Welke olie?

ColinC

Lid
Hi,

Omdat er nu al tot drie keer aan toe verschillende olie in m'n auto is gedaan tijdens verversing ben ik wel eens benieuwd wat nu aangeraden is om te gebruiken.

Ik heb mijn Fabia gekocht toen er 5 w 30 olie in zat.
Nadat ik een grote beurt had laten doen is er 10 w 40 in gedaan, en nu zag ik op de rekening na een kleine beurt dat er ineens 5 w 40 in zit.

Is dit niet hartstikke slecht voor de motor? En wat wordt er nou geadviseerd om in te doen? (Beurten zijn bij twee verschillende dealers gedaan)

ertromp

Forumguru
Hoeveel km's rijd je per jaar?
Het maakt nl. uit of je op basis van een vast of variabel onderhouds-interval rijdt.

Voor een vast interval bijvoorbeeld max 15k km per jaar is het advies 1 van deze olieen te gebruiken:
VW 501 01
VW 502 00
VW 504 00

Voor de variabele interval deze:
VW 504 00

En dit staat gewoon in je boekje

ColinC

Lid
Boekje heb ik niet bij de hand momenteel, maar aantal KMs is verschillend.
Tussen een periode van oktober 2013 en nu zit ik op ongeveer 20.000 KM.

ertromp

Forumguru
Bij max. 20.000/25.000 per jaar zou ik persoonlijk gaan voor een Castrol Magnatec 10W40 olie. Kost je niet de kop en is een goede olie en heeft de VW 501 01 specificatie maar een 5W30 zoals de Castrol Edge is ook super maar alweer een stukje duurder en heeft de specificatie VW 504 00

ArjanGr

Senior Member
@ColinC : Ik maak precies hetzelfde mee bij de dealer! Eerst 10W40 (dus ik netjes een litertje reserve 10W40 aangeschaft), de volgende beurt gooiden ze er 5W30 in (ik weer een litertje reserve 5W30 aangeschaft) en de laatste keer stond er ineens 5W40 op de rekening:sterretjes:

Ik heb om opheldering gevraagd bij de garage. Die heeft het nagevraagd bij de hoofdmonteur. Toen kwam het verhaal dat er een nieuwe olie was ontwikkeld die beter was voor deze motor, en dat was toevallig 5W40 geworden..
Ik vertik het om weer een reserve litertje aan te schaffen dus laatst maar bijgevuld met 5W30.

Bij mij zijn overigens de laatste 2 beurten bij dezelfde dealer geweest.

Ik vraag het me ook af of dit niet slecht is voor de motor..

Joske

Forumguru
wat een (olie)soep-soap zeg!

Je zou op den duur al op voorhand moeten vragen welke olie ze er vandaag gaan ingooien? Misschien wel eens een keertje frituurolie dan?

Gooi er zelf altijd 10w40 in, weliswaar valvoline longlife (motoren boven > de ton km). vw 504 00.
Straks eind mei een 'grote beurt' zal 't ook wel even in de gaten houden. Goed iets om bij stil te staan idd :D

Octa Collection

Forumguru
Indien VOI en geen olieverbruik zou ik een 5w-30 met specificatie VW 504 00 gebruiken(benzine motor) bij een diesel specificatie VW 507 00.
Overigens zijn de laatste VW specs (504 00 en 507 00) altijd een 5w-30, een 10w-40 met spec 504 00 bestaat niet omdat deze niet aan de vw norm voldoet.
Voor de wat oudere motoren of geen VOI kan ook prima een 5w-40 of 10w-40 (is nog goedkoper ook)

Bovenaan Onderaan