welke lampen in de koplampunits

cali05

Forumguru
Ik vind de lampen in dit donkere seizoen wel wat witter mogen zijn dan de orginele die er nu inzitten. Ik heb geen zin in xenonconversies e.d. en wil gewoon de lampjes vervangen door modellen die witter licht geven en dan niet die Johnny-dingen. Wat is een goed alternatief voor de standaard geleverde lampjes?

paultie

Forumguru
Wat dacht je van de Philips bluevision lampen?
In nederland zijn de setjes niet goedkoop echter heb laatste via Amazon twee setjes uit de UK besteld voor 60% van de prijs inclusief verzendkosten.

Noord26

Forumguru
Witter als wat je nu hebt gaat niet lukken met H7 (gloeidraad) lampen. Je kan een gloeidraad nog wel meer op laten lichten (= witter), maar dat zal de levensduur drastisch verkorten. Dan kom je weer op lampjes met een coating van lichtblauw. Maar die geven weer minder licht, omdat ze gewoon al het effectieve licht gedeeltelijk door laten.

Wil je daadwerkelijk witter moet je voor licht getinte lampjes gaan kiezen. Maar al het getinte glas (BlueVision, Xtreme Vision, Night Breaker, etc..) geeft effectief minder licht!

In het verleden heb ik een Osram gehad wat een H9 lamp is op een H7 basis. Dat is een iets hoger wattage en heeft ook daadwerkelijk meer licht, 65W. Beter als dat werd het niet passend in H7. Dat waren Osram Hyper 65W. De H9 ontworpen gloeidraad kan meer hebben en is daarom witter van uitstraling EN geeft daadwerkelijk meer licht.

http://legacygt.com/forums/showthread.php/osram-hyper-h7-65w-h9-burner-bulb-installed-54450.html?s=3c7a9c9277ef173638105c970d9d1637&

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru

Octavia Simply Clever

Senior Member
Ik vind de lampen in dit donkere seizoen wel wat witter mogen zijn dan de orginele die er nu inzitten. Ik heb geen zin in xenonconversies e.d. en wil gewoon de lampjes vervangen door modellen die witter licht geven en dan niet die Johnny-dingen. Wat is een goed alternatief voor de standaard geleverde lampjes?

Ik heb in onze O2 (2012) volgende lampen zitten,en dit is een merkelijke vebetering, ik heb ze besteld bij CONRAD. upload_2013-11-10_17-11-46.png

http://www.conrad.be/ce/nl/product/857509/Philips-X-treme-Vision-H7-55W?ref=list

andrehj

Forumguru
Afgezien van het feit dat die 65W lamp (terecht) niet is toegestaan voor gebruik op de openbare weg, geven dit soort lampen niet alleen meer licht, maar logischerwijs ook meer hitte. En ik heb op diverse forums gelezen dat dit leidde tot gedeeltelijk gesmolten koplampbehuizingen.
In de winter zal dat probleem natuurlijk best meevallen, maar op een warme zomeravond is dat toch een heel ander verhaal.
Conclusie: niet aan beginnen. Koop gewoon een set goede lampen in de kleurtint die je bevalt van een A-merk (eigenlijk alleen Philips en Osram) en je hebt minder problemen en een langere levensduur.
Edit: (bijvoorbeeld die uit de post hier direct boven).

Octavia Simply Clever

Senior Member
Afgezien van het feit dat die 65W lamp (terecht) niet is toegestaan voor gebruik op de openbare weg, geven dit soort lampen niet alleen meer licht, maar logischerwijs ook meer hitte. En ik heb op diverse forums gelezen dat dit leidde tot gedeeltelijk gesmolten koplampbehuizingen.
In de winter zal dat probleem natuurlijk best meevallen, maar op een warme zomeravond is dat toch een heel ander verhaal.
Conclusie: niet aan beginnen. Koop gewoon een set goede lampen in de kleurtint die je bevalt van een A-merk (eigenlijk alleen Philips en Osram) en je hebt minder problemen en een langere levensduur.
Edit: (bijvoorbeeld die uit de post hier direct boven).

Juiste bemerking door andrehj, de connector zal ook op termijn smelten door de hitte, dit had ik voor bij mijn vorige auto....

Noord26

Forumguru
@andrehj

Wat je leest is over lampen die als rallye lampen kampen worden toegepast. 90W of hoger. Deze 65w lampen genereren net zoveel warmte als de 55w variant. Omdat ze effectief net wat meer licht per watt geven en minder restafval, warmte dus, per watt genereren.

3 jaar gehad zonder verschil te merken. Alleen duidelijk witter en vooral meer licht.

Als een connector smelt zal dat ook met een normale 55w gebeurd zijn, omdat dat een gevolg is van niet helemaal juist gemonteerd zitten en niet de minimale toename, of gelijk blijvende, amperage.

turboturbo

Forumguru
....maar ja, het mag dus niet....

Overigens - ik heb er geen specifiek verstand van, maar 10Watt meer vermogen voor een gloeilamp ga je mij niet vertellen dat die extra 10Watt ineens extra rendabel of efficiënter omgezet kan worden in licht (ipv extra warmte)

Dacht dat gloeilampen rond de 90% van de energie of meer omzetten in warmte, de rest in licht. Dat lijkt me gelden voor de 55W alsook de 65W lamp?

Edit: wat hieronder staat, dus.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Wat je leest is over lampen die als rallye lampen kampen worden toegepast. 90W of hoger. Deze 65w lampen genereren net zoveel warmte als de 55w variant. Omdat ze effectief net wat meer licht per watt geven en minder restafval, warmte dus, per watt genereren.
Sorry, maar dat kan dus niet. De efficiency van een gloeilamp ligt in de orde van grootte van een paar %. Stel dat dit 5% is (dat is al een erg hoge schatting), dan geeft de 55W lamp dus 2.75W licht. Dat zou betekenen dat het rendement van je 65W lamp ongeveer 5x zo hoog is als een gewone 55W lamp....

In werkelijkheid geeft je 65W lamp ongeveer 10W meer aan warmte dan een standaard lamp. En het is dan afhankelijk van hoe goed het armatuur is ontworpen of dit wel of niet een probleem veroorzaakt.

Dat een 90W+ rally-lamp (nog) meer problemen kan veroorzaken is uiteraard duidelijk. Dan zul je ook qua bedrading al over de kritische grens zitten, en is brand door overbelaste bedrading niet meer uit te sluiten.

Noord26

Forumguru
De bedrading is het probleem echt niet, die kan 10Ampere hebben volgens de homologatie. Aangezien een auto met 12V werkt kun je dan tot maximaal iets van (Amperage x Voltage) 120W aan lampen aansluiten op die bedrading naar alleen je H7 koplamp.

Zelfs als ze 10W meer warmte genereren is dat geen enkel probleem in ons klimaat. Legio mensen gebruiken ze zonder problemen. Wat jij leest is alleen maar over H7 lampen met veel meer vermogen als 65W. Lees maar de reviews over de lampen, ook van de experts op het gebied.

En onder aan de streep denkt men dat ze met blauw gecoate lampen meer licht krijgen, omdat het witter wordt vertekend en lichtelijk door de coating tegen wordt gehouden, maar dat komt omdat onze ogen gevoeliger zijn voor witter licht. Ook worden de 50% meer licht-lampjes zo gemaakt dat ze op het gebied van 50-100m voor de auto daar hun licht naar toe bundelen. Je ziet daadwerkelijk minder!

Captain Hook

Forumguru
De TS vindt dat z'n koplampen wel wat witter mogen.
Maar om welke redenen? Om meer/beter te kunnen zien in het donker, of omdat het 'cool' en stoer is? :pieker:

Want als het gaat om meer/beter te kunnen zien in het donker gaat het vooral om de lichtopbrengst, de nauwkeurige(re) projectie van de lichtbundel dan puur om een kleurtje!

Hier wat info:
http://mail.vssd.nl/hlf/m014h15.pdf
Bij toenemende leeftijd neemt de kleurgevoeligheid van je ogen af voor het blauwige deel van het spectrum. Aan de andere kant is in het donker de roodgevoeligheid minder dan de blauwgevoeligheid.
http://www.straatbeeld.nl/artikelen/nieuws/tno-onderzoek-mesopische-verlichting.html

En hier een recente test m.b.t. LED verlichting in de koplampen (niet te verwarren met doe-het-zelf Halogeen-LEDjes vervangen!)
http://www.autobild.de/artikel/auto-bild-testet-led-scheinwerfer-4429428.html

Captain Hook

Forumguru
En deze opmerking is niet belangrijk?
Deze hoge wattagelamp is niet toegelaten op de openbare weg in Europa.
wat je mede weggebruikers ervaren interesseert je niet? :pieker:

Joske

Forumguru
geeft niet é, want hij heeft er toch maar 1 vervangen.. als die dan rechts zit verblind ie enkel de koeien in de wei en niet de andere weggebruikers :deuk:

maar even alle gekheid op een stokje.. zorg dan aub dat je lichten goed afgesteld staan :thumbsup:

muurman

Senior Member
1. Er knippert tot nu toe nog niemand
2. Als er mensen toch last van hebben kan ik hem altijd iets omlaag draaien.

Volgens mij als het lichtbeeld maar goed is valt het wel mee.

Bovenaan Onderaan