Wie snapt er zweeds ?

hornet

Nieuw lid
Zoiets danmaar:

Actieve bescherming tegen whiplashletsel garandeert niet extra veiligheid.

Autostoelen met actieve beschermingssystemen beschermen niet altijd voldoende tegen whiplashletsel. Tegelijkertijd bestaan er stoelen zonder actieve beschermingssystemen die een relatief hoge bescherming bieden. Dit toont de derde serie botsproeven die Folksam en Vägverket vandaag presenteren.


De meeste autofabrikanten doen moeite om er voor te zorgen dat hun stoelen een goede geometrie hebben, maar dit is niet toereikend voor een goede bescherming. De testen uitgevoerd door Folksam en Vägverket tonen aan dat het risico van invaliditeitsveroorzakend letsel nog altijd zeer varieert. De mate van risico is afhankelijk van het model auto wat men rijdt.

- Tijdens de botsproeven hebben wij hebben wij 3 proeven gedaan met iedere stoel en geconstateerd dat de verschillen in bescherming groot zijn. Dat het vermogen van stoelen om te beschermen tegen whiplashletsel nog altijd zeer varieert, benadrukt het belang van onafhankelijke consumententesten. Nu kunnen we bijvoorbeeld constateren dat vandaag de dag actieve hoofdsteunen niet noodzakelijkerwijs een verbeterde veiligheid garanderen, aldus Anders Kullgren, onderzoeksleider bij Folksam.

Nieuwe resultaten
Geen van de negen geteste stoelen in deze testserie bereikte voldoende resultaat om geplaatst te kunnen worden in de veiligste categorie. Meerdere kwamen echter wel in de buurt. De beste stoelen in dit keer uitgevoerde test waren van de Audi (A6), Renault (Modus) en Skoda (Octavia). Het slechtst preseteerde de Mercedes A-klasse, welke uitgerust is met actieve hoofdsteunen.

- Een algemene verbetering kan toch geconstateerd worden. De autofabrikanten hebben vooral de geometrie van de stoelen verbeterd, maar in te veel gevallen is de opname van botsingsenergie in de stoelrug zelf ontoereikend. Hier bestaan grote mogelijkheden voor verdere ontwikkeling, aldus Anders Kullgren.

Wij hopen dat de fabrikanten nu de middelen inzetten die nodig zijn. Nekletsel is immers een van de ernstigste invaliditeitsproblemen die het autoverkeer veroorzaakt.

Unieke botsproeven
Tegenwoordig is Zweden leider op het gebied van nekletsel-onderzoek en proeven. Vägverket hoopt dat Euro NCAP op termijn de proefwerkzaamheden overneemt die Vägverket en Folksam nu uitvoeren.

Er is goede hoop dat Euro NCAP de verantwoordelijkheid op termijn over kan nemen. Ook al gaat de ontwikkeling de goede kant op zal het waarschijnlijk pas de terechte aandacht krijgen van de fabrikanten op het moment dat Euro NCAP dit probleem gaat aankaarten.

De proefserie bouwt voort op de resultaten welke in 2003 en 2004 werden gepresenteerd. Toen werden 13 respectievelijk 14 autostoelen op hun beschermend vermogen getest. Deze keer zijn 9 stoelen getest.

Bij deze testen kwam ook naar voren dat de whiplashbescherming die Volvo en Saab eind jaren negentig introduceerden het risico op whiplashletsel konden halveren. Het aantal inviliditeitsveroorzakende whiplashletsels (ongeveer 2000 per jaar) zou kunnen worden gehalveerd als alle autofabrikanten bescherming boden op het niveau van de besten. Folksam heeft reeds eisen voor effectieve whiplashbescherming toegevoegd aan de beleidsdokumenten voor de aanschaf van auto’s, terwijl Vägverket op het punt staat ditzelfde te doen.
 
Bedankt voor de vertaling .

Wij staan toch weer bij de de besten /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

hornet

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Cool /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.

Heu Horneut, proat jeu Zweuds?

[/ QUOTE ]

Hoezo? Is m'n Nederlands zo slecht??? /forum/images/graemlins/wink.gif
 

SkodaMan

Actief lid
Ech nie /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Ik probeerde een Zweeds accent. Niet helemaal gelukt dus /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif
 

ougie

Forumguru
Petje af, Hornet. Het enige woord wat ik in het zweeds ken is lullemutske /forum/images/graemlins/yeah.gif
 
Bovenaan Onderaan