Welke motorolie

Status
Niet open voor verdere reacties.

locke

Nieuw lid
Goeiemiddag allen,

eerst maar even voorstellen alvorens ik mijn vraag hier stel, ik ben Marcel, en sinds oktober 2006 in het bezit van een Fabia 1.4 Combi Elegance (lease). Ik ben al een tijdje op zoek naar een soort van skoda vraagbaak en hoop op dit forum het gevonden te hebben. Doordat mijn skoda lease is ben ik niet iemand die veel sleutelt aan de auto (dat mag immers niet van de leasemaatschappij) en ben ik ook niet echt een autokenner. Doch bevalt deze fabia mij uitstekend en zal dit zeker niet de laatste skoda zijn die ik rij.

Welnu dan mijn vraag :

Ik constateerde net dat de motorolie op niveau A staat (onmiddelijk bijvullen volgens de handleiding). In het boekje staat helaas niet WAT voor olie er bij moet. Nu heb ik hier nog wel een fles nieuwe 15W40 staan. De wagenparkbeheerster wist me te vertellen dat er normaliter 5W30 in gaat, maar gezien ik deze niet meer heb vraag ik me af of 15W40 er ook in kan?

Wie o Wie kan mij dit vertellen.

Bij voorbaat dank!

purk

Senior Member
Als je longlife onderhouds intervallen hebt, dan zou ik je toch echt aanraden om de 5W30 te gebruiken en de 15W40 te laten staan. kan het echt niet anders dan kun je altijd maximaal en eenmalig een half litertje 15W40 bijvullen. maar dat zou ik alleen doen als er geen olie aan de peilstok zit.

Welkom hier.
Ik heb het boekje niet bij me dus kan het niet voor je nazoeken. Ik meen me te herinneren dat het wel in mijn boekje staat. Vroeger stond er een lijst in de boekjes van auto's waarin je kon aflezen bij welke buitentemperatuur je welke viscositeit moet gebruiken. Bijvoorbeeld voor NL buitentemperaturen tussen -10 graden Celsius en + 30 graden Celsius kwam dan bijvoorbeeld uit op 15W40. Daarnaast stond er meestal wel een regel bij over het minimale vereiste kwaliteitsniveau van de olie, bijvoorbeeld API SG/CD.
Tegenwoordig heeft elke autofabrikant wel z'n eigen kwaliteitseisen en dat maakt het voor oliefabrikanten moeilijk om een olie te ontwikkelen die aan alle eisen van alle autofabrikanten voldoet.
Ik weet dat VW de volgende specificaties opgeeft (gevonden op http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=12086&t=12052):

Eerst de oliespecificatie’s voor “gewone” (niet long-life) olie.
VW 500.00 en 501.01 Voor benzinemotoren met normaal prestatieniveau.
VW 502.00 Voor benzinemotoren met verhoogd prestatieniveau.
VW 505.00 Voor dieselmotoren zonder pompverstuivers.
VW 505.01 Voor alle dieselmotoren inclusief pompverstuivermotoren.

VAG long-life olie:
VW 503.00 Voor benzinemotoren.
VW 503.01 Voor benzinemotoren.
VW 506.00 Voor dieselmotoren zonder pompverstuivers.
VW 506.01 Voor alle dieselmotoren inclusief pompverstuivermotoren.
Voor de nieuwste diesels met roetfilter is, vanwege dat roetfilter, weer een aparte olie nodig.

Misschien kun je op de bus olie die je hebt een van bovenstaande specificaties vinden en daaruit afleiden of die olie geschikt is voor je wagen.

Succes!

locke

Nieuw lid
Dank voor de antwoorden, ik heb vanmiddag een collega gesproken die dezelfde auto rijdt en zij gaf aan dat de dealer heeft gezegd alleen 5W30 in de motor mag vanwege onderhoudsintervallen. Morgen maar even langs de pomp om een fles te halen (zit gelukkig dichtbij).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan