Welke compressie?

Herman Janssens

Senior Member
Onder welke compressie sla ik best muziek op om het beste resultaat te bereiken op mijn Columbus met Cantonsysteem? MP3 320 Kbps of FLAC?

MarcoO2

Forumguru
Ik zou zeggen: zet hetzelfde muzieknummer in beide formaten op je systeem en luister of je überhaupt het verschil hoort. Zo niet, kies je lekker voor MP3, zo wel, bepaal dan of je het het grotere bestandsformaat waard vindt.

turboturbo

Forumguru
320kbps MP3 is niet verkeerd, hoor. Dat is 'als' CD-kwaliteit. Die compressie is niet zo hoog. Meer gangbaar (voor mp3) is vaker 192kbps of zelfs lager.

turboturbo

Forumguru
Verschil is natuurlijk ook de apparatuur en de omgeving. In een luisterkamer bij RAF met $$ zuiltjes kan ik wellicht een verschil ontwaren tussen beide compressies, maar in een auto denk ik al niet meer.

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Daarom vind ik MP3'tjes VBR gecomprimeerd met -v2 (~190 kbps) of -v1.5 (~205 kbps) het beste compromis. De opslagcapaciteit blijft dan binnen de perken (met een beetje mp3-verzameling heb je ook aan een 64 GB stick al niet meer genoeg), elk apparaat kan ze afspelen, en ook in de huiskamer hoor ik in ieder geval geen verschil met de originele CD.
LAME (de MP3 encoder die over het algemeen als beste wordt gezien) besluit bij VBR zelf welke delen van de muziek met hogere, en welke met lagere bitrate worden gecodeerd. En dat werkt best goed.

Bovenaan Onderaan