Re: Wie heeft er foto\'s radio inbouwen?
Even googlen leverde het volgende op:
CAN betekent 'Controller Area Network'. CAN is een nieuwe manier van communicatie met de auto voor de diagnose zoals die bij de laatste generaties van VW, Audi, Seat en Skoda wordt toegepast. CAN Bus betekent dat er meerdere signalen door 1 kabel lopen, scheelt de autfabrikant honderden meters kabel per auto.
Nadeel is dat je niet zo maar stroom kunt aftakken of onderbreken omdat het systeem een zelfdiagnose doet zodra je het conact aan zet.
Zelf een draadje aftakken van de achteruitrijverlichting voor het achteruitrij signaal voor een navigatiesysteem levert al de nodige irritante storingen op. Voor detailuitleg:
http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN-bus%20cursus.pdf
Nou om dit probleem dus te voorkomen heb je dus dat verloopje nodig die het Can bus signaal weer omzet naar "normaal" ISO (=waarschijnlijk de achterkant van je radio) draad. Even googlen op Canbus adapter of zoiets en je zult waarschijnlijk een hoop aanbiedingen krijgen.
Dan het frame. In de O2 zit een groot gat in het midden van je dashboard, precies in de grootte van de standaard Skoda radio´s. Wil je hierin een normale radio plaatsen, dan heb je dus een frame nodig dat in dat gat past en dat weer ruimte geeft voor een normale radio.
Nou val je met je neus in de boter, want Eric heeft zo´n set te koop, dan heb je alles al om je radio in te bouwen.
Dan de bekabeling. De Ambiente heeft alleen voor speakers, daar zitten dus al draden, ik weet niet of meneer Skoda zo aardig is geweest om alvast een draad naar de achterportieren te trekken. Ik zou dan je voorspeakers vervangen door betere en de huidige voorspeakers naar achteren doen. Mijn ervaring is wel dat als je een goede radio monteert de standaard speakers het best redelijk doen.
Als laatste de subwoofer, dan heb je dus een stroomdraad nodig vanaf de accu naar de kofferbak. Het schijnt dat er achter de accu een aantal gaten zitten naar binnen toe waardoor je snoeren kunt trekken. Je sub uitgang vanaf de radio kan vrij eenvoudig vanaf je radio onder het dashboard uitkomen.
Kortom, een heel verhaal, ik hoop dat je er verder mee komt. Belangrijk is dat je in ieder geval niet in het Can bus systeem gaat "knoeien", dan krijg je een heleboel vervelende effecten.