Welke kosten nog te verwachten

Harold

Lid
Naar aanleiding van het topic mbt het vervangen van de koppeling en 2 massa vliegwiel http://www.skodaforum.nl/forum/i/vliegwiel-vervangen-o2-2-0-tdi-6-bak.25255/

de volgende vraag:


Ik heb een 2.0 TDI (140 PK) van 2007 (190.000 km) BKD motorcode en zit op dit moment te dubben of ik iets anders ga aanschaffen of door blijf rijden. De auto bevalt me reuze goed en heb de laatste tijd wat grotere kosten gehad:

-Distributie riem (150.000 km) incl. waterpomp
-remschijven en blokken.
-Turbo waarvan de schoepen beschadigd waren, dus die is vervangen door Van Vught Tuning in Marum.
-Ze hebben direct ook de EGR klep afgedicht, nieuwe software er in gezet voor de EGR
-en een aanpassing in de software om de koude start te versoepelen.
-beide Xenon lampen vervangen omdat 1 begon te verkleuren.

Verder is de auto altijd dealer onderhouden.

Wat zijn nog grote kosten wat ik kan verwachten met deze kilometerstand. Ik las dus iets van het 2 massa vliegwiel en koppeling. Op dit moment heb ik niet het idee dat mijn auto de problemen vertoond die topic starter in dat topic beschrijft, is het wel voorspelbaar dat vervanging hiervan eerdaags er aan zit te komen?

En zijn er nog andere grotere kosten wat ik kan verwachten met deze leeftijd / kilometerstand?
 

dhe019

Actief lid
Klinkt gebruikelijk voor een octavia II. Ikzelf heb een 1.9tdi uit 2005.

Mijn aircopomp is nog een keer vervangen (maar ik heb nog wel de originele turbo ondanks dat die al fluit sinds het begin). Verder is mijn DMF (2 massa vliegwiel) vervangen door een 1 massavliegwel (SMF); kostte me 700 euro voor 2.5 uur werk bij een specialist. Ik geloof dat de 2.0tdi nog een specifiek kwaaltje heeft (maar weet niet meer wat).

Verder zit ik nu al aan de 3 ton. Nu begint hij wel een rateltje te krijgen als hij koud is. Ik beschouw 'm nu als een risico (het kan zo gedaan zijn maar het kan ook zomaar nog 2 jaar volhouden) en heb gespaard voor een opvolger.

Ik heb dus 190.000 kilometer voor Eur 41.835 gereden (dus dat is ongeveer 22 ct/km). Misschien heb jij 1 of 2 grote reparaties extra als je pech hebt maar 'the big picture' zou dat zo'n beetje de prijs moeten zijn. Dealeronderhouden, winterbanden, ... niet speciaal zuinig.

edit (edit 2: verduidelijking met steekwoorden):
3 ton is niet heel speciaal. Maar wat mee gaat spelen is de waarde van de auto zelf. Grote reparatiekosten moet je dan afwegen tegen de waarde van de auto (de mijne: nu nog 3k euro oid), je huidige banksaldo (heb je genoeg voor vervanging) en de kosten van de vervanging (is al snel 350 euro per maand afschrijving). Een auto met 2 ton op de teller is nog veel meer waard en dus repareer je die eigenlijk altijd. Dat is het financiele plaatje. Daarnaast is een nieuwere auto natuurlijk fijner en heeft meer status.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
De balansasmodule of zoiets ;)

Heeft met oliepomp te maken maar volgens mij niet van toepassing op je modeljaar.
 

dhe019

Actief lid
Maar om kort te antwoorden: Ik zou geen speciaal hoge kosten verwachten. Maar het kan gebeuren dat het DMF vervangen moet worden (gebeurd vaak). Oude auto's (dus boven de 2 ton) hebben meer onderhoud en minder afschrijving. Ikzelf zie het niet als reden om de auto weg te doen, kostentechnisch.

Maar, bijvoorbeeld, je komt bij 3 ton dus voor de keuze (bij het groot onderhoud): 1000 euro uitgeven aan onderhoud, vervanging distributieriem en evt. nog wat extra (banden?). Als je dan bij 310.000 de motor opblaast dan voel je je niet prettig (dan hoop je toch op 6 maanden probleemloos rijden). Dus als je daar niet tegen kan, zou ik hem ergens tussen 2 en 3 ton verkopen. Dat is gewoon het nadeel bij 'oprijden': Die laatste kilometer was heel duur. Al die maanden daarvoor was 'ie heel goedkoop.
 

Havana

Forumguru
Zijn inderdaad bekende problemen.

- vliegwiel doorgaans rond de 200.000 > bij de meeste handbakken te vervangen door vaste
- aircopomp meestal rond de 180.000, beste is preventief vervangen om grotere schade te voorkomen
- turbo, meestal tussen de 200.000 en 300.000
- roetfilter, ik laat de mijne a.s. donderdag preventief verwijderen (ook bij VVT)

Heb er tijdje geleden een blog over geschreven

http://havana.tweakblogs.net/blog/10591/vag-auto-met-2-ton-waarop-letten.html

Ik sta momenteel op 278k and still going strong :)
 
Laatst bewerkt:

chris01

Senior Member
wie laat zijn turbo preventief vervangen ? onze octavia heeft inmiddels ook 185000 gereden en heeft een heel licht fluitje als je optrekt.
 

Havana

Forumguru
Heel licht fluitje is normaal.

Ik wilde 'm preventief laten vervangen maar Jos (van JB Autoservice) zei dat ie nog min of meer in nieuwstaat was. Dus dat heb ik maar niet gedaan. Was na 260k, wat ik wel een prestatie vind!

Op de Duitse eBay kun je overigens voor niet al teveel geld wel slagen. Zoekterm:turbo+motorcode.

Voor mijn motorcode 350 euro voor een nieuwe, 250 voor een gereviseerde (oude moet je inruilen).
 
Laatst bewerkt:

achbrouwer

Forumguru
heb zelf een octavia gehad van 162K door gereden tot 399.998 Km. JD standaard geschipt
naast regulier onderhoud (Jos/JBAutoservice) bij 285K dynamo en na 399K versnellingsbak (reden van verkoop)
in totaal 6 jaar in gereden
blijft een afweging,
na 399K en versnellingsbak problemen auto vervangen voor de huidige Superb
 

Harold

Lid
wie laat zijn turbo preventief vervangen ? onze octavia heeft inmiddels ook 185000 gereden en heeft een heel licht fluitje als je optrekt.

Je zou de turbo na kunnen kijken, dan kan ie in ieder geval schoon gemaakt worden, eventueel de EGR af laten sluiten na die tijd. Turbo was bij mij een duur geintje, was wel icm met EGR.
 

dhe019

Actief lid
Nu ik eea weer lees: Ik heb bij 200k ook mijn voorveren preventief vervangen. Ik merkte dat op klinkers een soort klapperen van de banden op het wegdek plaatsvond (en dat is niet goed voor de grip). Na het vervangen merkte ik echt een verschil in grip op zulke klinkers.
 

Harold

Lid
Oude auto's (dus boven de 2 ton) hebben meer onderhoud en minder afschrijving. Ikzelf zie het niet als reden om de auto weg te doen, kostentechnisch.

Ja, zo zit ik ook te rekenen, als ik nu een jonge auto weer koop heb ik daarop de eerste jaren weer meer afschrijving. Links om of rechtsom, het kost geld ;)
 

BarryXX

Actief lid
Mijn 2.0 TDI heeft bijna 300k gereden. Turbo nog nooit vervangen, wel eerder dit jaar ivm de variabele schoepen laten reinigen bij VAGTechniek. Distrbutieriem bij 220k vervangen, koppeling en vliegwiel bij 175k. Cilinderkop is in een ver verleden preventief vervangen (kwaaltje BKD blok). Remschijven en blokken vervangen bij 260k evenals de tandempomp (olie en diesel). Verder wat kleine dingetjes; fusee, luchtmassameter, etc. Mogen de kosten niet zijn. Zeker niet in verhouding tot voorgaande acties.

Verder blijft het een heerlijke bak :)
 

Harold

Lid
Volgens mij zit er ook weer verschil in de de BKD blokken? Ik zou mijn distributieriem laten vervangen bij 120.000, maar ze hadden bij de Skoda dealer naar het type blok gekeken en bleek dat dit type pas bij 150.000 aan de beurt was voor de distributieriem. Het probleem met de cilinderkop heeft mijn model misschien ook minder last van? Toen ik problemen had met de turbo (auto viel in de noodloop) heb ik de ANWB erbij gehad. Monteur vroeg ook direct hoe het zat met het koelvloeistof verbruik, maar dat heb ik tussen de jaarlijkse beurten ook nog nooit hoeven bij te vullen. Motor verbruikt geen koelvloeistof. Dus hopen dat dat probleem zich niet voor gaat doen...
 

Havana

Forumguru
Cilinderkop is bj2006 en ouder. Interval van de distributieriem is vanaf 2007 naar 150.000 gegaan vanaf de 2e riem. Eerste riem wel 120.000.

Probleem met koelvloeistof heeft te maken met lekkende EGR(koeler), aldus de TDIClub. Daar zal ik dan nooit last van hebben want de mijne heeft geen klep en koeler meer :D
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Mijn eerste riem is op advies van de Skoda dealer dus pas vervangen bij 150.000 km....
Het kan inderdaad per motorcode verschillen, dus altijd goed checken obv. chassisnummer!

Turbo reinigen zou ik nooit doen, leg een klein beetje bij en je hebt een gereviseerde.
 
Mijn Octavia II heb ik na 6 jaar en 300.000 km ingeruild voor een Octavia III. Behalve het normale onderhoud, een distrubutieriem bij 150.000 km en de nodige banden heb ik geen reparatiekosten gehad.
 
Bovenaan Onderaan