Wie heeft een goed aankoopadvies?? Octavia II 2010 | 88.000

mcwouter

Nieuw lid
Beste forumleden,

Wie kan mij van een goed advies voorzien m.b.t. de aanschaf van een Octavia II.
Ik ben aan het overwegen een Octavia uit 2010 aan te schaffen met 88.000 km op de teller.
Heb verschillende modellen vergeleken en de prijsklasse die voor mij betaalbaar is heeft tussen de 70.000 en 90.000 op de km staan. Nu is mijn vraag of dit een slimme aanschaf is ik betaal er rond de 13.500 euro voor (incl inruil van mijn oude auto a 3000 euro). Het gaat om een Elegance Businessline uitvoering TSI 1.2.
Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn twijfel zit vooral in de km stand. Krijg ik niet te snel kosten? Ik kies Skoda omdat dit merk bij de consumentenbond het aller hoogst scoort op weinig onderhoud.

Alvast bedankt voor de adviezen!!

lugolux78

Forumguru
Welkom.
Wellicht onderhandelen dat je de 90.000 km beurt er GRATIS (wat?) bij krijgt?
Daarna is het afhankelijk van jouw aantal km per jaar, of je veel onderhoudskosten krijgt.
Interval is bij Longlife service 30.000 km of 2 jaar.

mcwouter

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. 20.000 km per jaar is voor mij gemiddeld. Wanneer kan ik echt kosten verwachten?

Havana

Forumguru
Ik denk dat je je een beetje onterecht zorgen maakt over kosten: 88k is een lage km stand. Tot pak 'm beet 200.000 zit je redelijk safe qua kosten. Behalve het reguliere onderhoud (filters, olie, bougies, vloeistoffen (incl. airco), lampjes) kun je wel verwachten

- banden
- remblokken
- remschijven
- distributieriem maar volgens mij heeft de jouwe een ketting dus daar heb je geen last van

Dus kijk even goed in welke staat die zijn. Boven de 200.000 moet je gaan denken aan

- 2 massa vliegwiel
- koppeling
- aircopomp
- wiellagers
- draagarmrubbers
- accu
- turbo
- etc, etc.

DISCLAIMER: dit is natuurlijk een zeer algemene richtlijn die met een behoorlijke korrel zout genomen moet worden. Alles hangt af van hoe ermee omgegaan is en of er bijvoorbeeld regelmatig iets mee getrokken is. En daarnaast kun je ook gewoon een keer pech hebben.

Laatst bewerkt:

Stinger

Actief lid
Deze auto's staan zeker bij A-point Skoda ;). Ik denk dat u niet zo veel te vrezen hebt. Immers u krijgt 1 jaar ZekerSkoda garantie op het voertuig.

Laatst bewerkt:

Ron12345

Nieuw lid
Welkom mcwouter.
Uit nieuwsgierigheid heb ik een zoekopdracht ingetikt en het lijkt er op dat je nog wat goedkoper uit zou kunnen komen of dat je wellicht een wat jongere auto met minder km's moet kunnen krijgen:

http://occasions.autoscout24.nl/?at...0&page=1&event=addB||mileage&donttrack=search

Wat onderhoud aangaat sluit ik mij bij de vorige reageerders aan.
Mijn vorige auto was een Peugeot 406 diesel en daar kreeg ik pas na 250.000 km en 12 jaar rijplezier kosten aan anders dan normaal onderhoud. Met mijn huidige Skoda Superb II ben ik ook heel tevreden.

Doe er je voordeel mee!

2Metertje

Actief lid
Ik heb van oktober 2012 tot afgelopen oktober in een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Business Line gereden en kon destijds mijn auto overnemen van de leasemaatschappij voor 9250,- bij 129.000 km (80 euro boven handelsprijs).
Nu stond dezelfde auto hier te koop voor 12950,-.

Dus bij de onderhandeling kun je ook dit verschil tussen in- en verkoop van de handelaar in je achterhoofd houden.

In die periode van berijden heb ik overigens geen noemenswaardige kosten gehad. Gewoon netjes de grote beurten, af en toe een lampje en de banden.

Rob

Forumguru
Mijn 1.2TSI met DSG komt ook uit 2010, nu 100.380km en vooral regulier onderhoud.

1 keer een probleem gehad met de koelwatercirculatie, (was een kapotte thermostaatklep van een paar tientjes) en de terugroepactie m.b.t. de distributieketting.

Met de aanschafprijzen ga ik me niet bemoeien maar maak je geen zorgen om de kilometerstand an sich.
Beetje geluk moet je sowieso wel hebben, e.e.a. is namelijk best wel afhankelijk van de vorige berijder.

Ik rij in ieder geval vol vertrouwen de 200.000km tegemoet.

Stinger

Actief lid
Ik heb van oktober 2012 tot afgelopen oktober in een Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance Business Line gereden en kon destijds mijn auto overnemen van de leasemaatschappij voor 9250,- bij 129.000 km (80 euro boven handelsprijs).
Nu stond dezelfde auto hier te koop voor 12950,-.

Zo zo. De handelaar maakt idg al 3700 euro winst. De dan bekende smoes gebruiken: er is geen ruimte voor onderhandeling.

Stinger

Actief lid
@mcwouter Skoda van A-point ben ik redelijk te spreken over. A-point van Seat en VW zijn echt bagger. Zachtjes uitgedrukt. Volgens mij kan er nog veel van de prijs af. Helaas heb ik geen onderhandeling genen.

Bovenaan Onderaan