Werking en bediening spiegelverwarming

MarkvdD

Forumguru
In het topic van @JeSko ging het laatst over de werking en bediening van de spiegelverwarming op de O3. Ik wilde hier toch eens een apart topic aan wijden.

Ik was ervan overtuigd dat mijn spiegelverwarming alleen aan gaat als ik ook de achterruitverwarming aan zet, anderen wisten te vertellen dat hun spiegelverwarming onafhankelijk van de achterruitverwarming aan kan.

Ik heb laatst ontdekt dat ik te stellig was in mijn opmerkingen dat mijn spiegelverwarming alleen aan gaat met de achterruitverwarming aan. Ik heb ontdekt dat mijn spiegelverwarming onafhankelijk van de achterruitverwarming werkt ..... maar .....

Laatst zette ik de spiegelverwarming bij wijze van proberen aan maar hij ging niet aan (gezien bij de comfortverbruikers in m'n digi tellerunit). Ook met de achterruitverwarming aan gingen de spiegels niet mee aan. Pas na een minuut of 10 kon ik wel de spiegelverwarming aan zetten ..... Dit heb ik daarna meerdere keren gemerkt. Dit alles was met draaiende motor en/of rijdend.

Iemand enig idee welke voorwaarde er nog meer verbonden is aan de spiegelverwarming?

Okki

Donateur
In mijn Rapid was het zo, dat het knopje van de spiegelverstelling ook een stand spiegelverwarming aan had. Volgens mij was dat onafhankelijk van de achterruit verwarming. Maar, ik denk wel gebonden aan de buitentemperatuur. Maar dat kan je eenvoudig checken door aan het spiegelglas te voelen.

Screenshot_20240923_235919_Chrome.jpg

Laatst bewerkt:

MarkvdD

Forumguru
Zo werkt het bij de O3 ook, via de schakelaar van de spiegelverstelling. Daar zit ook de stand spiegelverwarming op. In de digi tellerunit kan je dan bij comfortverbruikers zien welke verbruikers, zoals oa spiegelverwarming, achter- en/of voorruitverwarming en bijvoorbeeld stoelverwarming aan staan.

In bepaalde situaties gaat dus de spiegelverwarming niet aan als ik hem aan zet.

Zou dat, zoals je schrijft, aan de buitentemperatuur gekoppeld zijn? Dat zou ik vreemd en onlogisch vinden want in principe kunnen de spiegels ook bij warmere buitentemperatuur beslaan. En tijdens de ritten dat ik het getest heb heb ik op de buitentemperatuur gelet maar die was toen constant.

Wat zou de reden kunnen zijn dat de buitentemperatuur een voorwaarde is voor de spiegelverwarming om wel of niet aan te gaan?

1983jeroen

Forumguru
Die lijst met comfortverbruikers is maar klein in wat die kan weergeven. Als er al meerdere andere verbruikers aan staan zet hij de spiegels dus onderaan en zie je die niet in de lijst tot je andere verbruikers uitzet.
Misschien is dat nu ook een verklaring?

Bij mij werken ze sowieso onafhankelijk van de achterruitverwarming en voor zover ik weet altijd als ik dat wil

MarkvdD

Forumguru
Dat is me ook opgevallen van die korte lijst maar alleen de klimatisering stond in de lijst dus er was nog plek genoeg. Dat was het in dit geval dus niet.

Antera

Donateur
Spiegels verwarming gaat aan als je hem daarop zet ongeacht de stand van andere zaken. Comfortgebruikers is geen leidraad.

Zet hem er maar op en voel na een paar minuten je spiegelglas. Je zal dan voelen dat die warm worden

MarkvdD

Forumguru
Oh interessant, dus niet alle comfortverbruikers die aan staan worden ook (direct) weergegeven in de lijst? Dat lijkt dan alleen voor de spiegelverwarming te gelden want, voor zover ik heb gezien, worden alle andere comfortverbruikers wel direct weergegeven als je die aan zet.

Enig idee waarom dat is? Ben ik altijd erg nieuwsgierig naar in's en out's .....

EdK

Forumguru
Zou dat, zoals je schrijft, aan de buitentemperatuur gekoppeld zijn?
Volgens mij niet

Schakelaar staat bij mij altijd op spiegelverwarming.
Vanmorgen rond 5.45 uur was het 13,5 graden celcius en me spiegels waren zeiknat van de condens incl de ramen
Maar motor aan en toen ik me wijk uitwas waren de spiegels al droog..
Dus zou eerder zeggen dat als ze door iets nog geschakeld worden buiten de schakelaar dan zou het op luchtvochtigheid zijn...

MarkvdD

Forumguru
Ik zie de logica en het verband tussen eea nog niet maar zie wel dat de ene keer de spiegelverwarming direct in de lijst comfortverbruikers verschijnt en de andere keer pas na een paar minuten. Waarom zou dit zijn, dat zou ik leuk vinden om te weten en snappen.

En waarom verschijnen alle andere comfortverbruikers wel direct in de lijst als je die aanzet en de spiegelverwarming niet altijd?

Als het aan de luchtvochtigheid gekoppeld is zou het gekoppeld kunnen zijn aan de regensensor. Zou dat zo zijn?

MarcoO2

Forumguru
Je regensensor “ziet” toch alleen druppels/ vocht op de sensor achter de voorruit? Zou niet weten hoe die de luchtvochtigheid kan meten.

MarkvdD

Forumguru
Ja klopt natuurlijk, ik bedoelde eigenlijk ook niet zozeer dat die sensor luchtvochtigheid meet maar meer zou kijken of de voorruit nat is en daaraan de spiegelverwarming gekoppeld zou zijn ..... maar dat lijkt me niet logisch.

MarcoO2

Forumguru
Nee, lijkt me inderdaad niet logisch. De voorruit kan prima schoon zijn, terwijl de spiegels volledig beslagen zijn.

Smeeuwis

Donateur
Vanmorgen geprobeerd bij mijn auto en inderdaad gaat de verwarming aan in de spiegels zodra de schakelaar op die stand staat, dus NIET gekoppeld aan de achterruitverwarming. Zal ik in het topic van @JeSko ook nog wel even melden. Ik was er ook vrij stellig over maar het klopt dus wat @Antera zegt. Na een minuutje of 2 waren de glazen al heerlijk warm ;) . Ik heb dit dus altijd verkeerd geweten, en ik vermoed sterk dat het in de O3 en andere modellen net zo werkt.

MarkvdD

Forumguru
Inderdaad, helemaal mee eens. Ik heb gisteren hetzelfde gemerkt, de spiegels worden lekker warm onafhankelijk van de achterruitverwarming en ook als de spiegelverwarming niet in de lijst met comfortverbruikers verschijnt.

Zo leren we nog eens wat van elkaar hier

EdK

Forumguru
Wel Okki mosschien dan toch de vcds kabel eraan hangen om te kijken of je dat kunt aanpassen ....
Of boeit het verder niet............. je bent het al gewend

Okki

Donateur
Sommige SEAT hebben zo'n zelfde knop als in de Skoda, dus met een aparte stand voor verwarming. Bij mijn budget modelletje dus niet.
En het is dus weldegelijk temperatuur gebonden zoals ik al dacht (te weten)

Instructieboek_SEAT_Arona.png

Bovenaan Onderaan