Werking standkachel

Ronny1978

Actief lid
Mede forumleden,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een SuperB iV 3V5 met standkachel. Dit is een originele af fabriek Webasto waar ik ook een losse zender voor heb.

Nu snap ik een aantal dingen niet goed en ben eigenlijk op zoek naar een goede handleiding. Met de zender en de knop in de auto werkt de kachel perfect. Slaat gewoon aan, wordt warm in de auto en als je buiten staat ruik je een beetje dat ie idd brandstof gebruikt.

Maar nu, hoe programmeer je het ding zo dat wanneer je wilt vertrekken de auto op de standkachel is ontdooit. De ene keer gebruikt de auto enkel de ventilatie, de andere keer weer de standkachel. Ik raak er niet uit. In de instellingen in de auto vind ik niet echt iets waaruit ik kan selecteren welke 'bron' de auto moet gebruiken.

De volgende situatie hebben we nu bijv. voor handen gehad. Hoogvolt accu leeg. In de e-manager aangegeven dat de auto klaar moet zijn op tijdstip xx:xx. Optie interieurvoorverwarming aan. Op het plaatje in het display zie je dan ook dat de ramen een beetje oranje worden en het tekentje van de standkachel wordt getoond in het display. Toch was de auto niet warm en dus ook niet ontdooit. Komt dit omdat de HV accu leeg is? Standkachel zou toch probleemloos moeten werken op benzine (tank was nagenoeg vol).

Hoor graag hoe dit mysterie werkt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Beetje afhankelijk waar de standkachel zijn stroom vandaan haalt: er is wat stroom nodig voor het oppompen en ontsteken van de brandstof, voor het aanjagen van de verbrandingslucht, en de ventilator die de lucht door de auto stuurt heeft ook stroom nodig.
Meest gebruikelijk is wel dat die stroom van de 12V accu komt.

Ook wanneer het brandstofniveau in de tank 'te laag' is, zal de standverwarming niet (gaan) werken.

Zou ook een beetje jammer zijn om met een lekker voorverwarmde auto aan het eind van de straat te stranden met een lege tank ;)
 

ertromp

Forumguru
Is het een NL auto? En je hebt een PHEV?
Wat ik me probeer voor te stellen is namelijk dat er 2 systemen zijn voor de voorverwarming.
1) standkachel op benzine
2) elektrische verwarming die gevoed wordt vanuit de HV accu

Staat er ergens in de menu's een voorkeur of prioritering voor 1 van de systemen want klinkt alsof er iets conflicterend is.
 

Ronny1978

Actief lid
Het is een geimporteerde auto uit Duitsland. Ik hoop en verwacht idd dat er iets van een conflicterende setting is, maar welke vinkjes aan en uit moeten, ik heb geen idee. Je voorstelling van beide systemen dat klopt, dat beeld heb ik ook namelijk. Maar hoe de vinkjes moeten staan, daar heb ik onderhand geen idee meer over.
 

ertromp

Forumguru
Kun je niet in de e manager die voorverwarming elektrisch uitschakelen? Punt C / D hieronder?

Screenshot_20250113_130810_Chrome.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Je zou eens kunnen kijken in onderstaand draadje:

Ik kan hooguit uit mijn eigen ervaring spreken en bij mij is het zo dat ik in de VW app enkel de elektrische verwarming kan activeren. Dat is dan ook de verwarming die gebruikt wordt als je een vertrektijd instelt.
Daarnaast heb ik een losse zender voor de standkachel (zoals jij die ook hebt) en ik zag laatst (na 3 jaar nog wat nieuws gevonden) dat ik ook in de auto dingen qua timer kan instellen voor de standkachel.

Als ik de screenshot zie dan heb je daar ook een vinkje (D) voor de auxiliary heater, die heb ik niet en dat zou de standkachel moeten activeren lijkt mij?

Bij mij is het in ieder geval zo dat als de HV accu (bijna) leeg is, dan kan ik die niet activeren. Als de benzine bijna op is kan ik de standkachel niet activeren.

Verder maakt de standkachel aanzienlijk meer geluid dan de elektrische, dus daar houd ik wel rekening mee.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan in de instellingen ook nog de activatietemperatuur instellen en de standkachel via de app programmeren (Golf GTI, dus geen PHEV).
 

jefrem

Lid
Ik rij nu 4 weken of zo in een iv en heb er ook mee lopen klooien.
Maar volgens mij staat de webasto los van de app of menu in de wagen om doel temperatuur in te stellen.
Ik gebruik die afstandsbediening wel. Heb ook al paar x in een koude/bevroren wagen gezeten omdat dat andere niet werkte.
 

jefrem

Lid
Ja klopt die werkt altijd.
In mijn T6 die ik dus ingeruild heb zat het ook. Daar zat alleen tegen het dak bij de spiegel zeg maar een display waar je de standkachel voor een aantal dagen in kon stellen. Dat zit hier dus niet in.
Webasto heeft wel een app weet alleen niet of die te verbinden is met onze auto. Is het 1 jaar gratis daarna 40euro per jaar of zo.
Maar eigenlijk is die afstandsbediening veel handiger dan een display in de wagen of app.
10 min voor je gaat ff drukken en klaar. Ik vergat hem in de bus nog wel eens in te stellen en dan zat je weer in een koude bus.
 

EdK

Forumguru
Stelletje luxe paarden, weet nog met de T3 van werkgever in de winter periode.
Was je klaar met krabben aan buitenzijde met je collega samen en kon je rijdend aan de binnenkant beginnen !
En dan hadden we al een tussenschot van hout ertussen gemaakt om de ruimte die te verwarmen moest kleiner zou zijn....
Oh ja daar zaten we dan met dikke jas / handschoenen en dikke muts op in de T3 ....... met de kachel op max.
En na een minuut of 30 als we op werk aankwamen was de wagen eindelijk een beetje warm..... :koffie:

Dat wetende mogen we eigenlijk niet klagen met de warmte in de wagen zodat je met min 10 zelfs in T shirt in je wagen kunt zitten.....
Dus vloegel was dus niet alles beter zoals jullie lezen...

En met zo'n Webasto zou ik liefst alleen een AB willen hebben waarmee ik hem zonder APP en cloud en abbo's in kan zetten.....
 

jefrem

Lid
Hahhaa ik heb hetzelfde gehad in een renault trafic hoor.niet zo oud als een T3 maar die bevroor ook binnen.

De webasto met AB werkt zoals ik zei idd gewoon het makkelijkst/snelst en die heeft best een groot bereik.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
@jefrem De standkachel is helemaal niet in je menu te vinden? Dat is vreemd. Zou die misschien achteraf ingebouwd zijn?

Dan heeft Webasto een aantal mogelijkheden om contact te leggen met de kachel. De eenvoudigste was altijd een extra knop of timer in de auto, dan de afstandsbediening. In mijn vorige auto’s had ik een simkaartmodule voor bediening per sms (en een app om de moeilijker sms-jes te schrijven). Tegenwoordig hebben ze ook een internetmodule met een app.
 
Laatst bewerkt:

jefrem

Lid
@Rally ik heb hem nog nergens kunnen vinden.
Vind het op zich niet zo heel erg hoor aangezien het die AB gewoon het fijnste werkt. Geen gedoe met instellen of het juist weer vergeten maar gewoon net voor vertrek ff knoppie drukken.
Voor de app van webasto heb je ook een abonnement nodig
 
Laatst bewerkt:

Tman0961

Forumguru
Ja precies, hier net zo. Fijnst is gewoon de afstandsbediening. Heb je het zelf in de hand :tegek:

Misschien dat ik ook nog wel een extra afstandsbediening op kop ga proberen te tikken zodat zowel mijn vrouw als ik beide één hebben.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan nu op drie manieren de OEM-standkachel activeren: de afstandsbediening, via het scherm en via de app.
In het Infotainment heb ik en een Menu Interieurvoorverwarming. Mijn afstandsbediening ziet er zo uit. @jefrem, jij spreekt consequent over je Webasto. Heb je wellicht een Webasto afstandsbediening? Dat zou wijzen op een after market systeem - OEM is overigens ook van Webasto, volgens mij.

IMG_0214.jpeg
 

jefrem

Lid
@Rally ik heb dezelfde AB.
Als ik nu doeltemperatuur via de app wil aanzetten en kies voor accu en brandstof krijg ik de melding dat accu leeg is.
Met de AB gaat die gewoon aan. Dat zijn dus 2 aparte systemen lijkt me.
Met de AB en het knopje op het middenconsole kan je de webasto aanzetten en via de app of het menu in de radio is het volgens mij gewoon de kachel van de auto.

Als dat van beide hetzelfde zou zijn snap ik namelijk niet waarom ik nu via de app de kachel niet aan kan zetten.
 
Bovenaan Onderaan