Welke remblokken

1983jeroen

Forumguru
De garage zei heeft laatste geconstateerd dat de remblokken voor de volgende onderhoudsbeurt niet halen. Omdat ze 305 euro vroegen voor vervangen heb ik dat nog even laten zitten omdat dat veel goedkoper moet kunnen.
Nu kan mijn buurman dat wel voor mij doen, maar welke blokken heb ik nodig?

Bij Winparts heb ik mijn kenteken ingevuld. Dan komen er diverse merken uit.
Wat me opviel is dat er blokken van Bosch bij staan die 146mm breed zijn en van Brembo en andere merken van 160.

 

Tees

Donateur
Meten is weten! Want de maat schijven en daarmee blokken verschilt per model en motorisatie. Dus ik zou je schijven opmeten en dan kijken welke blokken daarbij horen.

Andere optie is naar de PR-codes kijken in het daarvan bekende overzicht: voor de voorremmen (ga er even vanuit dat die het zijn) zijn er de codes 1ZF, 1ZE en 1ZA (er zijn er nog meer, maar dat zij de rode remmen van de vRS). Daar horen schijf maten 276, 288 en 312 mm bij.
Vaak staat bij WinParts ook de PR-code bij een specifiek product.

Edit: aangezien je een 1.0 TSI HB hebt, lijkt me de kans heel groot dat je de 1ZF (kleinste schijven/blokken). En als ik bij Winparts de 1.0 TSI selecteer, krijg ik ook alleen blokken voor de 1ZF. Dus 1.0 + 1.0 is dan 2.0 ;)
 
Laatst bewerkt:

redriver

Senior Member
Brembo zou veel minder kans hebben op piepende remmen. Heb in het verleden wel Bosch gemonteerd maar die begonnen soms na verloop van tijd te piepen ondanks dat ik alles gemonteerd had met van dat "remvet". Volgende keer monteer ik Brembo. Is trouwens vrij makkelijk zelf te doen.
 

gehaktbal

Forumguru
Hangt er van af welk remsysteem is gebruikt. Komt niet alleen bij Skoda voor, maar bij meer merken. Kan best zijn dat er bijvoorbeeld van jan 2017 tot aug 2017 ATE is gebruikt. En vanaf september 2017 tot februari 2018 Brembo.
Dat verklaart het verschil in maatvoering, afgezien van motorisering.

Het is maar net welk samenspel van factoren het meest gunstig voor de autobouwer was. Dit geldt niet alleen voor remsystemen overigens.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Net even gekeken welke ik nodig heb.
Kon ze door de velg wel opmeten en de vorm vergelijken.
Nu heb ik er geen verstand van, maar het lijkt mij dat er nog een dikke laag remvoering op de huidige zit of zie ik het verkeerd?


IMG_20230524_194315533.jpg
 

EdK

Forumguru
Als jij voornamelijk snelweg rijd dan kun je er minimaal nog een jaar mee voort hoor.
Maar als goed is zit er toch een slijt indicatie op een remblok !!??
 

1983jeroen

Forumguru
Dat klopt, maar hoe dringend is het als die indicator wat gaat melden?
Ik ga over een paar weken naar het buitenland met de caravan. Dan zullen ze iets harder slijten.

Normaliter rijd ik veel snelweg
 

Fmoon

Forumguru
Oh je kan er zeker nog wel even mee doen hoor, maar het is niet gek om ze te gaan vervangen met een jaar.
 

Thijs4motion

Forumguru
weet niet welk wiel het is, maar kijk zeker naar rechtsvoor
en dan de binnenste remblok.

om een of andere reden slijten deze het snelst.
 

1983jeroen

Forumguru
Net nieuwe Brembo blokken ontvangen. Toch wel goed te zien dat de oude veel dunner zijn.

42 euro voor de set.
Met buurman even monteren binnenkort.
Scheelt heel wat met de 305 euro die de Skoda dealer ervoor vroeg :D


IMG_20230608_123750552.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Net de blokken vervangen. Simpel klusje.
Dacht dat er een sensor op zou zitten. Zit namelijk wel op de nieuwe blokken, maar die kun je dus niet aansluiten op de Octavia
 

Arjan1985

Forumguru
Hoi mede Octavia rijders. Ook mijn remblokjes zijn zo dun als voorgaande foto van @1983jeroen en wil ze gaan vervangen.
Rijd geen snelwegen maar veel korte stukken.
Normaal nam ik altijd Bosch of Brembo op de Fabia.
Nu lees ik veel over die ebc remblokken green stuff met minder stof. Maar dat maakt mij eigenlijk niets uit.
Ik kan alleen nergens vinden hoe die remblokken remmen tov een standaard Bosch of brembo remblok.

Ik zoek (figuurlijk) eigenlijk remblokken dat als je de rem redelijk intrapt je met je neus op de voorruit zit. Ervan uitgaan de dat de remmen koud zijn omdat ik vaak korte stukken rijd.
Dat ze sneller zouden slijten maakt me niet heel veel uit, en lawaai ook niet.

Uiteraard tegen een redelijk budget. Want keramische remmen vallen buiten budget uiteraard. En een big brake kit ook.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen
 

Pindasaus

Forumguru
Hoe hard je kan remmen wordt voornamelijk bepaald door je banden en wegdek, niet door de remmen. Als het remsysteem in orde is, is het ruim sterk genoeg om de wielen te blokkeren. Door de rembekrachtiger hoef je daar helemaal niet zo hard voor op het pedaal te trappen. Het antiblokkeersysteem doseert vervolgens de remkracht.
 

Blondegod

Actief lid
Zo duur zijn keramische blokken toch niet? In mijn beleving was het max een tientje meer oid.
Ik kan het natuurlijk mis hebben.

Keramische blokken hebben als grote voordeel dat er erg weinig remstof te zien is op de velgen.
Een behoorlijk verschil, voor mij alleen nog maar keramische blokken (!)
 
Bovenaan Onderaan