Welk onderhoud kan ik zelf doen

rxr

Lid
Ik zat de laatste tijd eens te denken. Het beestje moet weer eens voor grote beurt naar de garage maar nu heb ik het idee dat ik de meeste dingen wel zelf kan. Wat doen ze eigenlijk bij een grote beurt?

Olie vervangen,
bak olie vervangen
rem vloeistof vervangen
olie filter,
brandstof filter
interieur filter
bougies vervangen
luchtfilter

Dit zijn de dingen die ik zelf ook prima kan. Zijn er nog meer dingen die ik zou moeten doen als ik zelf mijn grote beurt zou willen doen ipv de garage en dus mijn vraag wat doen ze meestal bij een grote beurt. Trouwens heeft Skoda zelf ook voorschriften wat, wanneer vervangen moet worden. Had al even gegoogled maar kan het eigenlijk niet vinden :(
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Heb je er rekening mee gehouden dat je het juiste gereedschap hebt. dus niet alleen de juiste sleutels, maar ook randzaken als opvangbakjes en het afvoeren van de afgewerkte olie?

Als je handig bent en logisch na denkt kun je veel zelf, maar de juiste gereedschappen hebben is 60% van de werkzaamheden.
 

Hans O.

Forumguru
Check je tijdens deze werkzaamheden ook de slijtage onderdelen op hun conditie? Zoals remblokdikte/remschijf dikte, aandrijfhoezen, spanning riem/snaar enz.? Onderhoud is ook op voorhand problemen ontdekken.
checklist-grote-beurt%20jo.jpg
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Alles is zelf te doen. Behalve de brandstof filter daar zitten speciale aansluiting op en door de ouderdom kunnen die afbreken en dan ben je "genaait"
 

Joske

Forumguru
Als ik het goed voorhad heb jij een O1 1.6MPI AVU 2002 ? (zet in even in je handtekening, dat zoekt wat makkelijker ;) )

in bijlage "groot onderhoud service"

:)
 

Bijlagen

  • Groot onderhoudservice.pdf
    170,8 KB · Weergaven: 38

rxr

Lid
Heren bedankt, volgende week zou ik er eens even aan wagen. Ga mijn versnellingsbak dan ook gelijk verwisselen. Mijn DUU bak heeft het na 3 ton ook begeven. Nu gelukkig een gereviseerde op de kop getikt waarbij de slechte klinknagels verholpen zijn.

Trouwens, ik rij op lpg. Doen de gas rijders er altijd nog speciale bougies in of gewoon de standaard bogies en regelmatig vervangen?

@joske1979
Zou het gelijk even doen.
 

Octa Collection

Forumguru
Gewoon de standaard bougies gebruiken, veel goedkoper en als je ze elke 15000 km vervangt weet je zeker dat ze goed zijn.
Ik heb 1x de dure irridium bougie geprobeerd, zou longlife zijn en 60000 km meegaan (op benzine), bij 30000 kreeg ik 2x een misfire en heb ze daarna vervangen voor standaard, tot op heden geen misfires meer gehad.
De standaard bosch die ik nu erin heb zitten kosten 3,65 de ngk irridium waren toen iets van 15 euro.
 

rxr

Lid
Nou, dit weekend heeft dus in het teken gestaan van mijn skoda'tje. Versnellingsbak met veel pijn en moeite gewisseld. Dat is dus ook eens en nooit weer. Hebben ze mij bij het revisie bedrijf ook nog een andere bak mee gegeven (DGO ipv DUU) maar gelukkig paste deze wel en heb ik het idee dat de verhoudingen ook enigszins gelijk zijn.

Het enige wat slecht lukt en ik weet dat het stom klinkt maar dat zijn de bougies vervangen. Deze zitten bij dit blok echt enorm moeilijk. Ik kan bij de 2e en 3e bougie niet eens de bougie kabel er afkrijgen. Nu heb ik na zitten te denken om het inlaat spruitstuk er voor af te pakken maar mijn lpg injectoren zitten voor sommige bouten van het spruitstuk. Iemand tips om deze bougies van een 1.6SR motor makkelijk te vervangen? Ik weet dat er veel handige tooltjes zijn. Welke zou ik nodig hebben.

Ook viel mij op dat de slang naar mijn secondaire luchtpomp los zat alvorens ik begon. Ik heb de slang er weer op gedrukt maar het valt me wel op dat bij het starten ongeveer 20 seconden heel veel lucht blaast. Daarna wordt stopt de pomp met lucht blazen. Ook was de pomp van 2 bouten afgebroken (de bevestingingsbouten). Zou ik hier iets mee moeten?
 

rxr

Lid
Nou, auto net voor de apk gehad. Wat een mierenneukers zeg. Knipperlicht was niet oranje genoeg achter, dim licht rechts iets te hoog lpg dop miste en er zat een schuurtje in mijn lpg overdruk afvoerslang. Nou ja, dat is ook weer klaar.

Nu is mijn 2e lambdasonde ook al 2 jaar stuk maar aangezien deze toch niets aanstuurt vond ik het destijds zonde om het te vervangen. Nu 2 jaar laten kon ik er goedkoop aankomen. 30 euro voor een nieuwe dus ik dacht, dat moeten we maar eens gaan doen. Vandaag wou ik deze ook maar eens gaan vervangen maar ik krijg het hele ding niet los. Als ik mijn sleutel op de bout zet heb ik geen speling meer om de sleutel te draaien. Ja milimeters maar dat geeft de hele uitlaat ook nog wel mee. Iemand tips of handig gereedschap daarvoor?
 

rxr

Lid
Ja en ook nog met kruipolie. Het probleem is echt de ruimte. Ik kan geen slag maken. Het is echt milimeter werk hoeveel ruimte ik nog heb wat ik de sleutel kan bewegen voordat het tegen de bodemplaat aan komt. Nu had ik hem gister ook op oprij bokken staan. Wellicht ook niet het meest handige. Zou hem binnenkort eens even op een brug gooien maar ook daar denk ik dat ik met het zelfde probleem zit.

de zonde zit namelijk aan de bovenkant van de kat.
 

CDK

Forumguru
de zonde zit namelijk aan de bovenkant van de kat.
klopt, de reden daarvan is dat ze liefst onder en bepaalde hoek met het sensor naar beneden gemonteerd dienen te worden, als ze andersom zouden zitten zou je ze of eerder kapot rijden op een drempel, of ze 'overlijden' op jonge leeftijd door condens in het uitlaatsysteem.
Maar op de brug moet het lukken hoor!
 

marx-7

Senior Member
Beetje hele late reactie maar....


voor het wisselen en loshalen van de bougiedoppen van de 1.6 SR motor (ik heb hetzelfde onding) heb je een speciale tang met een lange holle ronde bek nodig. die heb ik een paar jaar geleden gehaald bij een automaterialenzaak en kostte een euro of 40 :(

bougies moet je daarna wel eruit krijgen met een ratel en verlengstuk wat onder een hoek kan draaien. ik zag het ook niet zitten de hele inlaat eraf te schroeven...
 

Octa Collection

Forumguru
Bij de 2.0 hetzelfde, met een speciale bougietang kan je de doppen er af trekken.
Met een ratel en knikstuk lukt het dan wel.
De boordcomputer is aan het aftellen dus binnenkort kan ik er weer mee aan de slag :jaja:

edit: even opgezocht waar ik die tang heb gekocht, zag hierboven een prijs van 40 euro en dat heb ik er niet voor betaald. :D
Ik heb destijds 2 tangen gekocht omdat ik ook niet precies wist welke ik moest hebben.
1: https://www.gereedschapland.nl/product/1593/telefoontang,-met-ring-punt,-280-mm?categoryid=0
2: https://www.gereedschapland.nl/product/1337/bougietang?categoryid=0

Het lukt met beide tangen, tang 1 is wat smaller en past goed met de bek om de bougiedop dus die pak ik nu standaard.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan