Welke zetels passen allemaal in de Octavia 5E5?

Testedoene

Forumguru
Hallo,

beetje stom dat ik indertijd op de bestelbon het sportinterieur niet aangevinkt heb.
Ik ben zelf wat groter en zwaarder dan de gemiddelde rijder waardoor ik mijn onderbenen niet echt mooi ondersteund zie in m'n auto. Tevens zou wat extra zijdelingse steun welkom zijn want de lendensteunregeling in de Octa stelt niet zo heel veel voor...

In al mijn vorige VW's heb ik nadien een sportinterieur ingebouwd (achtereenvolgens GTI, G60, GTI, GTD, Sportline) zonder problemen aangezien deze van hetzelfde model afkomstig waren. Nu is het echter blijkbaar wat moeilijker om aan een sportief interieurtje te geraken voor m'n Octavia, vandaar dat ik wat breder aan het zoeken ben.
Welk interieur zou er in mijn Octavia 5E5 Combi passen?
Kan ik bv een sportinterieur van de Golf 7 of andere Seat's zonder problemen inbouwen?

ertromp

Forumguru
Railafstanden van de stoel c.q. bevestiging van stoel / rails op bodem is identiek Golf 7 / O3 / Leon. Waar je rekening mee moet houden is afwijkende deurpanelen en wellicht achterbank ivm combi / hatchback en die kan wat anders zijn bij de Leon / Golf 7 dan de O3

Testedoene

Forumguru
Waar je rekening mee moet houden is afwijkende deurpanelen en wellicht achterbank ivm combi / hatchback en die kan wat anders zijn bij de Leon / Golf 7 dan de O3

Bedankt voor je reactie @ertromp ! Uiteraard behoud ik de originele deurpanelen.
Enkel de 2 voorzetels en de achterbank zouden vervangen worden.
Heeft iemand een idee of de achterbank Leon/Golf 7/O3 compatibel is zonder aanpassingswerken?

Cordoba

Forumguru
Er past vaak veel meer dan je zou denken. De punten waar je op moet letten zijn de volgende:
  • railsysteem (aantal rails en afmetingen van de rails) moeten identiek zijn
  • bij 2-/3-deurs auto's opletten dat de voorstoelen een rugleuning hebben die voorover kan klappen. Bij een 4-/5-deurs auto mag je rugleuningen hebben die je om kunt klappen, maar is dat geen wettelijke verplichting (wel handig voor passagiersstoel bij het vervoeren van lange lading).
  • de gordelpunten met name voor de middelste zitplaats achterin kunnen het iets lastiger maken (of daar een 2-punts of een 3-puntsgordel zit).
Sinds dat je niet alleen in station en een hatchback de achterbank kunt omklappen, maar ook in vrijwel iedere sedan, is dat eigenlijk ook geen verschil meer. Behalve bij de O3, kun je volgens mij ook shoppen bij de Superb, Golf, Passat, Leon, Toledo, en ik zal nog wel een paar modellen over het hoofd hebben gezien.

ertromp

Forumguru
Je kunt alleen wisselen met Golf 7 en Seat Leon. Of e.e.a. wisselbaar is met de S3 of Passat B8 geen idee.
Dus goed het platform in de gaten houden en niet de willekeurige lijst van @Cordoba volgen want dan ga je spreekwoordelijk nat als je het interieur van bijvoorbeeld een Toledo zou kopen. De railbevestiging is bijvoorbeeld op Golf 6 en Toledo platform anders waardoor de stoelen te ver gekanteld komen te staan en dat soort zaken. Dan lijkt de railbevestiging wel op dezelfde punten te zitten maar de bodem is toch wezenlijk anders

Blackokkie2

Forumguru
De voorstoelen lijken mij nog het eenvoudigste, bij de achterbank heb je de zijpanelen die anders kunnen zijn.

Cordoba

Forumguru
Je moet inderdaad wel binnen dezelfde generatie blijven, een Leon van 2000 is echt wat anders dan de huidige generatie, daarnaast had ik al aangegeven dat de rails leidend zijn.

@ertromp ga je nu beweren dat er in de Toledo (sedan versie van de Leon) andere stoelen zitten dan in de Leon:
carsectionhero.resizeViewPort.noScale.firstDesktopImageReference.jpg

_jcr_content.resizeViewPort.noScale.fileReferenceEng.jpg

ertromp

Forumguru
Je moet inderdaad wel binnen dezelfde generatie blijven, een Leon van 2000 is echt wat anders dan de huidige generatie, daarnaast had ik al aangegeven dat de rails leidend zijn.

@ertromp ga je nu beweren dat er in de Toledo (sedan versie van de Leon) andere stoelen zitten dan in de Leon:
carsectionhero.resizeViewPort.noScale.firstDesktopImageReference.jpg

_jcr_content.resizeViewPort.noScale.fileReferenceEng.jpg

De zetel kan wel hetzelfde lijken maar de bodem is anders van de Toledo. Dat is nl. ook geen MQB platform

Bovenaan Onderaan