Welke fittingen (inter- & exterieur) op een O3?

HarrieSkoda

Forumguru
Ik ben me aan het verdiepen in de verschillende soorten fittingen die de O3 heeft, aangezien ik het een en ander aan verlichting wil aanpassen (lees: van geel naar witter wil).

Omdat er nogal wat wordt (tegen)gesproken over de verschillende soorten mogelijkheden en producten, wilde ik dit voor mezelf even duidelijker op een rijtje hebben.

Welke verlichting wil ik allemaal aanpakken?
- DRL + grootlicht = H15
- Dimlicht = H7
- Mistlicht = H8 (geldt deze fitting ook voor de RS mistlampen?)

Voor bovenstaande verlichting heb ik al zitten kijken naar bijv. GP Thunder xenonlook halogeenlampen. Ik wil mooie witte verlichting. Het mag met een hele kleine blauwe gloed erin, maar niet teveel. 6500k lijkt me daar het beste bij aan te sluiten, of heb ik dit mis?

Echter ben ik nog geen één winkel tegengekomen die van hetzelfde merk, voor alle fittingen een xenonlook halogeenlamp heeft. Dit vind ik wel een must, aangezien ik geen kleurafwijkingen wil.

Daarbij vroeg ik me ook gelijk af of de RS mistlampen dezelfde fitting hebben, alsmede de aansluiting op de kabelboom, als de normale O3 mistlampen. Dit is belangrijk aangezien er over een tijdje de RS bumper op komt.

==============================================================================

Verder heb ik nog wat andere verlichting in de O3 die ik witter zou willen hebben, zoals;
- Interieurverlichting hemel (zijn deze voor en achter hetzelfde?)
- Spiegel (instap) verlichting (welke fitting is dit?)
- Kofferbakverlichting (dit zijn W5W steeklampjes?)

Voor bovenstaande verlichting heb ik al zitten kijken op bijv. SuperSkoda. Leuk zo'n module voor in je spiegel, maar vind dit erg aan de prijs en ik vroeg me daarom af of ook enkel de verlichting hiervan vervangen kan worden. Voor de hemelverlichting vroeg ik me af of deze voor en achter hetzelfde zijn, én of de hemelverlichting achter volledig uitgeschakeld kan worden (handmatig/VCDS)?

Ik heb de ervaring dat LED lampjes erg snel stuk gaan. In ieder geval veel sneller als de halogeen verlichting. Dit kan natuurlijk ook eigen ervaring zijn omdat ik nooit hele dure LED lampjes gekocht heb.
En natuurlijk wil ik ook niet om de haverklap mijn spiegel uit elkaar hoeven te halen, omdat de LED het weer eens begeven heeft..

Wie heeft ook een ombouw naar LED (hemelverlichting, spiegelverlichting & kofferbakverlichting) gedaan en heeft al gedurende lange tijd plezier van deze LED's? Alle suggesties en tips zijn van harte welkom, ik ben dat gele licht namelijk onderhand wel beu:deuk:.

Kloppen alle bovenstaande gegevens? Zo niet, dan hoor ik graag als reactie wat het dan wél hoort te zijn en wat jullie tips/ervaringen hieromtrent zijn!

Ik hoop dat jullie me een eind op weg kunnen helpen, alvast dank hiervoor!

Bael

Forumguru
De RS heeft ook H8 lampen wel dubbele, binnenin zijnet allemaal steeklampjes T10 of hoe noemen ze? Zowel aan de voeten boven en koffer! Het eenige probleem is dat bij buiten de wagen ik bij elke soort led foutmelding heb...

Binnenin heb ik alles al veranderd, spiegel ben ik nog van plan denk dat ik die van op superskoda.nl eens ga proberen.

HarrieSkoda

Forumguru
@Bael Bedoel je daarmee dat er 2 H8 lampen per mistlamp inzitten?
Zijn er dan ook 2 stekkers per mistlamp, of hoe moet ik dit precies zien?

Je foutmelding komt vanwege het CAN-bus systeem.

Ik vind de spiegelverlichting van SuperSkoda een beetje een 'overkill', oftewel té fel.

innocenti

Forumguru
https://link.marktplaats.nl/a1015952006
Deze H8 lampen heb ik gemonteerd. Links de xenonlook H8

Knipsel_zps19pcevd9.jpg

innocenti

Forumguru
Interieur
Zonder pano dak is alles 5w5, is dus T10. Echter heeft een led een straalhoek. Voor de koffer heb je andere opbouw nodig.

Dus hemelverlichting, voetverlichting en kofferbak zijn allemaal t10.

Bael

Forumguru
@HarrieSkoda, er zitten idd bij een RS 2lampen per mistlicht, ik ben er vrij zeker van dat dit met 2stekkers is aangezien je 1st lamp gaat branden als je een bocht neemt, en bij het activeren van de mistlichten branden ze alle 4.

@innocenti zijn dat gewone witte halogeenlampen en zijn dat leds? Ik vermoed het 1st zeker?

Rallye

Forumguru
Bij Superskoda hebben ze zeer regelmatig een aanbieding (25% korting), dua als je geen haast hebt zou ik dat afwachten. Ik heb van hen de LEDs voor in de buitenspiegels en die voor in de kofferbak. Die laatste zijn plug'n'play. Via de Pon webshop heb ik LEDjes voor de nummerplaat (onderdeelnummer 000052110) gekocht, maar die moet je wel uitcoderen qua foutmelding.

Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@Bael ; Okeeee, daar zeg je me even iets!? Een RS heeft 2 lampen PER mistlamp module erin zitten en dus ook 2 kabels PER mistlamp module!?

Zit de DRL van een RS in de mistlamp, of ook in je koplamp?

Anders zit ik met een probleem als ik de RS bumper wil gaan monteren, omdat ik een andere kabelboom heb als een RS?

Dit is wel even belangrijk om te weten..

@innocenti ; Dat zijn echt super mooie, felle lampen. Precies wat ik zoek eigenlijk en voor een eerlijke prijs. Vraag me daarbij wel af hoeveel K deze verlichting is en of de verkoper ook H7 en H15 beschikbaar heeft.

@Rallye ; Ik heb contact gehad met SuperSkoda, maar die zijn niet van plan op korte termijn korting aan te bieden.
Over de SuperSkoda spiegelverlichting en kofferbakverlichting twijfel ik nog, de originele LED kentekenverlichting heb ik reeds, alleen nog om laten coderen!

Was het vervangen van de spiegelverlichting goed zelf te doen?

innocenti

Forumguru
Tussen de 4300 en 6000K. Voor halogeen lampen kunnen ze de lichtopbrengst moeilijk exact bepalen boven de 4000K. Ook neemt door de coating de lichtopbrengst af.

Maar bij mij zitten ze er alleen voor de look in om te matchen bij de xenon verlichting en de LED strips in de koplampen

Rallye

Forumguru
@HarrieSkoda De DRL van de RS zit inderdaad in de koplamp. Zie bijgaand plaatje (van Briskoda).

imageproxy.jpg

Dat is dus de LED-strip waar @innocenti over spreekt. In de bumper zitten de mistlampen en de bochtverlichting. Dat zouden wel eens twee lampen kunnen zijn, inderdaad.

Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@innocenti ; Mhh ja dat is inderdaad ook weer zo, dat de lichtopbrengst afneemt door de coating. Ik moet zeggen dat ik in mijn vorige auto xenonlook H7 lampen had zitten van Cranenbroek (weet even het merk niet meer), en daar was de lichtopbrengst echt top van!

@Rallye ; Oke dus even helder voor mij:
Xenon koplamp met LED strip = LED strip DRL
Halogeen koplamp = binnenste lampen DRL

Nu nog de vragen omtrent de RS mistlampen;
Zitten er 2 lampen per mistlamp in? Hoe is dit geregeld bij een niet-RS uitvoering ivm. montage van een RS bumper?
Wil dit automatisch zeggen dat er ook 2 stekkers aan vast zitten? Hoeveel stekkers zitten er bij een niet-RS uitvoering?

Mijn dealer is hier heel erg onduidelijk over. Vervelend als je op het punt staat om dure RS mistlampen te kopen, terwijl het misschien wel helemaal niet gaat lukken?

@jvaneijk ; Wel gekeken naar Osram, maar die zijn direct weer behoorlijk aan de prijs...

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
...
Ik heb de ervaring dat LED lampjes erg snel stuk gaan. In ieder geval veel sneller als de halogeen verlichting. Dit kan natuurlijk ook eigen ervaring zijn omdat ik nooit hele dure LED lampjes gekocht heb.
En natuurlijk wil ik ook niet om de haverklap mijn spiegel uit elkaar hoeven te halen, omdat de LED het weer eens begeven heeft..

Wie heeft ook een ombouw naar LED (hemelverlichting, spiegelverlichting & kofferbakverlichting) gedaan en heeft al gedurende lange tijd plezier van deze LED's? Alle suggesties en tips zijn van harte welkom, ik ben dat gele licht namelijk onderhand wel beu:deuk:.
Tja, als LEDs zelfs nog eerder kapot gaan, dan gloeilampjes, dan heb je echt bagger gekocht. Worden waarschijnlijk veels te heet en/of verkeerde voorschakelelektronica...
Één van de eigenschappen van LEDs is nu juist de veel langere levensduur! Gloei/halogeenlampen hebben vaak maar een brandduur van 1000 uur of minder, afhankelijk van de omgevingscondities en de hoeveelheid schakelmomenten.
LED's, mits juist toegepast (!), gaan wel 20.000-50.000 uur mee.

zie hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hypercolor-leds.10655/#post-653262

• Leuk
Waarderingen: CDK

HarrieSkoda

Forumguru
Weer even een oud topic van mezelf omhoog schoppen.

Nu het 11-11 bij Ali is, zijn er leuke aanbiedingen.

Zo wil ik de achteruitrijverlichting vervangen voor deze;

https://s.click.aliexpress.com/e/TLPFh2xzD

Voor richtingaanwijzers wil ik deze halen;

https://s.click.aliexpress.com/e/NE7Y72e5l

Maar nu het volgende; ik wil ook de mist achterlichten vervangen voor LED. Ik weet alleen niet welke fitting dit is...?

Ziet er anders uit dan de achteruit en richtingaanwijzers (P21W)..

Wie kan me nog op weg helpen voor de bestelling?

Bovenaan Onderaan