Ik heb het idee, dat sommigen de openingspost niet goed gelezen hebben, of niet goed gerealiseerd dat een dieselmotor andere olie vraagt dan een benzineblok.
Vele oliën zijn geschikt voor benzine en diesel motoren, de laatste vw specificatie is 504.00 voor benzine en 507.00 voor diesel.
Dan klopt het advies van Kroon niet, de 5w-40 heeft geen specificatie 507.00 voor diesel.
Sterker nog, de enige oliën (alle merken) die voldoen aan de 507.00 specificatie zijn allemaal 5w-30 en dus speciaal geschikt voor longlife.
Ik zou juist de 5w30 kiezen. Als de 10w40 dodelijk is voor je blok, dan zou ik ook de 5w40 niet kiezen, maar de 5w30, en zoals al eerder gezegd Long Life heeft er niets mee te maken. Overigens krijg ik steeds meer het idee dat LL olie, normale olie is met een duurder prijskaartje.
Dat is het dus niet, het is normale olie met extra toevoegingen (dopes) om te zorgen dat het 30.000 km zijn werking behoud.
5w-30 is zowiezo goed ook al ververs je zelf elke 15.000 km, enig vraagteken wat ik erbij zet is zijn al die dopes wel goed voor de olie?
In 5w-40 zitten minder dopes en je ververst op een vaste termijn, welke is dan beter?
Specificatie HELAR SP 5W-30 LL-03
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l0,851
Viscositeit -30 °C, mPa.s5950
Viscositeit 40 °C, mm²/s69,20
Viscositeit 100 °C, mm²/s12,00
Viscositeitindex171
Vlampunt COC, °C230
Vloeipunt, °C-42
Total Base Number, mgKOH/g6,7
Sulfaatasgehalte, %0,67
Specificatie SPECIALSYNTH MSP 5W-40
Typische standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l0,850
Viscositeit -30 °C, mPa.s5500
Viscositeit 40 °C, mm²/s82,80
Viscositeit 100 °C, mm²/s14,00
Viscositeitindex175
Vlampunt COC, °C232
Vloeipunt, °C-42
Total Base Number, mgKOH/g7,7
Sulfaatasgehalte, %0,77
Als je de verschillen bekijkt tussen bovenstaande kroon olien qua specs zit er niet veel tussen.
Ik zou er met een gerust hart 5w-40 in doen maar als je een beter gevoel hebt bij 5w-30 moet je dat gewoon doen.