Welke zomerbanden aan te bevelen o2 combi

etjuh

Lid
Mijn O2FL combi heeft last van cuppende achterbanden. Het word steeds erger en begin me er nu echt aan te irriteren.

Ik wil sowieso een A merk band. Op dit moment zitten er conti's onder. maat is 205/55/16.

Wat zijn jullie ervaringen qua merk banden op deze auto? Nog tips?

Alvast bedankt.

ertromp

Forumguru
Heb zelf Michelin Pilot Sport 3.
Rijdt wel met 18" rond
Ben er zeer content mee. Ben over gestapt van Conti's op 16" naar de Michelin's op 18".
Resultaat is een stillere band die m.i. geen last heeft van dat cuppen.
Tevens een super betrouwbare band op droog en nat wegdek zo'n Michelin

Wijnand850

Forumguru
Ik rijd al jaren (ook voor de Octavia) op Michelin Energy savers. Grip onder alle omstandigheden, zijn stil en gaan erg lang mee. Ik wil niet meer anders. Toch een keer een uitstapje gedaan naar Pirelli: never again. Die gleden al als Helga van Leur de regenbui alleen nog maar had aangekondigd...

andrehj

Forumguru
Mijn O2FL combi heeft last van cuppende achterbanden. Het word steeds erger en begin me er nu echt aan te irriteren.
Ik wil sowieso een A merk band. Op dit moment zitten er conti's onder. maat is 205/55/16.
Ik rij met Michelin Energy Savers, en heb totaal geen last van cuppen. Wel roteer ik mijn banden rondom de auto volgens een vast patroon, zodat de wielen maximaal 10.000 km op dezelfde plek zitten.
Hoe lang zitten jouw banden al op dezelfde plek?
Momenteel zou ik trouwens als ik nieuwe banden nodig zou hebben kiezen voor de Dunlop Sport BluResponse, die t.o.v. de Michelin Energy Saver+ betere grip biedt in zowel natte als droge omstandigheden en nog iets zuiniger is, maar wel minder lang mee gaat.
Nu zal vast @Corné de Kluijver wel opmerken dat hij slechte ervaringen met Dunlop heeft, maar zijn ervaringen hebben betrekking op een heel andere bandenmaat en ook een heel ander type van Dunlop, dus ik denk dat Dunlop ook in deze maat wel een kans verdient.

• Leuk
Waarderingen: CDK
E

Ex-lid 2926

Ik heb ook de Energy Savers in 205/55-16. Stille band. Maar ook deze band is niet geheel "cupvrij". Ik begin nu ook weer heel lichtjes het geluid van cuppende achterbanden te horen, ondanks dat ik ook met enige regelmaat de voor- en achterwielen wissel.
Als je een band hebt die hooguit 40.000 km meegaat zal je weinig last hebben van cuppen. Maar de Michelin's en ook de daarvoor door mij gebruikte Bridgestone's gaan met mijn rijstijl aanzienlijk langer mee en dan ontkom je helaas niet aan cuppende en daardoor lawaaiige banden tijdens het laatste kwart van de levensduur.
Ik heb in een technisch autotijdschrift een heel artikel gelezen over het cuppen van de banden en de oorzaak. Hoe minder blokken in het profiel, hoe minder last van cuppen. Het achterste deel van een blok schijnt namelijk het langst contact met de weg te maken en dat heeft dus effect op het slijtageproces. Dit zorgt voor het zogenaamde zaagtandeffect, het zogenaamde cuppen. Een band met alleen maar langsgroeven zal vermoedelijk het stilste blijven. Helaas niet zo bevorderlijk voor de waterafvoer.
De Michelin Energy Saver heeft ook weinig dwarsprofilering en blijft dus ook langer stil. Er zullen ongetwijfeld meer bandenmerken/typen zijn met een dergelijke profilering.

E

Ex-lid 2926

O ja, mijn Goodyear winterbanden hebben nu nog zo'n 5 mm profiel en zijn inmiddels echte lawaaibanden geworden. Was na afloop van de winter blij dat ik de zomerbanden weer kon monteren.
Dus ik hoop dat het deze winter niet gaat winteren. Ik laat de winterwielen zo lang mogelijk op zolder liggen.

Antera

Donateur
Rijd met de dunlop rond sportmaxx tt en moet zeggen kleven lekker en bij nat doen ze het erg goed. Ze zijn niet zo stil als de michelins dat moet ik wel zeggen maar deze zijn niet in jouw maat leverbaar

In jouw banden maat heb je van Michelin denk ik niet de sport maar de energie savers gaan het denk ik onder jouw auto erg goed doen.

Jewepe

Forumguru
Michelin Energy Saver gereden op een Scenic (bj. 2004), een Octavia (bj. 2006) en een Altea XL (bj. 2009). In alle gevallen TOP! Stil, goede tractie en slijtvast. Op de Scenic ruim 60.000 gereden met één setje! Maar mijn rijstijl is ook redelijk relaxed.

Octavia32

Forumguru
Ik heb zelf Dunlop sportmax rt 18'' en moet zeggen ben er erg tevreden mee en de band heeft ook betere eigenschappen dan de oorspronkelijke sportmax. Hiervoor reed ik altijd conti en vond dit ook een zeer positieve band.
Al met al moet je het zelf ervaren denk ik wat voor jouw persoonlijk het fijnste is

peterrapid

Forumguru
Seat Leon heeft Michelin Energy Saver en ik ben daar tevreden mee haalt op 16" 205 rond de 60000km mee wel altijd snelweg bijna.

Octa Collection

Forumguru
Wat iedereen hierboven al zegt: Michelin :thumbsup:
Ik heb dan de Michelin Primacy in dezelfde maat als jij (205-55-16) en bevallen mij goed.
Heb er nu zo'n 50.000 km mee gereden en deze kunnen nog wel even mee.
Deze band is vernieuwd en is de Primacy 3

Voordeel van de Primacy is dat je ze kruislings kan wisselen om evt cuppen te voorkomen.
Ik wissel ze dan ook de ene keer van voor naar achter en de andere keer kruislings.
Zo slijten ze ook mooi regelmatig en hebben ze allemaal ongeveer evenveel profieldiepte.
Als vervanging noodzakelijk is is er vaak wel ergens een actie 4 voor de prijs van 3, zo heb ik deze ook gekocht in 2011 bij een Euromaster.

Linkje Michelin http://www.michelin.nl/banden/michelin-primacy-3

Laatst bewerkt:

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Laat Michelin Pilot sport 3 monteren en je weet wat een goede band is! Deze band heb ik op diverse auto's gemonteerd gehad en keer op keer ben ik overtuigd. Op de octavia 3 welke ik tot een maand geleden reed heb ik Dunlop sport maxx rt laten vervangen naar 10.000 km voor Pilot Sport 3 een wereld van verschil.
Nu rij ik geen octavia meer maar een audi A4 met Conti sportcontact 5 geen slechte band maar na de winterbanden wellicht toch vervangen voor Michelin Pilot sport :yeah:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Bij je auto en bandenmaat past een wat minder sportieve band het beste. Ook ik heb goede ervaringen met Michelin (maar dan de sportieve variant). Primacy of Energy zou ik voor gaan in jouw geval.

Bovenaan Onderaan