Werkelijke prestaties 1.5 TSI m-HEV

Darks

Nieuw lid
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het kijken naar de Kodiaq 2024 als gezinswagen. Initieel wou ik de stap zetten naar de PHEV, maar mijn gezinssituatie vereist eigenlijk een 7 zits variant. Ik heb altijd auto's gekocht met een motor die voldoende vermogen heeft, en vandaar heb ik eerst de 2.0 TSI 204 pk (4x4) onder de loep genomen (Belgische markt verkrijgbaar).

Maar na enig cijferwerk is deze motorisatie wel erg duur, zowel in aankoop als belasting. Ik heb ook helemaal geen 4x4 nodig, en maak me wat zorgen over het verbruik. Zo kom ik bij de 1.5 TSI met mild hybride. Deze variant heeft minder vermogen dan mijn huidige C-segmenter en dat zet toch een beetje een wrang gevoel. Dagdagelijkse korte ritjes naar het werk en de school lijken me absoluut geen probleem, maar de auto zal toch ook een keer of 3 per jaar volgeladen worden voor op reis te gaan met het gezin.

Veel autoreviewers raden daarom de 2.0 TDI aan, omdat die meer koppel heeft. Maar ook die is in België toch aanzienlijk duurder en komt niet overeen met mijn profiel van 80% korte ritten.

Dus graag een mening van de werkelijke gebruiker van de huidige of vorige Kodiaq!

Bedankt
 

hemi24

Forumguru
Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam met de 1.5 TSI in de Kodiaq (2020), ook niet met een caravan van 1.500 kg aan de haak…
 

leon-cupra

Forumguru
Niemand kan jou het perfecte advies geven want iedereen heeft een andere referentiekader. Testrijden en voldoende verschillende situaties en trajecten om voor jezelf te bepalen of zo een 1.5 voldoende is.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik trok mijn volgeladen Octavia met sleurhut van 1300 kilo door heel Europa met een 3-cilinder 1.0 TSI. Zonder problemen....
 

Darks

Nieuw lid
Niemand kan jou het perfecte advies geven want iedereen heeft een andere referentiekader. Testrijden en voldoende verschillende situaties en trajecten om voor jezelf te bepalen of zo een 1.5 voldoende is.

Dat begrijp ik en een testrit zit er zeker nog aan te komen. Alleen is dat moeilijk te vergelijken met effectief op vakantie gaan.

Ik zie ook wel de voordelen van de 1.5, de auto op zichzelf is een 100kg lichter (vergeleken met de 2.0) en misschien minder onderhoudsgevoelig. Het zal vooral tussen de oren zitten. Het moet allemaal niet heel sportief en snel zijn, dan zou ik ook geen Kodiaq kopen. Maar ik wil wel niet elke vakantie op reis het gevoel hebben dat ik de auto moet afbeulen om nog een beetje vlot te hernemen op de autobahn of een bergpas.
 

EdK

Forumguru
Ach je kunt het aantal CC wel bekijken maar met de Nm trek je die sleurhut vooruit...
Dus zou zelf eerst eens die waarden bekijken.
Maar dat 1,5 liter blokje dat is voldoende om je wagen van A naar B te trekken met sleurhut hoor.
Je zal een berg op rijdend gerust niet opeens achteruit rijden omdat deze het niet meer trekt..... :koffie:
 

Bonfix

Lid
Vroeger kwam met omhoog richting de wintersport met een Renault 4 en de echt stoere smulauto was dan toch de 4x4 uitvoering.
Menig gezinssamenstelling was toen iets groter dan vandaag de dag.

Mijn bescheiden menig een turbomotor kan je altijd wel zuinig rijden. Daarnaast zuinig rijden en dan in een koekblik zitten met de aerodynamica van een bushokje..De Kodiaq is niet bepaald een lage luchtstroom bolide. Op vakantie gaan en hernemen op de Autobahn en bergpas, ik hoop dat je jezelf afvraagt hoe jij rijdt als je met het gezin op vakantie gaat. Met het gezin (7 zits variant nodig)....oké... en dan als een soort wannabe Verstappen over de Autobahn? Volle bepakking etc. ;) en dan zorgen over het verbruik?

Mijn advies, rechterbaan blijven en lekker 100km/u blijven rijden. Welke auto ik ook heb gereden boven de 100km/u en het verbruik gaat toch altijd echt omhoog in een tamelijk bizarre curve.

Ik kan het lullige Fordje Fiëstaatje met gemak 1 op 20 laten rijden maar met 7 man erin, bagage etc zal dat wat uitdagender worden.
Daarnaast heb ik ook een filmpje dat ik 130km/u - 140km/u rijd met de Ecoboost op Sportstand (dan rijdt het beestje echt lekker en prettig) maar ook dan geeft de BC aan dat hij 1 op 14 verbruikt. Hoe dieper dat pedaal wordt ingetrapt hoe meer het slurpt. Alles boven de 1 op 10 vind ik zeer netjes en dan geneuzel van 2 liter op 100km met die PHEV ellende: wacht maar tot je garagist gaat zeggen dat uw schone motor wat extra onderhoud nodig heeft vanwege de weinige inzet die het heeft geleverd. Dan ga je huilen dat je uitgespaarde brandstof resulteert in extreme garage rekeningen. (Autovriendje van mij is chef werkplaats en kan uren en uren vertellen over de prachtige voordelen van al die eco-machines). Op vakantie ga je een PHEV niet om de haverklap laden en mag je blij zijn als je 1 op 11 haalt met een Outlander (2.4 motor) en al die andere gekke varianten met idioot laag bereik).

Als de 1.5 goed rijdt prima toch. Wellicht eens gaan proefrijden en als je hem krijgt meteen al kijken naar de BC naar het gemiddelde verbruik van de voorgangers. Dat de verbruikscijfers doorgaans echt een enorme stierenpoep factor hebben is een feit.
 

Jeroen Middag

Nieuw lid
Ik heb de PHEV proefgereden en ten opzichte van mn huidige auto vond ik de kodiaq wat tammer. Logisch met zon gewicht. Maar de keren dat ik nu de volle 220pk gebruik in de adgelopen jaren is op 1 hand te tellen. Ik verwacht dat ik de 200 pk van de kodiaq daarom bijna nooit zal aanspreken. In NL is 150 pk genoeg in mijn optiek. Die paar bergpassen moet de motor misschien wat harder werken maar als er een slak voor je zit kun je toch niet harder..
 

Bonfix

Lid
Precies dat, als je omhoog rijdt richting Val Thorens of La Plagne dan heb je altijd Jean-Pierre die met zijn gare dieselbus inclusief 7 paar ski's, volle bepakking en het Taxi bordje op het dak je toch denkt in te halen. Als zijn busje omhoog trekt zal jij ook die laatste 30km prima omhoog kunnen. Bekijk eens de oude ansichtkaarten dan lijkt het een raadsel hoe vroeger mensen omhoog reden met hele gezinnen.
 

Darks

Nieuw lid
Mijn bescheiden menig een turbomotor kan je altijd wel zuinig rijden. Daarnaast zuinig rijden en dan in een koekblik zitten met de aerodynamica van een bushokje..De Kodiaq is niet bepaald een lage luchtstroom bolide. Op vakantie gaan en hernemen op de Autobahn en bergpas, ik hoop dat je jezelf afvraagt hoe jij rijdt als je met het gezin op vakantie gaat. Met het gezin (7 zits variant nodig)....oké... en dan als een soort wannabe Verstappen over de Autobahn? Volle bepakking etc. ;) en dan zorgen over het verbruik?

Mijn advies, rechterbaan blijven en lekker 100km/u blijven rijden. Welke auto ik ook heb gereden boven de 100km/u en het verbruik gaat toch altijd echt omhoog in een tamelijk bizarre curve.
Neen hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ben beheerst genoeg om als een volwassen man op vakantie te rijden, blijf mooi binnen de snelheidslimieten en comfortabel reizen heeft de voorkeur. Maar dat is net wat ik bedoel, als je dan eens 130-140 kan, wil ik dat de auto dit op een rustige manier haalt.

Toegegeven ben ik iemand die graag met de auto onderweg is en het is voor mij deel van de vakantie. Vandaar de vrees dit een beetje te verliezen in ergernis aan een te lichte motorisatie.
 

leon-cupra

Forumguru
dat chippen zal er meer en meer uit gaan. Dealers/importeurs zijn er niet happig op ivm garanties, zeker met een nieuwe.
Altijd ook al een voorstander geweest van chippen, maar ik doe het ook niet meer.
 
Bovenaan Onderaan