Welke moet ik kiezen?

VAG-man

Forumguru
Er is al zoveel over vervangende autoradio's geschreven dat je door de bomen en bos niet meer ziet. Ook logisch want de ontwikkelingen gaan ook snel. Steeds weer nieuwe merken en types elk jaar weer.

Nu wil ik mijn oubollige Amundsen vervangen door wat nieuws. Probleem is dat ik de optie Sound System heb en bijna geen enkele niet OEM radio kan hiermee overweg.

Als Nederlander zit ik voor een dubbeltje op de eerste rang. Veel gekeken bij ome Ali, maar ik durf het niet aan. Uiteindelijk hou ik 2 gerenommeerde merken over, namelijk Radical en Zenec.

Radical werkt met open Android en Zenec met een eigen besturingssysteem.

Mijn eigen telefoon (Android 11) moet gekoppeld worden aan de radio.

Welk besturingssysteem geniet jullie voorkeur en vooral waarom? Ik hoef geen reviews te horen hoe goed Zenec of Radical is.

VAG-man

Forumguru
@JeSko Zenec biedt steeds firmware updates om de nieuwere Android modellen te ondersteunen. Android 11 weet ik niet of ze die al ondersteunen.

EdK

Forumguru
Radical zegt me geheel niets, daartegen Zenec wel.
En van zenec kan ik zeggen dat ze voor 99% van alle functies van de wagen overnemen.
Dus mocht er een stukje klimaat in je amundsen worden weergegeven dan neemt Zenec dit over en maw geeft het ook weer.
Mbt blue tooth en overnemen van de telefoon naar de ingebouwde carkit heeft altijd probleemloos gewerkt.
https://www.acr-helmond.nl/ is één van de weinige winkels in nederland die ze verkopen, samen met de Tijger in Tilburg.
Weet het is aan de andere kant van NL voor je , maar lekker ff langsgaan en dagje uit van maken en lekker kijken vragen en voelen en uiteindelijk kopen misschien is de beste optie hierin

Edit: zie nu net dat ACR Helmond ook Radical verkoopt, zou voor mij reden te meer zijn om langs te gaan en te vergelijken dan.

Highway

Forumguru
Ik heb een xtrons android radio en het sound systeem in mijn S2. Kreeg deze ook niet werkend - uiteindelijk de luidsprekers gekoppeld aan een DSP versterker.

Het was een behoorlijke investering maar ben er wel blij mee.

VAG-man

Forumguru
En van zenec kan ik zeggen dat ze voor 99% van alle functies van de wagen overnemen.
Dus mocht er een stukje klimaat in je amundsen worden weergegeven dan neemt Zenec dit over en maw geeft het ook weer.
Mbt blue tooth en overnemen van de telefoon naar de ingebouwde carkit heeft altijd probleemloos gewerkt.

Dit alles geldt ook voor Radical alleen zeker €100 goedkoper met dezelfde specs.

Echter het gaat mij niet om de keuze tussen Zenec of Radical, omdat ze qua specs nagenoeg gelijk zijn behalve het besturingssysteem.

Nogmaals welke keuze open Android 9 of een fabrieks eigen besturingssysteem?

Eemspoort

Forumguru
Sja, ik denk dat je dat beter "aan den lijve" kunt ondervinden wat de betere keus is.
Een eigen besturing-systeem kan prima werken. Android geeft misschien wat meer vrijheid.
Dat kan iemand anders niet voor jou beoordelen wat de betere of prettigere keuze is. ;)

EdK

Forumguru
Tsja persoonlijke keuze die je vraagt dus zoals ik al zei !
maak er een dagje uit van en betast beide units en vraag de verkopers hun mening en maak daarna je beslissing....

Highway

Forumguru
acr-helmond is mij een bekende. Ben zo ongeveer ieder 2de weekend daar in de buurt. Zou wel even vooraf bellen om te vragen of ze die unit hebben staan. Is een redelijk kleine showroom en hebben er zeker niet alles staan wat ze op hun website aanbieden.

VAG-man

Forumguru
Bedankt allen voor jullie input.
Het zou mij verbazen als ik één van de autoradio's mag testen in mijn auto, maar vragen kan altijd.

Het gaat overigens om de volgende radio's:
Radical r-c11vw1 of Zenec z-e2050.

EdK

Forumguru
Soms hebben ze ze ook in een muurplaat gemonteerd met 12VDC spanning er op zodat je één en ander kunt testen.
Maar daar is achter te komen door ze te bellen / mailen ....
Maar dat mag je zelf doen, want als we dat ook nog moeten doen dan vraag je ook nog ff of we hem betalen....... nauw neuhhhhh dagttt t nie

VAG-man

Forumguru
Ik ga mijn Amundsen verkopen en kies voor de Radical. In de Radical zit al bluetooth, dus kan ik mijn originele Skoda bluetooth module toch ook bij de Amundsen verkopen of maak ik een denkfout?

EdK

Forumguru
Als dat nog een losse module is dan kun je die mee verkopen.
Zover ik weet zit het blauwe tand gedeelte ingebouwd in de unit.
Maar in de zenec zit de BT ook standaard ingebouwd hoor...

Bovenaan Onderaan