Welke schokdemper nodig?

Hallo allemaal,

Wellicht dat mij het forum even verder kan helpen. Ik wil het onderstel van onze Octavia vervangen. Ik twijfel nog of ik hem dan gelijk ga verlagen, maar de voorkeur gaat eigenlijk uit naar de standaard hoogte omdat we vaak in het buitenland onderweg zijn waar de straten toch echt minder zijn dan in NL.

Mijn voorkeur gaat uit naar het merk Bilstein en dan de B4's. Ik weet dat ik op de vooras de 50mm schokdemper moet hebben, Alleen op de achteras kom ik er niet uit. Er schijnt namelijk verschil te zijn in diameter van de zuigerstang.

BB4.65367 - bij deze staat specifiek erbij dat de zuigerstand 11 mm dik is
BB4.68333 - bij deze staan geen bijzonderheden vermeld.

Beide schokdempers zijn geschikt voor de starre achteras, dus van toepassing op mijn voertuig en geschikt voor de PR-Nummers G01 GN1

Kan wellicht iemand hier verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Lars

Okkie2017

Actief lid
Ik rij nu bijna een jaar met Bilstein B6 dempers achter en rondom Eibach veren (30mm verlaging).

De wegligging van de auto is aanzienlijk verbetert.

Ben vorige zomer naar zuid Frankrijk geweest en kom regelmatig in Duitsland. Ik ervaar nergens problemen met drempels of stoepranden.

Ik rij een Octavia 3 FL 1.4 TSI.

Okkie2017

Actief lid
De B4 dempers zijn vergelijkbaar met OEM dempers.
Aangezien ik iets stugger dempers wilde en de B8 door forum leden afgeraden werd omdat deze het comfort aanzienlijk verslechteren, ben ik voor de B6 dempers gegaan.

Ik heb inmiddels 8000 km met deze setup afgelegd waaronder een vakantie naar zuid Frankrijk met volle belading en ben er zeer tevreden over.

Ik rij voor nog met de originele dempers. Aangezien de B6 voor de voorkant tussen de €350,- en €400,- kosten ben ik aan het overwegen om een volledige verlagingsset die in hoogte verstelbaar is eronder te zetten.

Ik heb goede verhalen gehoord van een verlagingsset van AP. Deze kost rond de €700,- en verlaagt de auto voor en achter 35 tot 56 mm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke oke...

Jij maakt mijn nieuwsgierig, Hoezo is een B8 minder comfortabel dan een B6. In mijn beleving zijn het dezelfde dempers, alleen is de B8 korter en daarmee geschikt voor kortere veren. De B6 is juist de opwaardering van Serie naar Serie+....

In jouw specifieke geval heb jij alleen nog de voordempers van Bilstein nodig en je B12 setje is compleet.

Kijk maar op www.daparto.nl

Kan je aanzienlijk goedkoper aan je doel komen...

Gaat je voorkeur uit naar een compleet nieuwe onderstel dan kan ik onderstaande aanraden.

https://www.mk-fahrwerkstechnik.de/ of...
https://www.sportfahrwerk-billiger.de/

Wat je ook doet vergeet niet de veerpootlagers mee te vervangen, anders ben je later weer aan de beurt...

Okkie2017

Actief lid
............Jij maakt mijn nieuwsgierig, Hoezo is een B8 minder comfortabel dan een B6. ..........
Ik heb ooit van iemand begrepen dat de B8 dempers stugger waren dan de B6 dempers. Ik heb het zojuist opgezocht maat volgens mij klopt het wat jij zegt.

De keus om voor een compleet onderstel te gaan i.p.v. nieuwe Bilstein dempers voor de voorkant, zit hem in het feit dat de auto van mij nog wel een kleine 1 a 2 cm lager mag.

Als ik de voorkant ga vervangen ga ik zeker de lagers meenemen. Achter duels gelukkig niet zoveel voor om te doen

Okkie2017

Actief lid
Goede tip die laatste. Wellicht meteen je stab stang en stab rubbers vervangen.
Goeie tip van de stabilisatorstang met nieuwe rubbers.

Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Welke stang en wat voor rubbers zou jij adviseren voor een O3 FL combi?

Arjan1985

Forumguru
Er zijn paarse powerflex bussen en geeft een stugger onderstel overeenkomstig met je verlaging. Maar je kan het ook te stug gaan ervaren. Ik heb er geen ervaring mee. Wel las ik dat ze minder tot niet kraken i.t.t. De standaard rubbers. Maar hier zijn meerdere draadjes over geweest.
Die stab. stangetjes kun je van diverse merken kopen zoals Febi. Ik weet niet over betere of sterkere gemodificeerde zijn. Ik zie wel dat ze van Febi volledig rond zijn en de originele onder m’n O3fl zijn in een v vorm.

Ga je het zelf uitvoeren? Ben benieuwd naar je foto’s.

@Okkie2017

Geen idee wat je voorkeur heeft, optiek of comfort? Keep in mind, hoe lager des te oncomfortabeler het kan worden. Eibach biedt ook in hoogte verstelbare veren aan, nog twee nieuwe B6 en veerpootlagers + uitlijnen kan een mooie optiek opleveren. In onderstaande link zie je dit setje in action...

De meeningen over AP zijn bovengemiddeld postief, maar voor 700 krijg je natuurlijk geen top-product... Als je voor bovenstaande optie kiest ben je duurder uit, maar den heb je ook wat... Verglijk gewoon maar de B6 voordemper met dat van AP, dan weet je genoeg.

Daarnaast is het altijd een goed idee om slijtage onderdelen mee te nemen, veerpoot lagers, stabilisator pendels en diverse kogels...

De auto moet uitgelijnd worden en het beste resultaat behaal je wanneer zulke spullen ook in orde zijn.

Je kunt idd van verschillende aanbieders kopen maar helaas ook in verschillende kwaliteiten. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Bilstein onderdelen of Meyle HD ( Heavy Duty ), altijd goed en nog nooit gezeur gehad. Febi is ook een toeleverer voor de industrie maar biedt after-market niet dezelfde kwaliteit dan in de fabriek...

Dat kraken wat jullie ervaren komt trouwens niet uit de stabilisator rubbers maar uit de draagarm rubbers. Uiteraard kun je ook hier voor powerflex bussen gaan, maar deze zijn nogal prijzig. In onderstaande foto zien jullie de originele rubber welke het kraken veroorzaakt.
1000023711.png

Ik heb de originele van Audi en dan de TTRS variant erin laten zetten en het gekraak is over.
Daarnaast is het stuurgedrag iets directer geworden. Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze alleen maar van die halve rubbers in die draagarmen zetten vanuit de fabriek, eindelijk stuurt dat auto nu eens goed. Afhankelijk van wegdek had ik incidenteel ook trillingen, dat kon dus niet aan de velgen liggen. Lang verhaal kort, ook dit is over...

Antera

Donateur
.....De keus om voor een compleet onderstel te gaan i.p.v. nieuwe Bilstein dempers voor de voorkant, zit hem in het feit dat de auto van mij nog wel een kleine 1 a 2 cm lager mag......

verlagen is minimaal 30mm mits een sportonderstel nu dan verlaagt het 20mm

Okkie2017

Actief lid
Ik heb al Eibach verlagingsveren (30mm) onder de auto zitten maar wil naar 40 of 50 mm. Ligt eraan of achter niet aan gaat lopen bij 50mm verlaging.

Ik rij in de zomer met 8,5J, ET45, 235/35/19 (starre achteras)

Okkie2017

Actief lid
50mm gaan je oem dempers niet tof vinden
Ik heb voor nog de OEM dempers zitten maar deze wil ik vervangen voor andere.
Ik twijfel tussen de Bilstein B8 of een complete verlagingsset die in hoogte verstelbaar is.

Achter heb ik Bilstein B6 (ik had eigenlijk voor de B8 moeten gaan i.c.m. de verlagingsveren).

Een complete Bilstein B12 Pro of Sport kost rond de 800 euro bij MK Fahrwerkstechnik. Goedkoper nog nergens gezien. Aangezien ik niet lager wil dan 30-35 mm voor mij afdoende.

Mocht je ervoor kiezen om niet lager te gaan dan dit, dan zijn twee B8 voor de vooras voldoende. Het originele onderstel staat ook alleen op kortere veren en geen kortere dempers. De B6 op de achteras kun je dus prima laten zitten.

Mocht je lager willen dan is voor jou eventueel een ST X schroefset een goed idee, kost daar nog geen 1000 euro en je hebt kwaliteit van KW onder je auto.

Wat je ook doet... Veel plezier ermee...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan