Welke motorolie af-fabriek OctaviaIII 1.5 tsi evo

React

Actief lid
Ik ben op vakantie en heb bij 12k-km eens olie gepeild. Het zit richting minimaal dus ik wil wat bijvullen.

In het instructieboekje staan 3 specificaties, allemaal leuk maar WAT zit er nu af-fabriek in de motor? Ik wil uiteraard hetzelfde bijvullen. Nergens 'even' te vinden...

Is het 0w20 5w30 of 5w40?

EdK

Forumguru
@Johnnyvr6 @React vraagt niet wat er in moet, maar wat er in zit.
Tsja zeg t maar, in fabriek zal de eerste olie er in gaan , dan komt de wagen aan in NL ( of B ) bij dealer en die zal tijdens afleverings beurt de olie nogmaals checken en bijvullen indien nodig.... wat gooit hij er dan in ?
Maw naar alle waarschijnlijkheid heb je al 2 soorten erin zitten.....
Dus tsja wat gooi je er dan bij ?? In ieder geval iets wat aan de specs voldoet.....

Johnnyvr6

Forumguru
Gaat mij niet om het merk. Alleen die site geeft netjes welke olie erin hoort of dat nu 5w30 of 0w30 of 10w40 is.

Op de dop staat vaak Castrol Bij VAG.

React

Actief lid
Da's knap dat een auto met 18km op de teller al bijgevuld moet worden na het afvullen in de fabriek. Dit is natuurlijk kolder. Maar het is eigenlijk belachelijk dat je gewoon nergens kan achterhalen welke viscositeit in een voor NL bedoelde motor zit.

React

Actief lid
Die site zegt 5w30 of 5w40 bij normaal gebruik en service interval van 15k

Of 0w20 bij service interval van 30k

Zal ik er maar van uit gaan dat een Style Business op long-life service is afgeleverd en er dus 0w20 in zit?!

EdK

Forumguru
van uit gaan dat een Style Business op long-life service is afgeleverd
In je maxidot ( boordcomputer) moet je na kunnen gaan wanneer je weer servicebeurt hebt ( in Km's )
Tel dat op met de gereden KM's enje weet zeker wat de servicebeurt is !
Dus wel of geen longlife

hemi24

Forumguru
Wat er in het boekje staat weet je waarschijnlijk al..?

Als je er 0W20 Long Life olie in gooit die voldoet aan de specificatie VW 508 00 kan er volgens mij helemaal niks verkeerd gaan!

HarrieSkoda

Forumguru
@React staat inderdaad in je boekje; afhankelijk van of je long-life of interval beurten wil gaan laten doen.

Ik begrijp dat de auto nieuw is en je dus zelf kunt gaan kiezen..

Goede aanvulling van @EdK .

Ik heb met hetzelfde gezeten en wilde niet bijvullen met het risico op 2 verschillende oliën. Daarom wissel gedaan en toen MPM 5w30 erin gegoten.

Afgelopen beurt bij VAG-Techniek is hij weer ververst met ik meen Castrol 5W30.

React

Actief lid
Ja ben er al achter. In de Columbus bij wagenstatus ergens gevonden dat de volgende service over 17.4k km's berekend is. Dat is dus lonlife dus ik moet 0w20 halen. Pffft...

turboturbo

Forumguru
Zo he, dunne olie is dat zeg :tegek:

Ik was afgelopen week al verbaasd hoe dun de 5W40 voor mijn O1 uit de fles kwam nadat die een dagje met buiten temperatuur > 30°C in de kofferbak had gestaan.

MaxN

Donateur
De nieuwe motoren zijn volgens mij allemaal 0w30 als “dikste” olie. Huidige motoren zijn niet meer gemaakt voor 5w30. Geldt alleen voor de O3FL dus in dit geval. De O3PFL is nog 5w30.
Maar kijk idd aan welke VW eis de olie moet voldoen. Zal VW 508 zijn en bij oudere motoren VW 507.

JvW

Senior Member
Ik ga zelf voor Castrol. Dat is voor code 508 00 de 5W30. Pak je dezelfde codering bij Shell dan heb je dus 0W30....

Ik heb het idee dat de spec voor 508 00 0W30 was, maar gezien het olieverbruik bij VAG heeft men dit aangepast naar 5W30. Zoiets heeft de dealer mij in ieder geval verteld.

hemi24

Forumguru
Ik ga zelf voor Castrol. Dat is voor code 508 00 de 5W30. Pak je dezelfde codering bij Shell dan heb je dus 0W30....

Ik heb het idee dat de spec voor 508 00 0W30 was, maar gezien het olieverbruik bij VAG heeft men dit aangepast naar 5W30. Zoiets heeft de dealer mij in ieder geval verteld.

Iets met bel en klepel...

:laugh:

Volgens deze site worden VAG modellen waarvoor VW 508.00 is voorgeschreven af-fabriek voorzien van de volgende olie : Castrol Edge Professional LL IV FE 0W-20.

VW 508.00 motoroliën zijn alleen verkrijgbaar in de viscositeitsklasse SAE 0W-20.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan