Welk systeem?

DoubleSkoda

Nieuw lid
Goeiedag,

Ik had al een Superb met een fijn werkend grootbeeld navi- en audio systeem (Columbus/Canton). Nu zijn we sinds een week trotse eigenaar van een prachtige Yeti 1.2tsi Elegance (2011) als 2e auto met een originele Bolero radio. Nu wil ik daar graag handsfree in kunnen bellen en bij voorkeur ook een navi in hebben. Ik dacht zelf aan het laten inbouwen van een Amundsen systeem. Volgens verschillende aanbieders op Marktplaats een kwestie van plug&play...

Net als ik denk dat ik het snap (ben geen techneut), loop ik tegen wat vragen en onduidelijkheden aan:
- moet hier dan nog een separate Bluetooth module bij ingebouwd worden?
- en is dat ook zo voor een gps-module?
- wat gaat deze grap me uiteindelijk ongeveer kosten?
- is een Parrot voor telefonisch en smartphone-houder voor navi uiteindelijk niet beter/makkelijker/goedkoper?
- wie heeft er voor mij een betrouwbaar adres voor de levering en inbouw met sportieve prijzen?

Ik besef dat dit wel veel vragen voor 1 topic zijn, maar wellicht heeft iemand al eens met exact hetzelfde bijltje gehakt of is helemaal in deze materie thuis.

Alvast bedankt voor je reactie!

Sharky

Actief lid
Hoi,

Ik denk dat de B.T. al wel in het multimedia-apparaat is ingebouwd, dus dat zal het probleem niet zijn.
Vaak is de navigatie als een losse module (in het handschoenvakje) ingebouwd, dus ik weet niet of je dat er dan nog los moet bijkopen.
Maar denk ook aan een GPS antenne die je nodig zult hebben, en als de huidige Bolero die niet heeft, zul je om het netjes te doen een nieuwe dakantenne met GPS moeten aanschaffen en monteren.

Ik denk als je een nieuwe Amundsen incl. GPS module en nieuwe dakantenne gaat kopen dat je zo'n kleine € 800 tot 1000,- kwijt zult zijn.
Op Marktplaats zul je ze waarschijnlijk wel goedkoper vinden.
Maar een parrot en smartphone-houder voor navi zal beduidend goedkoper zijn, zelfs al moet je de navi-software er nog bij kopen !!!

Succes met je keuze.

peterhuppertz

Forumguru
Ik rijd alweer heel wat jaartjes met een auto met ingebouwde navigatie (Renault Laguna 3, twee keer een Citroën C5, en nu ook met een Columbus).
Ik heb echter ook alweer heel wat jaartjes een goed geïnformeerde kameraad aan boord, genaamd Tante Truus (zo noemen wij TomTom). Vroeger een Live 940, maar na 9 jaar werd die wat sloom. Nu dus de TomTom for Android app. Voor 20 euro per jaar de nieuwste kaarten (4 updates per jaar), en de verkeersinformatie is beter dan Waze (en omdat Google Maps ook Waze gebruikt, ook beter dan Google Maps). Onverslaanbare combinatie, waar ingebouwde navigatie niet tegenop kan, al was het maar omdat je je kleurenblind betaalt voor kaartupdates die, op het moment dat ze beschikbaar komen, alweer een jaar oud zijn.

Jorg Edelbloedt

Senior Member
Parrot is vele malen goedkoper( op MP al onder de 50€ te scoren), als je daarbij neemt dat navigeren via je smartphone actueler is dan welk systeem ook aangeboden door een autofabrikant .....
Zou ik het wel weten

DoubleSkoda

Nieuw lid
Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan gehad.

Ik kies alsnog voor een parrot en een clip voor onze Samsung telefoons. Voor zover ik begrijp zijn we daar het snelst mee klaar en voordeligst mee uit.

peterhuppertz

Forumguru
Die Parrot kan ik alweer ... hoe lang? ik denk vijftien jaar... geen uitspraak over doen, maar ze waren vroeger erg goed. Maar voor wat betreft de navigatie: goede keuze. Zelfs Google Maps navigeert beter dan de Columbus. En je kunt, volgens mij, voor vijf euro, TomTom een maand proberen voordat je je er voor 20 euro per jaar aan verbindt. Zelf weet ik het wel; ik heb net twee dagen terug mijn abonnement weer met een jaar verlengd.

Rallye

Forumguru
Mag ik je nog wijzen op de carkits van bury? Ik had tot volle tevredenheid een voorganger van deze: http://www.bury.com/consumer/en/products/kategorie/via-bluetooth-with-display/produkt/cc-9068-1.html

Ik vind de apparaten van Bury er professioneler uitzien dan die van Parrot. Je kunt zelfs de kleuren van het schermpje aanpassen aan de kleuren van je dashboardverlichting. Je kunt ook twee telefoons tegelijk koppelen (in mijn geval zakelijk en privé) en evt. via bluetooth muziek afspelen naar de Aux van de Bolero (zit die er op?).

Ik had het scherm in mijn O2 gemonteerd op een houder van Brodit, op dezelfde plek als deze: https://brodit.com/product.html?id=854587&pn=prod&brand=Skoda&model=Yeti&year=2011, maar Brodit kent meer mogelijkheden, zie https://brodit.com/productList.html?lrhandDrive=lhd&brand=Skoda&model=Yeti&year=2011&pn=prod (N.B. sommige zijn niet geschikt voor de Bolero).

Bovenaan Onderaan