Welke Olie OC2 RS 2.0 TFSi

Jasper-RS

Forumguru
Mijn RS is toe aan een olie wissel. Dit wil ik graag deze week gaan doen. Nu heb ik deze auto net 1 jaar, dus weet niet welke olie er nu in zit. (Ik vermoet 5W30 LL olie). Nu rij ik weinig kilometers (8 á 10 per jaar) en veel korte afstanden dus ik ga vanaf nu elke 12 maanden verversen. Met welke olie kan ik hem het beste vullen. Toch weer Longlife olie 5w30 of overstappen op 5W40.

En welk merk. Castrol of Kroonolie?

LT83

Forumguru
Als hij niet veel olie verbruikt gewoon de longlife 5w30 castrol edge zou ik zeggen.
Bij mij gaat deze er ook iedere 15k in, gaat goed!

dirkkroneman

Forumguru
Wow 8 á 10 per jaar is echt verschrikkelijk weinig :deuk:
Mijne is ook al aan een beurt toe (wil het binnenkort zelf doen met een vriend van mij), maar verbruikt wel aardig wat eigenlijk. Dus ik denk dat ik straks wel voor de wat dikkere olie ga ondanks dat ik ook veel korte stukjes rijd.

turboturbo

Forumguru
Sowieso waarom zou je nog long-life olie blijven gebruiken als je overstapt op de 15dKM/12mnd beurten....
Even los van welke soort en merk je kiest...

ertromp

Forumguru
Ik zou bij weinig verbruik ook gaan voor de 5W30 en dan de Edge van Castrol of de Helix Ultra Professional AV-L 5W30.
En struin het internet eens af want het kan op de prijs per liter aardig schelen

Pendragon

Donateur
Ik gebruik ook 5W30 en wat ertromp zegt, even zoeken. Ik gebruik wel altijd Helix. Is denk ik wel iets duurder dan Castrol. Of het beter is geen idee.

koreaan

Forumguru
Ik heb agelopen weekend voor de Polo Blue GT Shell Helix 5w40 bij de action gekocht voor 5.99!
Voor de O2RS gebruik ik Shell Helix 5w30

ertromp

Forumguru
De longlife heeft inderdaad een reinigende werking.

Als je TFSI 2.0 blok ook de specificatie 502.00 aan kan (check je handboek) dan kun je ook een volsyntheet 5W40 overwegen of zelfs een halfsyntheet 10W40 die nog steeds de reinigende werking heeft en op hoge temperaturen niet zo "waterig" is als de 5W30.

Kijk altijd goed in je handboek vooral in het geval van de TSI motoren voor de specificaties waaraan de olie moet voldoen. Die kan voor de 2.0 weer anders zijn dan de 1.8 of de 1.4 of de 1.2 en dat weer afhankelijk van bouwjaar!

LT83

Forumguru
Mee eens, alleen als je auto weinig olie verbruikt zou ik ondanks dat het wel mag/kan nooit overstappen op 5w40, dit aangezien de olie bij koude start en kortere ritjes erg stroperig blijft.

Noord26

Forumguru
Mee eens, alleen als je auto weinig olie verbruikt zou ik ondanks dat het wel mag/kan nooit overstappen op 5w40, dit aangezien de olie bij koude start en kortere ritjes erg stroperig blijft.

5W40 is net zo dun bij koude start als 5w30? En ..W40 is echt niet stroperig hoor. Als het nu ..W60 gaat worden, wordt het een ander verhaal.

Wij blijven overigens ook bij 5W30. Juist in de winter-periode wordt de auto hier het meeste gebruikt. En dan ook veel met korte stukjes. Dan is een dunnere olie aan te raden voor betere smering vanaf een koude start. En 5W30 is de voorgeschreven olie vanuit de dealer. Die gebruikt Castrol Edge overigens.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan