Welke zekering in zekeringenkast?

TL@

Forumguru
Ik wil de voeding voor mijn Wikango een beetje proper inbouwen in mijn nieuwe O2. Ik ga sowieso een lege plaats uit de zekeringenkast nemen (die links aan de deur), ik weet dat daar een geschakelde voeding zit (weet niet welke zekering)

Nu mijn vraag: is er geen zekering die een geschakelde voeding heeft maar al doorgeeft vanaf dat de auto open gaat (deuren los of open maakt niet uit)

In de B-klasse die ik een tijd terug had, ging de voeding van de sigarettenaansteker al aan vanaf je de auto ontgrendelde, dit was voor de Wikango eigenlijk heel prettig, deze springt dan automatisch aan wanneer je instapt en heeft dan een positiebepaling en gsm-ontvangst voordat je vertrekt. Als hij pas aangaat wanneer je start, moet hij gps-signaal zoeken tijdens het rijden en dan duurt het langer.

De Wikango springt ook enkel uit wanneer de voeding eraf gaat (5 minuten zonder voeding, Wikango uit, blijft de voeding erop dan schakelt hij niet uit)

Monteurtje

Forumguru
Nee zoiets zit niet in de zekeringkast wat jij wil. Dan zou je iets moeten maken met een relais ofzo. Een kabel opzoeken waar wel even spanning opkomt en dat dan op die manier een relais wordt geschakeld.

TL@

Forumguru
Jammer, dan zal het een gewone geschakelde puls worden.

Weet iemand toevallig welke van de vrije zekeringen ik daarvoor kan gebruiken?

Ik wil de voeding wel afgezekerd hebben, heb nog wel een 10A zekering liggen. Waar moet ik dat dan aansluiten, ik zie enkel foto's van mensen die de kabels langs voor aansluiten, ongezekerd dus.

hemi24

Forumguru
Ligt er bij het facelift model niet nog de stekker voor de telefoonvoorbereiding achter het dashboardkastje? Die heeft een geschakelde plus dacht ik. Of is dat nog altijd eerst vanaf de Elegance voorhanden?

TL@

Forumguru
Bedankt Ronnie. Waar vind je da eigenlijk want volgens de handleiding is die gewoon niet gebruikt, staat niet in of die geschakeld is of niet.
Moet ik de draden dan achteraan bevestigen in het kastje? Met schroefjes?

@Hemi24: ik heb BT fabriek-af, dus dan zal die stekker wel gebruikt zijn.

@TL@: In de facelift modellen zit achter het dashboardkastje nog steeds de stekker voor de telefoon voorbereiding met geschakelde plus.
Volgens mij wordt die voor de bt module niet gebruikt, die zit onder de bijrijders stoel.Hij is echt bedoeld voor een "ouderwetse" carkit.

Rolle

Senior Member
@TL:

Je kan ook gewoon een houder voor glaszekering halen in de electronicawinkel en die in de kabel tussen zetten.

Heb dit zo gedaan voor de voeding van mijn GPS. Lege postiie met geschakelde +, zekeringhouder ertussen en dan naar een sigarettenplug waar ik de voeding van mijn GPS inplug, kabel tussen dashboardkastje naar buiten en klaar is kees.

TL@

Forumguru
@Mike: Ik zal er eens naar kijken, dan heb ik ineens een gezekerde puls, veel makkelijker dan naar de zekeringen kast te gaan.

@Rolle: Dat is ook een goed idee. Moet het nog eens goed bekijken als ik eens wat tijd heb.

Bedankt om mee te denken.

TL@

Forumguru
De aansluiting voor de carkit die achter het handschoenkastje moet zitten, was niet beschikbaar, alles wat er aanwezig was, was effectief aangesloten. Dus handschoenkastje terug geplaatst (lastiger dan eruit krijgen, vooral de stekker van de airbag was lastig omdat het kabeltje zo kort is)

Uiteindelijk afgestapt van het idee om de Wikango in de asbak te steken, als hij daar zit, kan ik namelijk niet meer aan het bovenste knopje om flitsers te melden.

Hij zit nu in het bakje aan de linkerkant, onder het stuur. Omdat ik vrij lang ben, kan ik de Wikango perfect zien, voor mijn vrouw zal dat moeilijker zijn (maar zij rijdt toch nooit met mijn auto)
De geschakelde puls komt rechtstreeks uit de zekeringenkast (met een zekering tussen natuurlijk) via een opening die al aanwezig was, past perfect.

Enige probleem was dat het bakje helemaal open hing waardoor je met je been onzacht in onraking komt met het bakje bij het instappen (indien het nog open staat). Met een klein trekbanje de openingshoek beperkt waardoor het bakje steeds half dicht blijft. Ziet er heel erg goed uit. Zal nog wel eens een foto nemen.

Bovenaan Onderaan