Welke maat voor een thuiskomer of reservewiel?

OII1.2tst

Nieuw lid
Mijn O2 heeft geen reservewiel maar slechts een oppompsetje, leuk, maar voor op vakantie naar Frankrijk vind ik het niet voldoende.

Ik zoek dus, o.a. op Marktplaats naar een thuiskomer of een gebruikte velg+band als reservewiel.
Ik rij zelf op 15" 195/65

Op MP zie ik maten als : steek 100x4 naaf 57.1 ET:40

Waar moet ik op letten? (of heeft iemand hier nog een wiel voor me liggen?)

Groet.

De tip die ik een paar keer op dit forum heb gelezen: als je zowel zomer- als winterbanden hebt, gebruik dan in de zomer een winterband en in de winter een zomerband als reserve. Je hebt 'm toch al en passen doet het ook!

EdZ

Donateur
@OII1.2tst:

Op www.steekmaat.nl kun je kijken welke velg je nu hebt hebt en welke auto's dezelfde steekmaat hebben. Dan heb je zoal:
Steekmaat = afstand tussen wielbouten/moeren (bij 5 gaten de diameter van de denkbeeldige cirkel).
Naafdiameter = het gat in het midden van je velg.
ET-waarde = hoe ver het midden van je velg (dat waar je de bouten/moeren monteert) af staat van de rand van je velg

Daarnaast moet je weten wat de omtrek van je band is. Die moet zo gelijk mogelijk zijn aan wat je nu hebt. Dat kun je (oa) hier berekenen:
Bandenmaat Calculator

andrehj

Forumguru
Vergeet de reservewiel kit 1Z0071108 niet. Te koop bij de dealer voor € 43.50. (Zie bijvoorbeeld: http://www.huiskes-kokkeler.nl/resources/Skoda Octavia.pdf) En als reservewiel gebruik je natuurlijk gewoon een winterwiel (of, in de winter een winterwiel :smirk:). Dit heeft vele voordelen:
- Je reservewiel is niet een oude uitgedroogde band, maar in goede conditie en met voldoende profiel.
- Het scheelt ruimte in je schuur (waar je nu een wiel minder hoeft op te bergen).
- Het bespaart je de aanschaf van een reservewiel.
- Het reservewiel komt minimaal 2x per jaar uit zijn bak en is dan ook (bijna gegarandeerd) op spanning. (Je wilt niet weten hoeveel mensen met een veel te zacht reservewiel rondrijden omdat de onderhoudsmonteur geen zin heeft om dat wiel uit de auto te halen en em bij de beurt op te pompen (het ventiel zit altijd aan de onderkant)).

Cordoba

Forumguru
Overigens kun je een reservewielkit (dus krik, wielsleutel en eventueel de bak waar dit inpast en die in je reservewiel past) ook op de sloop scoren. Je kunt vrijwel alle VAG-auto's op de sloop gebruiken als donor: allemaal wielsleutel maat 17, en een krik die onder de felsrand onder de dorpel geplaatst moet worden (op de aangegeven plaats).

hemi24

Forumguru
Voor een O2 met 195/65R15: velg met ET47 en steek 112/5.

Autoslopers kun je proberen, maar ondanks redelijke voorraad auto's met Golf 5 platvorm, verkochten ze allemaal "nee".

darkprojectx

Forumguru
Als je een winterwiel gaat gebruiken moet je er wel rekening mee houden of deze een draairichting heeft,
althans, indien je er gewoon helemaal mee terug naar huis wilt rijden. Voor een paar km richting garage is dat niet al te spannend.

OII1.2tst

Nieuw lid
Ik heb een leaseauto, geen extra velgen dus 2 maal per jaar bandenwissel. Zomer of winterband gebruiken is dus geen mogelijkheid.
Slopers hebben idd geen los Octaviawiel.

Cordoba

Forumguru
Voor een O2 met 195/65R15: velg met ET47 en steek 112/5.

Autoslopers kun je proberen, maar ondanks redelijke voorraad auto's met Golf 5 platvorm, verkochten ze allemaal "nee".

Voorbeelden: Schadeautos - skoda octavia
Schadeautos - skoda octavia rs
Schadeautos - seat leon 19 tdi LEDER
Schadeautos - seat altea

Zomaar een stel opties om er één te vinden, zeker als je aangeeft dat een reservewiel volstaat, heb je denk ik veel meer kans (een sloper zal niet snel één wiel van een complete set lichtmetalen velgen verkopen.

OII1.2tst

Nieuw lid
Allen dank, zowel de tip over de steekmaat als de tip over de schadeauto's zijn heel bruikbaar, nu gaat het me vast lukken!

andrehj

Forumguru
Dat klopt. Als het dus om veel kilometers gaat in nat weer, dan is de kans 50% dat je eerst een wiel wat niet lek is moet vervangen door je winterwiel en dan met dat goede zomerwiel het wiel met de lekke band moet vervangen. Maar gezien het feit dat ik in de afgelopen 13 jaar dat ik een auto heb nog maar 1x een lekke band heb gehad, accepteer ik dat risico maar.

OII1.2tst

Nieuw lid
Het is gelukt. Voor vier tientjes heb ik bij een autodemontagebedrijf in Dedemsvaart een knappe OII velg en een goede Michelin band bemachtigd. Kruissleutel heb ik al, nu nog ff een krikje scoren en hopen dat ik alles nooit nodig heb, maar beter mee verlegen dan ...

andrehj

Forumguru
In de door mij genoemde kit zit ook een speciale schroef waarmee het reservewiel onderin de bak wordt vastgeschroefd. Het is te hopen dat je die nooit nodig hebt, maar mocht je ooit crashen, dan ben je blij dat je reservewiel achterin goed vast zit.... Die zou ik toch wel meenemen als ik jou was (maar ook deze delen kun je wellicht op een sloop vinden).

Bovenaan Onderaan