Wie heeft er al een roetmeting doorstaan?

___JC___

Forumguru
Mede skodarijders,

Maandag 16 februari staat voor mijn Octy de eerste APK op de kalender. Nu mag je verwachten dat ie er fluitend doorheen komt. Maar er is een ding waar ik wat minder vertrouwen in hebt, de roetmeting!

Mijn Octy roet (mede door de Abt chip) al vanuit de fabriek als de gemiddelde stoomtrein uit 1860. Ik heb er zelf nooit zo een moeite mee. Ik weiger ook een roetfilter te nemen omdat deze (zeker retrofit) alleen maar ellende geven.

De vraag is nu komt ie door de roetmeting? Heeft iemand ervaring met roetende (gechipte) Octy's met de APK? Wat kan een dealer doen als ze voor zo een dillema staan (gechipt met garantie maar afkeuren door de roet).

Ik heb op andere fora al gezien dat de EGR klep dichtzetten zou helpen, maar of de dealer dit wil doen durf ik niet te zeggen.

Groet,
JC
 

skodaboy

Forumguru
Mede skodarijders,

Maandag 16 februari staat voor mijn Octy de eerste APK op de kalender. Nu mag je verwachten dat ie er fluitend doorheen komt. Maar er is een ding waar ik wat minder vertrouwen in hebt, de roetmeting!

Mijn Octy roet (mede door de Abt chip) al vanuit de fabriek als de gemiddelde stoomtrein uit 1860. Ik heb er zelf nooit zo een moeite mee. Ik weiger ook een roetfilter te nemen omdat deze (zeker retrofit) alleen maar ellende geven.

Groet,
JC

wel de laatste keer op de apk kwam mijn 02 er probleemloos door.
ik heb een 1.9 tdi 4X4 zonder dpf en deze is ook gechipt en gaf geen enkel probleem bij de roetmeting...;)
ik was er zelf ook verbaasd over,want als je stadsverkeer en rustig rijdt en nadien eens goed door-duwt roet hij toch wel redelijk.
als ik op weg naar de apk ben,dan rij en blaas ik wel even de uitlaat "leeg"
ff eens goed op het gas en in de (hogere) toeren laten klimmen..:D
nadien bij de apk geen problemen tot nu toe.:xyxthumbs:
 

Boet

Actief lid
Geheel mee eens. Dat heb ik met al mijn dieselauto's gedaan.

Op de TDI-club experimenteert men met aceton. De vollediger verbranding van de diesel zou ook moeten resulteren in minder roetuitstoot, maar persoonlijk heb ik daar geen dramatische verschillen in waargenomen.
 

___JC___

Forumguru
Ja wat ik veel roet vind kan voor de APk nog geheel toegestaan uiteraard.
Ik wacht het wel af. Bedankt voor de tips in ieder geval.
 

Octavia_II

Actief lid
Mede skodarijders,

Ik heb op andere fora al gezien dat de EGR klep dichtzetten zou helpen, maar of de dealer dit wil doen durf ik niet te zeggen.

Groet,
JC
Hoi JC,

heb je een 2.0 TDI, zo ja dan kun je het vergeten, je krijgt de EGR klep NIET dicht zonder foutmelding op de maxidot.

Groet,

Charlie
 

Peter_Octavia

Forumguru
Maand terug APK keuring gehad. Heb er niet eens bij stil gestaan bij die roetmeting... maar iig geen problemen gehoord van de dealer.

Grt.

Peter
 

remmie

Lid
Mijn garage berekend de roetmeting wel maar voert hem op mijn uitdrukkelijke verzoek niet uit. Krom maar effectief, toch? Een steekproef zou een probleem kunnengeven maar dan nog blijft het een momentopname :winkie:. Overigens is mijn auto ondanks de chip niet rokerig.
 

___JC___

Forumguru
Yep ik heb een 2.0TDI. Die discussie over de EGR klep heb ik al eens eerder met mn dealer gevoerd en toen begreep ik inderdaad dat dichtzetten foutmeldingen op gaat leveren.

Overigens zat ik gisteren te eten met een oud-collega die ook een gechipte 2.0TDI heeft. Die gaf ook aan zonder problemen door de APK gegaan te zijn en die roet ook wel flink. Het zal dus waarschijnlijk wel meevallen...
 

Ralph

Lid
JC: Dat jou auto roet veel roet geeft na het tunen is een slechte zaak! Zeker gezien het aantal PK's wat er uitgehaald is.... De 2.0 TDI is tot 200pk goed te tunen zonder roet uitstoot! Misschien handig om eens langs te gaan bij een JD... om de zaak te laten meten en controleren?
 

___JC___

Forumguru
JC: Dat jou auto roet veel roet geeft na het tunen is een slechte zaak! Zeker gezien het aantal PK's wat er uitgehaald is.... De 2.0 TDI is tot 200pk goed te tunen zonder roet uitstoot! Misschien handig om eens langs te gaan bij een JD... om de zaak te laten meten en controleren?

Ik heb bij JD een keer op de rollerbank gestaan. Hij gaf aan dat het vermogen wel mooi afgegeven werd door de Abt chip en de waardes waren ook gewoon goed. Ik moet nu nog een jaartje rijden en een check en aanpassingen door JD is wat mij betreft dan net ff te duur. Het is niet mijn auto he, maar van de leasemaatschappij.
;)
 

skodaboy

Forumguru
Ja wat ik veel roet vind kan voor de APk nog geheel toegestaan uiteraard.
Ik wacht het wel af. Bedankt voor de tips in ieder geval.


iedere diesel of tdi geeft een roetuitstoot...de ene al wat meer dan de andere,het ligt eraan hoe je met de wagen en motor omgaat in het algemeen...

-met een koude motor zitten planken en blazen is niet gezond...
-constant planken en alles geven is ook niet gezond voor de motor.
-in te lage toeren rijden is ook niet ideaal...
-gelijk een slak of ne bompa rijden ook niet..
-enz...
ik weet ook niet wat de max limiet is voor roetuitstoot voor de apk dus das ff afwachten...:D

als je de wagen aan de apk aanbied,
-altijd zorgen dat de wagen voldoet aan de voorschrijving van de constructeur.
-de motor van dieselwagen goed op bedrijftemperatuur.
-voor je de apk bereikt ff de uitlaat van dieselwagen "schoon" blazen..
doe je dit niet,dan heb je in het begin te veel roet op de meting door het gene wat zich in de uitlaat "vastzet" en er dan in eens wordt uitgeblazen.
en dan word het een tweede test of int slechte geval zelfs een derde, ook niet echt ideaal telkens die motor onbelast tot op de begrenzer...:winkie:
 
Had een Skoda Octavia elegance 1.9 Tdi uit 2001. Roetmeting mag maximaal 3,5 ?? iets zijn. Mijn Octa blies 0,81.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb m netjes ingereden en plank nooit als ie koud is. Dat kan mijn inziens dus niet de oorzaak zijn van het roeten. Maar goed wat ik al zei, het zal wel meevallen.
 

skodaboy

Forumguru
Mede skodarijders,

Maandag 16 februari staat voor mijn Octy de eerste APK op de kalender. Nu mag je verwachten dat ie er fluitend doorheen komt. Maar er is een ding waar ik wat minder vertrouwen in hebt, de roetmeting!

Mijn Octy roet (mede door de Abt chip) al vanuit de fabriek als de gemiddelde stoomtrein uit 1860. Ik heb er zelf nooit zo een moeite mee. Ik weiger ook een roetfilter te nemen omdat deze (zeker retrofit) alleen maar ellende geven.

De vraag is nu komt ie door de roetmeting? Heeft iemand ervaring met roetende (gechipte) Octy's met de APK? Wat kan een dealer doen als ze voor zo een dillema staan (gechipt met garantie maar afkeuren door de roet).

Ik heb op andere fora al gezien dat de EGR klep dichtzetten zou helpen, maar of de dealer dit wil doen durf ik niet te zeggen.

Groet,
JC

en JC hoe is het afgelopen met je 02 op de apk?
is hij er vlot doorgekomen,of waren er opmerkingen?
laat je even weten hoe het verlopen is?

groet, ;)
 

___JC___

Forumguru
Goedgekeurd zonder problemen !
Schijnbaar ben ik strenger dan de APK wetgeving...
:grin::grin::grin:

Overigens een paar uur een Superb 1.8TSI meegekregen. Wat een heerlijke auto zeg! Iets meer vermogen en een sportonderstel en ze mogen mn Octy meteen houden! :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan