Welke radiateur.

rickys

Nieuw lid
Hoi, allen

Mijn radiateur is lek van de skoda.
Dus ik op zoektocht naar een nieuw radiateurtje.
Nu zie ik er zo veel van 30 euro tot 114 met ventilator.
Waarom zit er zoveel verschil in zou het de kwaliteit zijn pasvorm?
Het is wel erg goedkoop.
De skoda heeft een airco dus dan vallen er al heel wat af, maar is dat het enigste verschil want straks bestel ik de verkeerde en heb ik een hoop oponthoud.
Bijvoorbeeld van het zelfde merk maar dat zit er 20 euro verschil in waar zit dat hem in.
Heeft iemand mischien een nummer van de juiste radiateur.
De goedkoopste voor de airco variant is 35 euro.

Ronnie

Forumguru
Ik heb het opgezocht voor een Fabia1 2002 met AQW motor en airco:

Origineel Skoda/VAG: 6Q0 121 253 R Radiateur voor wagens met airco, afm. 632x414 mm.
Prijs: € 209,15 incl. btw.

turboturbo

Forumguru
Ik heb me er wel eens in ETKA proberen te verdiepen, en dacht daaruit te begrijpen dat met airco idd een andere radiateur is. Waardoor ik dacht dat de radiateur een condensor gedeelte had voor de airco. Maar dat is dus niet zo. Er zit een aparte condensor (nog een soort radiateur) vóór.
Het zal met montage en aansluit/bevestiging verschillen te maken hebben, denk ik dan.

Anyway. Misschien kun je ook overwegen of het handig is om meteen de condensor mee vervangen (gezien de werkzaamheden op dezelfde plek is) mocht die toch al redelijk aan vervanging toe zijn. Anders kost je dat nog eens de manuren de volgende keer dat die stuk gaat (wat geen exotisch probleem is, zie ook elders op dit forum) Die kostte bij mijn aico boer zo'n 200 euro ex btw (dus alleen de condensor)

Wat ik begreep is dat je van condensors ook goedkope en duurdere kunt krijgen en dat daar ook degelijk kwaliteitsverschil in zit. Dat zal toch ook wel gelden voor radiateurs? Dus persoonlijk zou ik niet zonder meer voor de goedkoopste gaan.

Cordoba

Forumguru
Is volgens mij per motorcode verschillend en misschien zelfs verschillend voor zelfde motorcode in ander VAG-model. Bij mijn auto zitten condensor en radiateur naast elkaar, als één geheel, alleen aan de ene kant de condensor aansluitingen en de andere kant de radiateur aansluitingen (is ook inwendig opgedeeld in 2 delen)

Ronnie

Forumguru
Bij mijn auto zitten condensor en radiateur naast elkaar, als één geheel, alleen aan de ene kant de condensor aansluitingen en de andere kant de radiateur aansluitingen (is ook inwendig opgedeeld in 2 delen)
Heb je dit wel eens goed bekeken? Ik heb nog nooit een combikoeler gezien van koelwater en airco; wel van koelwater en automaatolie (klein geïntegreerd koelertje aan de zij/onderkant).
Aircokoelers zijn meestal maar zo'n 1,5-2 cm dik en altijd voor de waterkoeler geplaatst.
Volgens ETKA heb je dezelfde koeler als ik (BKY) met een separate aircokoeler ervoor.
Bij grotere diesels worden de intercoolers hier weer voor geplaatst.

Cordoba

Forumguru
Die intercoolers ken ik inderdaad, en dat is meestal alleen achter de roosters van de onderbumper. Ik moet het blijkbaar eens opnieuw bekijken, maar doe dat wel als het minder warm is.

rickys

Nieuw lid
Ik heb brezan ingeschakeld die zegt de juiste te hebben dus daar vertrouw ik dan maar op.
Hij moet kosten rond de 55 euro met mijn korting dus ik ben benieuwd zaterdag ochtend even inbouwen.

van_der_P

Senior Member
De radiateur verschilt ook vaak naar bouwjaar. Ik heb eventjes gegoogle en kom er al drie verschillende tegen. Een smaller model dan Ronnie@ heeft aangegeven. En twee modellen met dezelfde maat voor verschillende bouwjaren.
Ik kan mij herinneren dat als je vroeger een trekhaak wilde bij producten van VAG je een andere (grotere) radiateur geadviseerd werd.

Bovenaan Onderaan