Werking elektronisch display

ikmail

Nieuw lid
Weet iemand hoe het verbruik en gemiddeld verbruik wordt bepaald in het elektronisch display? Ik rij al jaren hetzelfde stukje naar mijn werk (13km) en het is een beetje een sport geworden om dat te doen met een gemiddelde van 5l/100km op het display. Soms zet ik 'm op het huidige verbruik om te kijken hoeveel ik op een bepaald stuk verbruik.
Zo is er een stuk waar ik bij 80km/u in zijn 5 op de cruise control meestal 3,6l/100km zie op het display. Maar soms staat er op datzelfde stuk 5,4l/100km. En dan kom ik op het hele stuk niet onder de 6l/100km gemiddeld uit.
Ik vraag me dus af wat er in die meting meegenomen wordt. Ik dacht alleen toerental en versnelling of zo. Maar dan kan ik niet verklaren waarom er zo'n verschil zit op dat stuk. Ideeën?

Canon-Eye

Forumguru
Weersomstandigheden? Wind mee of wind tegen kan al een aanzienlijk verschil maken.
Of net ietsje meer haast (of iets meer drukte / stoppen/optrekken) dan anders...

Toerental en versnelling zitten als zodanig niet in de meting, wél de hoeveel arbeid die de motor moet verrichten om aan jouw via je rechtervoet uitgedrukte wensen te voldoen; daarin speelt jouw keuze van toerental en versnelling dus wel een rol.
Harder werken, om welke reden(en) dan ook = meer brandstof verstoken = ander gemiddelde als resultaat.

Daarom heb ik het actuele verbruik meestal standaard in beeld, want dan zie je onmiddellijk de invloed van allerhande factoren die zich onderweg voordoen. Het gemiddelde fluctueert natuurlijk ook, maar loopt uiteraard een flink eind achter de feiten aan.

Sparkie

Forumguru
Ik heb dezelfde ervaringen. Rechtervoet is niet in geding, omdat ik hem altijd op de CC heb staan op hetzelfde stuk.
Dat weersomstandigheden enige invloed zal uitoefenen staat buiten kijf, maar als ik op dezelfde baan met dezelfde snelheid rij mag je de ene keer geen 5,4 l/100km zie en de volgende dag 3,2 l/100km.

Cordoba

Forumguru