Wie heeft er foto's radio inbouwen?

Rik

Nieuw lid
Wie heeft er foto\'s radio inbouwen?

Ik krijg als het goed is komende dinsdag mijn auto. Een O2 ambiante+ in het zwart. Nu wil ik zelf de radio inbouwen. Is er iemand die dat al heeft gedaan, en daar fotos van heeft gemaakt.
Klopt het dat plasticknopjes onder zitten die afbreken als je de bekleding van de portieren erafhaald? Zo ja dan kan ik deze bij de dealer meenemen

Groetjes en alvast gedankt.

Vacaro

Senior Member
Re: Wie heeft er foto\'s radio inbouwen?

Welkom Rik, volgens mijn dealer is het inderdaad zo dat, de deurpanelen, vast gesmolten/geklikt zijn, en als je deze eraf haalt die knopjes/pennetjes inderdaad stuk zijn.
Weet wel niet hoe je deze nadien terug monteerd.

Ga je een aftermarket radio inbouwen? (ik denk het wel, als je ook gaat onderzoeken hoe je andere speakers gaat monteren). Bij een aftermarktetradio heb je in ieder geval een canbus naar ISO converteerding nodig en een inbouwframe. Let bij de iso convertor op, je hebt twee varianten, een simpele met echt basic functies en een meer geavanceerdere waarmee je je aftermarktet radio beter kunt laten aansluiten bij je auto. Er is in het verleden ook veel geschreven over inbouwframes, de eerste zagen er nogal goedkoop uit. Verder is het simpel volgens mij, Converter ertussen, frame erin en inklikken maar.

Ericpeeke

Actief lid

Ik heb wel geen foto's van de inbouw (destijds door dealer later doen), maar wel een inbouwframe en CAN-busadapter te koop. Laat maar weten als je geinteresseerd bent.

Rik

Nieuw lid

Zo als ik het zo lees allemaal is het nogal in gewikkeld. Bij mijn vorige auto was het gewoon draden strekken voor de speakers ,de subwoofer en de radio erin klikken.
Kan iemand me uitleggen wat een iso converter is? En een canbus?. Zit het frame voor een radio er niet standaart in?

Alvast bedankt.

Even googlen leverde het volgende op:
CAN betekent 'Controller Area Network'. CAN is een nieuwe manier van communicatie met de auto voor de diagnose zoals die bij de laatste generaties van VW, Audi, Seat en Skoda wordt toegepast. CAN Bus betekent dat er meerdere signalen door 1 kabel lopen, scheelt de autfabrikant honderden meters kabel per auto.
Nadeel is dat je niet zo maar stroom kunt aftakken of onderbreken omdat het systeem een zelfdiagnose doet zodra je het conact aan zet.
Zelf een draadje aftakken van de achteruitrijverlichting voor het achteruitrij signaal voor een navigatiesysteem levert al de nodige irritante storingen op. Voor detailuitleg: http://users.telenet.be/peterna/osp/CAN-bus%20cursus.pdf

Nou om dit probleem dus te voorkomen heb je dus dat verloopje nodig die het Can bus signaal weer omzet naar "normaal" ISO (=waarschijnlijk de achterkant van je radio) draad. Even googlen op Canbus adapter of zoiets en je zult waarschijnlijk een hoop aanbiedingen krijgen.
Dan het frame. In de O2 zit een groot gat in het midden van je dashboard, precies in de grootte van de standaard Skoda radio´s. Wil je hierin een normale radio plaatsen, dan heb je dus een frame nodig dat in dat gat past en dat weer ruimte geeft voor een normale radio.
Nou val je met je neus in de boter, want Eric heeft zo´n set te koop, dan heb je alles al om je radio in te bouwen.

Dan de bekabeling. De Ambiente heeft alleen voor speakers, daar zitten dus al draden, ik weet niet of meneer Skoda zo aardig is geweest om alvast een draad naar de achterportieren te trekken. Ik zou dan je voorspeakers vervangen door betere en de huidige voorspeakers naar achteren doen. Mijn ervaring is wel dat als je een goede radio monteert de standaard speakers het best redelijk doen.
Als laatste de subwoofer, dan heb je dus een stroomdraad nodig vanaf de accu naar de kofferbak. Het schijnt dat er achter de accu een aantal gaten zitten naar binnen toe waardoor je snoeren kunt trekken. Je sub uitgang vanaf de radio kan vrij eenvoudig vanaf je radio onder het dashboard uitkomen.

Kortom, een heel verhaal, ik hoop dat je er verder mee komt. Belangrijk is dat je in ieder geval niet in het Can bus systeem gaat "knoeien", dan krijg je een heleboel vervelende effecten.

higgy

Forumguru

Ook zinnig om te vermelden: de voorspeakers bij een O2 vervangen is geen kwestie van de roostertjes eraf. Hele deurbekleding moet los, en da's geen grap.

Rik

Nieuw lid

Daniel TDI beedankt voor de uitleg. De canbus en het frame heeft de dealer er al voor me ingezet. Idd zitten er achter geen draden voor de speakers dus die zal ik zelf nog aan moeten leggen. Heb van de dealer gehoord dat het goed te doen is, het zelf inbouwen van de radio. Hij heeft me zelfs uitgelegd hoe ik een aantal onderdelen zoals de middenconsole, de asbak (waar een grote ruimte onder zou zitten) ,etc netjes kan verwijderen. Mocht ik nog vragen hebben, dan kon ik hem zelf nog bellen.
Gisteren de auto gehaald, maar dat hadden jullie zeker wel begrepen, vrijdag de hele dag uitgetrokken voor de inbouw.

Groetjes

higgy

Forumguru

De canbus zat er al in hoor, hooguit heeft de dealer je de verloopkabel van CAN naar ISO cadeau gedaan. Dat, en het frame, is een pluimpje waard voor je dealer.

Veel succes met de inbouw, maar als ik het zo hoor is het een kwestie van de radio erin schuiven en spelen maar. Daarna komen grappen als draden trekken voor de achterpeakers en die aansluiten. Wellicht is het makkelijk om een vrouwtjes en mannetjesplug voor de iso blokken van je speakers te halen, dan kan je eenvoudig de boel in elkaar klikken zonder in de huidige bedrading van je voorspeakers te moeten knoeien.
Nog even nieuwsgierig, welke radio wordt het en welke sub?

Succes!

higgy

Forumguru

Mensen die in hun originele bedrading knippen, die...
1439.gif
nou ja, ik ben zelf mod, dus laat ik maar niet verdertypen...

Inderdaad is zo'n tussenstukje erg raadzaam. Als je je auto dan ooit verkoopt of inruilt, mik je dat er gewoon tussenuit.

Rik

Nieuw lid

Er komt niet heel veel geweld in. Heb het er met de audiozaak hier in Lelystad over gehad en die heeft me het volgende aangeraden:
4 tweeters
4 middenboxen
1 subwoofer van caliber met ingebouwde versterker(deze had ik nog uit de vorige auto)
JVC autoradio (type weet ik niet uit mijn hoofd)
10 inch lcd scherm (achterin)

Het is indd een kwestie van inschuiven, das al gedaan, maar nu moet ik nog de speakers monteren, draden trekken en alles voor de sub doen.

Groetjes

Rik

Nieuw lid

Ik zal ook niet in de origenele bedrading knippen hoor. Deze laat ik gewoon zitten en leg verder alles zelf nieuw aan. Weet ik dat het goed zit en kan de volgende eigenaar zijn gang er mee gaan.

Groeten

Bovenaan Onderaan