Welke remschijven ????

chris01

Senior Member
eigenlijk is onze octavia combi toe aan nieuwe schijven en blokken voor, alleen als ik op verschillende sites kijk zie ik ook verschillende maten 280mm en 288mm
wij hebben de combi uit 2006 met 1.9 tdi 77kw 1z5
welke moet ik hebben ?
en zit er veel verschil in de merken ?
en waar hebben jullie goede ervaringen mee?

ertromp

Forumguru
Je moet goed kijken wat op je remklauwen staat. FN3 of FS-III
De FN3 die op een onderstel zit met 15" velgen heeft de 288mm schijven, de FN3 met 16" velgen heeft 312mm velgen en de FS-III heeft 280mm remschijven.

Goede merken:
ATE of Bosch

Zelf vind ik originele VAG onderdelen het beste

De Stip

Forumguru
Kies exemplaren die niet zo gauw roesten. Standaard had ik onder onze O-2 remschijven zitten, die na amper 2 jaar vervangen dienden te worden vanwege roest. Onbegrijpelijk...
De dealer heeft er met coulance een paar andere onder gemonteerd en die bevallen stukken beter. Uiteraard afgelopen weken even behandeld met Hamerite (zie m'n post op dat gebied)

Noord26

Forumguru
Remschijven met hamerite behandelen? Je kan helemaal niets op de schijven smeren. Vliegroest heeft iedereen na 30min als de auto stil heeft gestaan in vochtig weer. Dat is normaal. Ben je in de war met remklauwen misschien?

Mijn ervaringen zijn zeer positief met de standaard schijven icm EBC dubbel-H gesinterde blokken. ;) Over het algemeen zouden de schijven met deze blokjes harder moeten slijten, echter merk ik daar niets van. Alleen een stuk prettigere door remmen is mogelijk tov origineel en dosering (wat ik het aller belangrijkste vind) is ook nog een fijner.

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik heb ze uit Amerika geïmporteerd (Ebay) tezamen met remblokken voor de motorfiets.

@supersjors: hoe is het afgelopen met je koppeling/ZIP? Ik zie ze niet meer in je handtekening staan in ieder geval?

Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
Ik heb mijn schijven vervangen door EBC schijven inclusief EBC Redstuff blokken. De orginele achterschijven waren zo verroest dat ik er niet meer mee door de APK kon. EBC wordt verkocht bij www.carfantasy.nl. Kijk wel even goed of je Bosch of ATE remklauwen heb, staat op de remklauw en is duidelijk te zien zonder dat je de wielen eraf moet halen.

De Stip

Forumguru
Inderdaad, de Hamerite op de klauwen en, op de zijkant van de schijven. Is een prachtig resultaat en inmiddels bij m'n laatste 3 auto's beproeft. Vliegroest is bijna niet te voorkomen, dat begrijp ik. Maar dat de schijven zo verroest waren, dat zowel blokken als schijven na amper 2 jaar vervangen moesten worden.... Knakenkwaliteit :(

De Stip

Forumguru
Via de dealert en heb me laten vertellen dat het de duurdere zijn, die normaliter op de RS zitten.

turboturbo

Forumguru
Toch apart dat snelle roesten van de schijven. Ik heb trouwens gemerkt dat het roesten van de schijven bij stalen velgen (die minder open zijn) minder hard gaat (bijv na een paar dagen stilstaan) vergeleken met meer open LM velgen. Zeker als het een beetje geregend heeft.

De remschijf van m'n scooter had overigens never last van dat roesten...?
En die stond altijd buiten...

Laatst bewerkt:

chris01

Senior Member
iemand ook ervaringen met de schijven van autopartsonline.nl . deze hebben een set incl gratis remblokken voor € 80,00 incl verzendkosten.er zit volgens hun Brembo fremax ,zimmermann of ABS in de doos.

De Stip

Forumguru
Man, hou op. Ik was er zo van over de huppel (officieel antwoord van de importeur was, dat ik meer moest remmen...), dat ik op straat lopende, zowat alle auto's bekeek waarvan ik de remschijven kon zien. En ik zal je zeggen, de nog goedkopere auto's hadden er geen last van. Schijven en klauwen zien er netjes uit, terwijl die van de goedkopere VAG auto's er al snel niet meer uitzien. En inderdaad, met open wielen valt het nog meer op.

Bovenaan Onderaan