Werking van de automatische Airco

JohnSch

Nieuw lid
Mijn automatische airco werkt niet erg prettig.


  • in het vroege voorjaar kreeg ik soms erg warme lucht in mijn gezicht, daar viel ik bijna van in slaap. (Stand AUTO)
  • Bij warm weer blijft de airco geforceerd koude lucht via de midden uitstroomopeningen blazen (op de stand AUTO). Er is geen moment dat de luchtstroom op een andere manier (bijvoorbeeld deels langs de voorruit, deels naar de chauffeur) wordt verdeeld.
  • Ook de stand van de ventilator veranderd bijna nooit
  • De nauwkeurigheid van de temperatuurcensor lijkt mij ook niet optimaal

Zo zijn er nog wel wat op en aanmerkingen te maken. Mijn vorige auto was een c-Max, daar werkte de airco perfect, geen van de bovenstaande problemen.

Kan iemand mij vertellen of dit vaker voorkomt? Ik kom graag met een goed verhaal bij de dealer.

John
 

Ridley

Forumguru
Het enige automatische aan de climatecontrol is dat je een bepaalde temperatuur instelt en het systeem zorgt er zelf voor dat die temperatuur wordt gehandhaafd. In mijn vorige Faab ook climatecontrol, maar nu ik het weer zelf moet regelen valt het me niet eens zo erg tegen!
 

JohnSch

Nieuw lid
Ridley,

het instructieboekje zegt:
"De climatronic houdt een ingestelde temperatuur volledig automatisch constant. Daartoe wordt de temperatuur van de uitstromende lucht, de aanjagerstanden en de luchtverdeling vanzelf gewijzigd."

Dat gaat iets verder als alleen een soort thermostaatfunctie.

John
 

MarcoO2

Forumguru
't Gaat inderdaad wel degelijk verder dan puur een thermostaatfunctie. En bij mij werkt dat ook prima, ook de luchtverdeling en dergelijke. Als dat bij jou niet zo is, zou ik inderdaad de dealer even laten kijken.
 

Ridley

Forumguru
Klopt ook, af en toe zul je danwel kouder danwel warmere lucht moeten toevoeren via verschillende zones om de ingestelde temperatuur te bereiken. Uiteindelijk 'regelt' de climatronic dat de ingestelde temperatuur blijft gehandhaafd. Mijn punt is dat hij dan af en toe heel hard ging blazen als ik daar geen behoefte aan had. En vice versa.

Resumé: bezoekje aan de dealert
 

EdK

Forumguru
Heb je ook al gespeeld met de 2 standen auto ?
Op knopje auto zitten 2 lampjes en in stand 1 blaast hij minder hard dan in stand 2

Stand 1 is het linkse lampje brandend op schakelaar en nogmaals drukken is stand 2 en dus rechtse lampje brandend en harder blazend
 

JohnSch

Nieuw lid
Ik heb ook met die twee auto standen gespeeld, dat verandert wel de aanjager, maar niet de uitstroomopening.

John
 

Rallye

Forumguru
Ik zet de middelste twee uitstroomopeningen altijd tegen elkaar in en naar boven gericht. Dat voorkomt zoveel mogelijk dat je door de bewegende lucht geraakt wordt. Ik heb overigens geen klachten over het systeem, zeker niet sinds ik standje 2 van de automaat (nieuw voor mij, in de PFL Octavia zat die niet) heb ontdekt.

De werking van de cc is niet alleen afhankelijk van de temperatuursensor (leuke verschrijving van de topicstarter trouwens), maar ook van bijvoorbeeld de zoninstraling, waar hij met enige vertraging op reageert.
 

hemi24

Forumguru
Even voor de goede orde: een goed en prettig werkend volautomatische airco begint met het openen van alle uitstroomopeningen.
Persoonlijk had ik bij de Octavia de buitenste uitstroomopeningen dusdanig op het zijraam gericht dat je zelf niet in een directe luchtstroom zit, want dat kan bij koude lucht op den duur erg onprettig zijn. De middelste openingen had ik altijd vrij recht en ietwat naar boven gericht staan, zodat ik ook daar niet in de directe luchtstroom zat.
Ondanks dat het systeem goed werkte, was ik toch contenter met de airco, zoals deze in het pre-facelift model van de O2 zat: deze regelde de temperatuur beter dan de de unit van de gefacelifte versie.
 
Bovenaan Onderaan