Werking elektronisch display

ikmail

Nieuw lid
Weet iemand hoe het verbruik en gemiddeld verbruik wordt bepaald in het elektronisch display? Ik rij al jaren hetzelfde stukje naar mijn werk (13km) en het is een beetje een sport geworden om dat te doen met een gemiddelde van 5l/100km op het display. Soms zet ik 'm op het huidige verbruik om te kijken hoeveel ik op een bepaald stuk verbruik.
Zo is er een stuk waar ik bij 80km/u in zijn 5 op de cruise control meestal 3,6l/100km zie op het display. Maar soms staat er op datzelfde stuk 5,4l/100km. En dan kom ik op het hele stuk niet onder de 6l/100km gemiddeld uit.
Ik vraag me dus af wat er in die meting meegenomen wordt. Ik dacht alleen toerental en versnelling of zo. Maar dan kan ik niet verklaren waarom er zo'n verschil zit op dat stuk. Ideeën?
 

Canon-Eye

Forumguru
Weersomstandigheden? Wind mee of wind tegen kan al een aanzienlijk verschil maken.
Of net ietsje meer haast (of iets meer drukte / stoppen/optrekken) dan anders...

Toerental en versnelling zitten als zodanig niet in de meting, wél de hoeveel arbeid die de motor moet verrichten om aan jouw via je rechtervoet uitgedrukte wensen te voldoen; daarin speelt jouw keuze van toerental en versnelling dus wel een rol.
Harder werken, om welke reden(en) dan ook = meer brandstof verstoken = ander gemiddelde als resultaat.

Daarom heb ik het actuele verbruik meestal standaard in beeld, want dan zie je onmiddellijk de invloed van allerhande factoren die zich onderweg voordoen. Het gemiddelde fluctueert natuurlijk ook, maar loopt uiteraard een flink eind achter de feiten aan.
 

Sparkie

Forumguru
Ik heb dezelfde ervaringen. Rechtervoet is niet in geding, omdat ik hem altijd op de CC heb staan op hetzelfde stuk.
Dat weersomstandigheden enige invloed zal uitoefenen staat buiten kijf, maar als ik op dezelfde baan met dezelfde snelheid rij mag je de ene keer geen 5,4 l/100km zie en de volgende dag 3,2 l/100km.
 

Cordoba

Forumguru
Ik merk altijd dat mijn actuele verbruik op bepaalde punten steevast omhoog of omlaag springt (ook dezelfde kant op). Ik heb het idee, dat het samenhangt met minimale hellinkjes op of af afhankelijk van de rijrichting. Op een andere manier kan ik tenminste niet verklaren dat, onafhankelijk van weertype, windrichting en windkracht, rijsnelheid, buitentemperatuur op bepaalde punten steeds op enkele meters nauwkeurig mijn actueel verbruik ca. 1 l/100 km verspringt, en ik vooraf ook nog (goed) kan voorspellen of ie omhoog of omlaag springt.

Overigens gemiddeld verbruik, is steeds vanaf het begin van de rit, of na handmatige reset. Als de auto 2 uur stilstaat, reset ie automatisch en telt het als nieuwe rit, staat ie korter stil, dan telt ie de ritjes bij elkaar alsof het 1 rit is.

Voor het bepalen van het actueel brandstofverbruik zijn volgens mij maar 2 gegeven nodig: hoeveel brandstof er actueel ingespoten wordt (regelt de ECU) én wat je actuele rijsnelheid is.
 

Rallye

Forumguru
Een hiermee samenhangende opmerking: volgens mij wordt niet alleen gemeten hoeveel de motor uit de tank trekt. Ook de in de tank nog aanwezige brandstofvoorraad wordt gemeten. Ik heb een standkachel en dus naast het verbruik door de motor ook verbruik door de standkachel, en bij de weergave van de nog te rijden kilometers houdt hij rekening met de tankinhoud. Ik heb geen idee heb of je dat ook in het weergegeven verbruik terugziet.
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye: ik denk (weet het dus niet zeker), dat standkachel voor de BC niet uitmaakt. Overigens de nog te rijden km's op je tank combineert ie het huidige gebruik (de laatste 10 km of iets dergelijks), met wat er nog in de tank aanwezig is (brandstofmeter).

Misschien eens kijken, als je de standkachel hebt aangehad voor de start, en vervolgens gaat rijden, of het aantal km's dat je volgens de BC kunt rijden op de aanwezige brandstof, veel harder oploopt dan zonder gebruik standkachel. (ik heb geen standkachel, en zie dat het aantal km's dat ik nog op de tank kan rijden, na een aantal km's ook oplopen, volgens mij komt dat door koude start (meer verbruik) en het geleidelijke zuiniger gaan lopen, naarmate de motor warmer wordt.

Mijn gedachte achter het idee dat standkachel voor de weergave niet uitmaakt is de volgende:
- bij mijn weten gebruikt de BC de hoeveelheid brandstof die de ECU laat inspuiten, en houdt dus geen rekening met de standkachel.
- verbruik van electriciteit wordt volgens mij wel meegenomen, doordat de dynamo dan extra moet bijladen en de motor dus meer energie moet leveren.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik denk dat je het effect van de wind zeker niet moet onderschatten. 50 km/h rugwind of 50 km/h tegenwind is een verschil van 100 km/h... Met dezelfde snelheid rijdend, heb ik vaak een verschil van 1 liter /100 km tussen heen- en terugweg.

Een extra verhoging kan volgens mij ook nog komen door het regeneren van het roetfilter, daarvoor wordt tenslotte ook extra diesel ingespoten.

Het lijkt me inderdaad zoals Cordoba zegt, dat de ECU precies weet hoeveel diesel er wordt ingespoten (letterlijk tot op de druppel nauwkeurig, mag ik hopen), en dat wordt dan afgezet tegen de gereden snelheid/ afgelegde afstand. Actieradius is gemiddelde verbruik maal resterende brandstofvoorraad. Ik geloof niet dat het (zeker) voor het (actuele) verbruik zinvol is om naar de brandstofvoorraad te kijken, die meting is veel te onnauwkeurig. (Als je de tank extra vol zou doen, zou hij dan een verbruik van 0 meten).

Leuk om te zien: In elke versnelling is er een vrijwel vast verbruik bij volgas. Bij mijn auto is dat bijvoorbeeld rond de 17 l/100km in 6. Wat trouwens het gemiddelde verbruik behoorlijk om zeep helpt, als je dat een tijdje volhoudt. Op die manier weleens het gemiddelde van een rit van 150 km in 10 km van 6l / 100 km naar 7l / 100 km zien stijgen :shocked:
 

Fabia

† In Memoriam
Ik merkte het van de week goed met die harde wind. Normaal zit ik op de snelweg op 4,8 nu kwam die niet onder de 5.
 

motomarz

Senior Member
en ook nog de luchtvochtigheid.

Speelt allemaal mee in de samenstelling van het uiteindelijke mengsel dat de cylinders ingespoten wordt.
 
Bovenaan Onderaan