hebben, en soms worden zaken gewoon door elkaar gebruikt, en is het maar net waar de magazijnvoorraad van de fabricagelijn op dat moment mee is gevuld. Bij bijvoorbeeld ruitenwissers kom je regelmatig het Spaanse merk Valeo tegen en bij sommige modellen is dat ook vaak de fabrikant van de lampunits en raammechanismes (en dus niet alleen Bosch wat je zou verwachten).

turboturbo

Forumguru
Ik pak gewoon standaard de betere A merken. Remmerij allemaal Bosch, behalve de schijven voor die heb ik van ATE genomen (die doen immers het meeste werk)

Voor de distributie is mij door diverse garages (en oa op het Seat-Online forum) op het hart gedrukt iets te nemen van Contitech of SFK. Of OEM, gewoon bij de dealer. Prijstechnisch is een goed A merk gewoon zeer interessant.

Voor overige zaken kies ik voor Bosch, ATE, Febi Billstein, dat werk. Qua prijs zie je vanzelf of het een B merk is of niet, toch?

Ik heb de filters meestal van MANN (ook een keer een OEM ploegijzer gebruikt, het verschil is kennelijk alleen de opdruk met letters), de bougies die ik hier klaar heb liggen zijn NGK. En ruitenwissers van Bosch.

Oja, vorig jaar een nieuwe kachel radiateur gekregen. Voor een onderdeel waar geen draaiende delen in verwerkt zitten, en slechts een stuk goedkoop metaal (aluminium?, dus legering?) is, heb ik de monteur gevraagd een aftermarket type te bestellen. Het leek me verder niet zo'n kritiek onderdeel. Scheelde ruim de helft van de prijs bij de dealer wat ik me ervan kon herinneren. De monteur schrok er zelf ook van (van het prijs verschil) Wel was de pasvorm net niet 100% dus hij had er iets meer moeite voor moeten doen tijdens de montage.

Van mij hoeven de onderdelen niet OEM te zijn. After market van een goed merk zijn als je het mij vraagt tenminste net zo goed van kwaliteit als OEM. Immers neemt een autofabrikant toch ook onderdelen van een onderdelen leverancier af?

Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
@codoba dat (slijtage)onderdelen vaak door andere merken worden gemaakt dat het automerk zelf wist ik. Maar niet dat dit dus wisselt per bouw jaar. Dus eigenlijk is er geen 'standaard'. Geldt dit ook voor de olie? Vaak adviseren autofabrikanten een merk olie te gebruiken. Doet skoda dit ook?

@turboturbo goeie smaak heb je denk dat je daarmee gewoon goed spul te pakken hebt. Denk dat de vraag rijst wanneer is iets oem? Immers autos gewoon 'random' worden samengesteld met wat er op de markt voor handen is.

turboturbo

Forumguru
Idd wat is OEM. Voor de klant in elk geval 'dat wat je bij de dealer koopt'.

Overigens wisselt Skoda soms qua voorschrift van olie (merk en type). En/of de importeur heeft hier een dikke vinger in de pap. Mijn Fabia kreeg nooit de 10W40 (maar 5W40) die in het boekje stond, en halverwege mijn bezit van de Fabia was de dealer overgestapt van Shell naar Castrol.

Skoda-MAN

Forumguru
Autofabrikanten gebruiken vaak meerdere toeleveranciers om niet afhankelijk te zijn in verband met stakingen of faillissement en om de prijs zo laag mogelijk te houden door concurrentie.
Vaak al bij de aflevering te zien aan de verschillende merken van de gemonteerde banden.

Bovenaan Onderaan