Welke banden i.c.m. Octavia VRS (2014).

Hallo...

Vast een vraag die al eens voorbij is gekomen, maar wat zijn de ervaringen/advies voor een knappe set banden voor een VRS?
Bij aankoop zaten onder mijn VRS 'Continental Premiumcontact 6' banden.
Wat mij daaraan op is gevallen is dat, met name wanneer het nat is, de grip behoorlijk tegenvalt.

Nu weet ik dat een voorwiel aangedreven auto, zonder sper, met 220 pk wel zo'n beetje het maximum is...
Maar wielspin in de derde versnelling in het nat... Dat zou toch beter moeten kunnen.

Dus...
Wat zijn de praktijkervaringen?
Ik heb wat testen gezien waar de 'Continental Sportcontact 7' goed uit komt.
Zou dat een verstandige keuze zijn??
Of toch niet i.c.m. een VRS?
 

Fmoon

Forumguru
Ik had altijd de Michelin Supersport eronder, na 2x een klapband ben ik over gegaan op Goodyear Eagle F1 Supersport. Was echt een fijne band! Echt in flinke plensbuien ermee gereden in het buitenland maar geen centje pijn.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb dezelfde auto als jij en rijd met Kumho Ecstasy banden, 225/35/19, en ik ben daar erg tevreden van! Heb de auto al in heel slechte omstandigheden gereden, sneeuw, ijzel en vrieskoude, gietende regen, en ik heb telkens voldoende grip. Natuurlijk moet je hem in zulke omstandigheden niet gaan pushen en geen limieten gaan opzoeken, dat is om problemen vragen en dan ga je inderdaad tractieproblemen krijgen.

Kumho Ecstasy
Michelin PS4
Goodyear f1 ss ( die @Fmoon al aanhaalde )

Zijn goede banden die zo in me opkomen die wel passen bij de VRS.
 
@Fmoon De Goodyear F1 heb ik heel lang geleden onder mijn eerste autootje gehad. Een Golf GTI uit '87.
Dat waren nog eens tijden... :jaja:
Reed inderdaad heel erg fijn.

Natuurlijk moet je hem in zulke omstandigheden niet gaan pushen en geen limieten gaan opzoeken, dat is om problemen vragen en dan ga je inderdaad tractieproblemen krijgen.
In een rechte lijn wil je wel eens, op een redelijk veilige manier, kijken waar de grens ligt.
Daarin viel mij de wielspin toch wel heel erg op.
En uiteraard, als je gewoon geciviliseerd wegrijdt bij een groen verkeerslicht gaat dat prima.

Ik ga de banden eens kritisch met elkaar vergelijken en kijken waar ik op uitkom.

Dank tot zover...
 

Fmoon

Forumguru
Ik moet zeggen, voor zover je een band mooi kan vinden… het is ook nog een mooie band ook die Goodyear, dat viel me telkens op als ik naar de auto toe liep. De randbescherming was ook erg fraai. Maar dat is bijzaak, want als je een stoep zou raken gaat je dat niet redden. Kan hem zeker aanraden, heb ze ook overal voor gebruikt onder de RS en zou ze zo weer nemen…
 

gjhu

Senior Member
Ik had destijds Dunlop sportmaxx rt2 onder mijn Audi A6 zitten. Fijne banden. Nu onder mijn Octavia (geen vrs)heb ik weer Dunlops (sp sport fastresponse). Ben er erg tevreden over.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb er altijd (na vervanging van de eerste Bridgestones) Michelin onder gehad. Pilot Sport 4 en later (niet zo heel lang) 5.

Nu bij de Golf (op 19”) valt mij op dat de velgbescherming van de huidige Bridgestones erg goed is. Bij de Skoda had ik steeds gekloot met beschadigingen.
 
Ik moet zeggen, voor zover je een band mooi kan vinden… het is ook nog een mooie band ook die Goodyear, dat viel me telkens op als ik naar de auto toe liep. De randbescherming was ook erg fraai. Maar dat is bijzaak, want als je een stoep zou raken gaat je dat niet redden. Kan hem zeker aanraden, heb ze ook overal voor gebruikt onder de RS en zou ze zo weer nemen…
Die afwijking komt mij bekend voor... :LOL:
 

leon-cupra

Forumguru
In een rechte lijn wil je wel eens, op een redelijk veilige manier, kijken waar de grens ligt.
Daarin viel mij de wielspin toch wel heel erg op.
En uiteraard, als je gewoon geciviliseerd wegrijdt bij een groen verkeerslicht gaat dat prima.
Breek mijn mond niet open :shutup::shutup:
Bad memories … ex-eigenaar van een vRS 220pk stage 1 (308pk)

Heb goede ervaringen met Michelin pilot sport 4S (de S achteraan maakt nog een serieus verschil). Pakken grip (zeker op droog wegdek), nadeel: je laat ook veel rubberdeeltjes achter op de weg :deuk: na 5000km voelde je de grip minderen en na 10000km rijp voor de sloop (toen maar beslist om de vRS in zijn geheel weg te doen). Regenweer was ook een stuk beter dan met de originele banden maja, vRS, 220-versie en stage 1 is in geen 100jaar een goede combo met slecht weer.

Wel rekening houden met @JeSko zijn advies (no offence Jef) dat zijn wagen enorm, enorm, enorm, … verfijnd afgesteld is. Zijn ervaringen kan je niet altijd vergelijken met een standaard 220-versie. Uiteraard in alle gevallen telt wel: een voet die je een beetje in dwang kan houden, doet al veel. Maar eerlijk gezegd (en dat was toen mijn grootste frustratie en teleurstelling), een VRS koop je niet om je te moeten inhouden.
 
De balans tussen grip en duurzaamheid is inderdaad wel belangrijk.
Uiteindelijk is de prijs ook wel enigszins van belang.

Voorlopig kan ik nog wel even door met mijn huidige bandjes.
Ik ga er nog eens heel goed over nadenken.
In ieder geval zijn er een aantal goede kandidaten voorbij gekomen.
 
Bovenaan Onderaan