Welke EGR klep

ronald_j

Actief lid
Goedemorgen,

Ik probeer via Ebay een EGR klep voor mijn auto te bestellen. Het is een Fabia I met de 1.4 74kW benzinemotor (BBZ). Nu geven ze aan dat er voor deze motor twee typen verkrijgbaar zijn. Maar we komen er niet achter welke ik nu zou moeten hebben. Ik heb wat foto's genomen, maar door de roest is de tekst niet meer te lezen.
Zijn er nog andere manieren om hierachter te komen?
 

Bijlagen

  • WP_20150713_14_27_00_Pro.jpg
    WP_20150713_14_27_00_Pro.jpg
    400,7 KB · Weergaven: 43
  • WP_20150713_14_27_09_Pro.jpg
    WP_20150713_14_27_09_Pro.jpg
    306 KB · Weergaven: 42

ronald_j

Actief lid
misschien zie ik iets over het hoofd, maar die link lijkt niets met vervangonderdelen te maken te hebben. Waar zou ik dan moeten kijken?
 

ronald_j

Actief lid
Thanks! Dat verklaart een boel.
Er is alleen een ding dat ik niet begrijp. In het stripje achter het raam staat TMBGD26Y8xxxxxxxx. Ik ging ervan uit dat dat het chassisnummer is.
Maar voor de keuze van welke klep ik nodig heb zie ik steeds een andere stijl nummers. 6Y-13305 000, 6Y-1X018 800, 6Y-23305 001, 6Y-2X018 801. Ik zie in mijn nummer wel een 6Y zitten, maar als het zo werkt dan zou het 6Y-8 zijn. En dat komt weer nergens voor in de documentatie van die EGR kleppen.
 

ronald_j

Actief lid
Uiteindelijk heb ik eens de dealer gebeld. Ik weet niet hoe zij dit weten, maar ze wisten me te vertellen dat het de versie is met het typenummer dat eindigt op T.

Woensdag gaat hij erin.
 

ronald_j

Actief lid
Het stond al heel lang op de to-do om dit nog terug te koppelen. Bij deze dan.
Mijn laatste post was dat hij die week vervangen zou worden. Ik zou dat door een universeelgarage laten doen, maar ze gaven aan dat de bouten dusdanig vastgeroest waren dat ik een nieuwe afspraak zou moeten maken. Dat is dan weer blijven liggen en uiteindelijk heb ik het toch gedaan.

De aanleiding. Al langere tijd reed de auto niet lekker bij lagere belasting. Dat was heel vervelend met filerijden en rijden in kleine straten. Elke keer als ik een beetje meer of minder gas gaf reageerde de motor eerst goed op het gaspedaal, om dan na ongeveer een 0.25-0.5 seconde toch weer iets meer of minder vermogen te geven. Daardoor was doseren erg lastig. Gasklephuis was al eens vervangen, maar gaf niet het gewenste effect.

Toen werden er ook met een zekere regelmaat foutcodes gelogd rondom de EGR klep.
16786 - P0402 Exhaust Gas Recirc.Flow Excessive Detected, 35-10, Wisselt contact, en 17811 P1403 regelverschil.

Naar aanleiding daarvan heb ik hem dan maar laten vervangen in de hoop dat dat dan iets zou oplossen. Dat lijkt ook inderdaad wel het geval, want nu rijd hij wel weer een stuk fijner.

De verklaring zou kunnen zijn dat de klep te zwaar is gaan lopen, en daardoor niet altijd deed wat de bedoeling was.
 

turboturbo

Forumguru
Roestige bouten herinner ik me ook nog levendig. En ook hoe lang die krengen wel niet waren. Bij mij braken die lange bouten bijna af. Uiteindelijk waren ze helemaal verdraaid door de kracht die ik gebruikte om de moeren in beweging te krijgen, waardoor ze uit elkaar kwamen te staan en het heel lastig werd de EGR unit eraf te krijgen zonder het schroefdraad te beschadigen.

Ik was heel er heel wat uurtjes aan kwijt en een week rugpijn :tongue:
 
Laatst bewerkt:

ronald_j

Actief lid
Uiteindelijk heb ik het bij de dealer laten doen. Zij hebben een vaste prijs voor bepaalde reparaties. Ik heb ze ook eigenlijk niet horen mopperen over dat het lastig was.
 

turboturbo

Forumguru
Geen gek idee lijkt me. Een universele garage met lager uurtarief kan je tot slot net zoveel in rekening brengen als zij er langer mee bezig zijn (want deze specifieke reparatie doen zij misschien maar zelden)
 

ronald_j

Actief lid
Dat klopt. Ze vinden de EGR klep maar een onding. Wat ze vaker doen is zo'n ding onklaar maken. Dat zo'n ding ook voor de efficiënte van de (benzine)motor een nut heeft wordt vaak over het hoofd gezien. En uitstoot lijkt al helemaal de laagste prioriteit te hebben.
 
Bovenaan Onderaan