Welke olie?!?!?!?

Orange860

Senior Member
Daar is 'ie weer: een vraag over olie.

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik rijd een 1.9 TDI AXR motor met 136.000 op de teller. Nu gaat er 5w30 in volgens VW specs, 15000 km onderhoudsintervallen.

Nu zit er weer een beurt aan te komen en twijfel ik over de olie. Moet ik doorgaan met 5w30 of 5w40 in doen?

Ik begrijp dat de 5w40 beter smeert qua oliefilm.

Deskundig advies?
 

Octa Collection

Forumguru
Bij een 15000 km onderhoudsinterval zou ik 5w-40 nemen, is goedkoper dan de longlife 5w-30.
De 5w-40 smeert niet beter maar heeft een hoger temperatuur bereik.

Neem een merk (Mobil, Castrol, Shell, Kroon etc.) en kijk naar de specs, kan je niet verkeerd.
Ga je zelf vervangen of naar de garage?
 

Orange860

Senior Member
Ik doe al het onderhoud zelf. Prijsverschil tussen de olie 5w30 of 5w40 is in Duitsland slechts enkele euros
 

Octa Collection

Forumguru
Wat ik bedoel is dat vw de longlife gebruikt (en aanbeveelt) voor de verlengde onderhoudsinterval.
In het geval van vaste onderhoudsinterval kan je ook een 5w-40 toepassen.

Een longlife olie is er voor gemaakt dat deze zijn smerende eigenschappen houdt gedurende een langere termijn.
Vooral oudere motoren zijn niet geschikt voor deze dunne olie en werken beter met een 5w-40.
De oude 2.0 motoren staan hierom bekend, op longlife olie veel olieverbruik en op 5w-40 is het een stuk minder.

@Orange860 lekker zelf doen :thumbsup: blijf ik bij mijn advies om een 5w-40 te nemen
 

VWim

Forumguru
AXR is toch een pompverstuiver diesel? Dan geen 10W40. Voldoet volgens mij ook niet aan de door VW gestelde specs
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het idee, dat sommigen de openingspost niet goed gelezen hebben, of niet goed gerealiseerd dat een dieselmotor andere olie vraagt dan een benzineblok.
 

Orange860

Senior Member
Mmm, nog niet veel wijzer geworden. De 5w30 en 5w40 kunnen allebei, maar welke raden jullie aan bij een 15000 km oliewissel. Longlife is niet van toepassing. Gaat mij puur om smerende eigenschappen.

Haal olie in Duitsland, prijsverschil is verwaarloosbaar.

10W40 is absoluut dodelijk voor mijn 1.9 tdi heb ik begrepen. Te dik en te stroperig voor de pompverstuivers. Draai je de motor mee in de soep.

Dus: welke moet ik nu doen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou juist de 5w30 kiezen. Als de 10w40 dodelijk is voor je blok, dan zou ik ook de 5w40 niet kiezen, maar de 5w30, en zoals al eerder gezegd Long Life heeft er niets mee te maken. Overigens krijg ik steeds meer het idee dat LL olie, normale olie is met een duurder prijskaartje.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Ik zou juist de 5w30 kiezen. Als de 5w40 dodelijk is voor je blok, dan zou ik ook de 10w40 niet kiezen, maar de 5w30, en zoals al eerder gezegd Long Life heeft er niets mee te maken. Overigens krijg ik steeds meer het idee dat LL olie, normale olie is met een duurder prijskaartje.
Lees je post nog eens door, je zaait verwarring...

Voor zover ik wel eens begrepen heb is 10w40 geen goede combinatie met de PD motoren. Dat kan behoorlijke motorschade tot gevolg hebben.

Kroonoil geeft de volgende mogelijkheden:
Aanbevolen: Helar SP 5W-30 LL-03
Alternatieven: Helar SP 0W-30 of Specialsynth MSP 5W-40

Hierbij ben ik uitgegaan van het 100 pk ATD blok, maar volgens mij maakt dat voor wat betreft olie geen verschil.
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb het idee, dat sommigen de openingspost niet goed gelezen hebben, of niet goed gerealiseerd dat een dieselmotor andere olie vraagt dan een benzineblok.
Vele oliën zijn geschikt voor benzine en diesel motoren, de laatste vw specificatie is 504.00 voor benzine en 507.00 voor diesel.
Dan klopt het advies van Kroon niet, de 5w-40 heeft geen specificatie 507.00 voor diesel.

Sterker nog, de enige oliën (alle merken) die voldoen aan de 507.00 specificatie zijn allemaal 5w-30 en dus speciaal geschikt voor longlife.
Ik zou juist de 5w30 kiezen. Als de 10w40 dodelijk is voor je blok, dan zou ik ook de 5w40 niet kiezen, maar de 5w30, en zoals al eerder gezegd Long Life heeft er niets mee te maken. Overigens krijg ik steeds meer het idee dat LL olie, normale olie is met een duurder prijskaartje.
Dat is het dus niet, het is normale olie met extra toevoegingen (dopes) om te zorgen dat het 30.000 km zijn werking behoud.

5w-30 is zowiezo goed ook al ververs je zelf elke 15.000 km, enig vraagteken wat ik erbij zet is zijn al die dopes wel goed voor de olie?
In 5w-40 zitten minder dopes en je ververst op een vaste termijn, welke is dan beter?

Specificatie HELAR SP 5W-30 LL-03

Typische standaardanalyses

Dichtheid bij 15 °C, kg/l0,851
Viscositeit -30 °C, mPa.s5950
Viscositeit 40 °C, mm²/s69,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s12,00
Viscositeitindex171
Vlampunt COC, °C230
Vloeipunt, °C-42
Total Base Number, mgKOH/g6,7
Sulfaatasgehalte, %0,67

Specificatie SPECIALSYNTH MSP 5W-40

Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l0,850
Viscositeit -30 °C, mPa.s5500
Viscositeit 40 °C, mm²/s82,80
Viscositeit 100 °C, mm²/s14,00
Viscositeitindex175
Vlampunt COC, °C232
Vloeipunt, °C-42
Total Base Number, mgKOH/g7,7
Sulfaatasgehalte, %0,77

Als je de verschillen bekijkt tussen bovenstaande kroon olien qua specs zit er niet veel tussen.
Ik zou er met een gerust hart 5w-40 in doen maar als je een beter gevoel hebt bij 5w-30 moet je dat gewoon doen. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Bij 40 graden zie je toch wel aardig verschil, en dat is typisch het temperatuurgebied(ietsje warmer) dat de olie na een kort ritje bereikt.
Dopes is vaak ook een verkoopverhaal, mooi voorbeeld is de Shell brandstofreclame, terwijl de Shell euro98 er eigenlijk bij objectieve testen steeds slecht uitkomt, maar volgens Shell is hun brandstof geweldig goed.
 

Orange860

Senior Member
Die opmerking van Cordoba over de viscositeit bih 40 graden Celsius snijdt wel houdt.

Het niet goed warmstoken verhoogd de slijtage van iedere motor, diesel doen er nog langer over om op temperatuur te komen. Smeereigenschappen bij lage temperaturen zijn voor mij erg belangrijk, even op en neer boodschappen doen bijvoorbeeld. Motor wordt dan niet echt lekker warm.

Kortom, er gaat 5w30 in. En iedere 15000 kilometer vijf liter nieuwe.

Voor het geld hoef ik het niet te laten. Vijf liter voor circa 22 euro, merk Mannöl. Komt erg goed uit diverse Duitse testen.
 
Bovenaan Onderaan