Wereldprimeur: Skoda Octavia 1.4 TSI Greentech

Maarten

Forumguru
AMSTERDAM - Skoda heeft zowaar een wereldprimeur op de AutoRAI: de Octavia 1.4 TSI Greentech.

Skoda koppelt het Greentech-label voor het eerst aan een benzinemotor. Zodoende eist niet alleen de 1.6 TDI-diesel in de Skoda Octavia Greentech 20% bijtelling op. Skoda voorziet deze Octavia onder meer van banden met een lagere rolweerstand, start/stop, maar ook wint hij energie terug door te remmen.

De Skoda Octavia 1.4 TSI Greentech, die te bestellen is als Hatchback en Combi, verbruikt op papier gemiddeld 5,7 liter op 100 kilometer. Dat komt neer op een uitstoot van 134 g/km en 20% bijtelling in het geval van zakelijk gebruik.

Skoda neemt deze 122 pk sterke Octavia mee als wereldprimeur naar de AutoRAI. Dan wordt ook de prijs bekendgemaakt.

bron: Telegraaf
 

ppaddo

Lid
1.4 nu ook als 20% bijtelling variant

Heb je net vanwege de centjes gekozen voor een 1.2'tje in je nieuwe Octavia, komt Skoda medio april met de 20% bijtellingsvariant van de 1.4 TSI.

Meer hierover is te lezen op Autoweek.nl
 

RTF

Lid
Potverdorie...Net de 1.2 binnen voor de komende 4 jaar...
Maar ja, dit soort dingen blijf je houden natuurlijk!
Er zal toch steeds meer in 20% komen. Tot ze de normen weer gaan aanscherpen, en dan begint het weer opnieuw.
 

Jooooo

Nieuw lid
De prijzen en specificaties van de nieuwe OII, 1.4 TSI zouden medio april 2011 bekend worden .
Heeft iemand ergens deze gegevens al beschikbaar????
Mijn dealer i.i.g. niet.....
 

WouterO2C

Actief lid
Iemand deze 1.4 TSI handbak al besteld? Of misschien zelfs al binnen?

Ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen :grin:
 

Octavarium

Actief lid
Weet iemand waar de energie uit de regenerende remmen voor wordt gebruikt? Deze auto heeft toch geen electromotor aan boord? Leuk als je accu nog sneller wordt bijgeladen dan met alleen de dynamo, maar waar zou die energie heen gaan vraag ik me af...
 

Rallye

Forumguru
Via wikipedia, http://www.insideline.com/bmw/inside-bmws-latest-powertrain-technologies.html: "Just as turbos recoup energy that would otherwise be wasted as heat, the energy dissipated while slowing down can be put to good use. Gee, brewing up a nice hefeweizen would be — no? OK, how about producing electricity, then? It takes horsepower to make electrical power. Thanks to the alphabet soup of electrically powered doodads in modern cars, the alternator sucks down an ever increasing amount of horsepower.

Called "Brake Energy Regeneration," BMW's solution is to plop in an oversized battery and engage the alternator only during deceleration. By actively controlling the alternator and battery charge electronically, the alternator just freewheels happily during cruise and acceleration while the battery supplies the necessary juice for the car.

Referring to this system as regenerative braking is something of a misnomer. True regenerative braking implies that the batteries are the prime motive power source, when in fact BMW is still using the battery in a conventional manner to power auxiliaries. The system is rather clever nonetheless. And in the EU drive cycle, Brake Energy Regeneration alone reduced fuel consumption by 3 percent and freed up to the drive wheels the power that otherwise would have been used to turn the alternator. It's a kind of free lunch. Just without the beer."

Oftewel: als je energie terugwint bij het remmen heb je je dynamo minder nodig. Aangezien die dynamo normaal kracht van de auto gebruikt, en dus brandstof kost, spaar je energie met dit systeem. Vaak wordt wel geklaagd over het gevoel bij het remmen en is de overgang tussen regenerative en "echt" remmen merkbaar.
 

WouterO2C

Actief lid
Crap... dat had ik niet meegekregen. Het start-stop systeem wel, dat kan je uitzetten. Maar dit wist ik niet. :ahum:

Ik heb in de Lexus CT Hybrid gereden. Die heeft dit systeem ook en het remt voor geen meter vind ik. Het voelt vreemd aan.
Hopelijk is dat bij de greentech anders of moet je er misschien even aan wennen..... *fingerscrossed*
 

WouterO2C

Actief lid
Ok, dat zou mooi zijn. :)
Het is natuurlijk ook wel iets anders dan die lexus hybrid... er wordt geen elektromotor mee aangedreven.
 
Bovenaan Onderaan