Wie van de Skoda-rijders tankt SUPERDIESEL ?

Octavia Simply Clever

Senior Member
Hallo,

Deze week bezocht ik een garage waar een motor was gedemonteerd, turbo stuk, EGR problemen etc.
Zware kosten dus, de garagist zei me dat het beter was om toch de duurdere SUPERDIESEL te tanken om deze problemen voor te zijn, vooral dan aan chauffeurs die niet teveel boven 2000 RMP rijden.
Hij liet me ook een motor zien die steeds met SUPERDIESEL heeft gereden, en ik moet toegeven er was wel een merkbaar verschil qua vuilafzetting. De meerprijs aan diesel maakt geen verschil tegenover de evt. problemen met turbo en EGR.
Graag jullie mening hierover,suggesties...

MVG Frank
 

kansberg

Forumguru
Heb wel veel sores gehad met m'n vorige auto, een Astra 1.7 CDTI. EGR vervuild (bij 143.000 km.). Heb destijds het hele systeem professioneel laten reinigen en daarna was het probleem 'gefikst.'

Superdiesel heb ik nog nooit getankt, ik weet dat sommigen erbij zweren, maar of het daadwerkelijk helpt tegen roetafzetting en de daarbij behorende problemen, dat durf ik niet te zeggen. De meningen lopen erg uiteen hierover, Google er maar eens op.

Uit voorzorg heb ik nu bij m'n Superb maatregelen getroffen zodat het roetfilter en de EGR klep niet meer dicht kunnen roeten, Ook ik rij weinig boven de 2000 toeren en max. 20.000 km. per jaar.
 

peterrapid

Forumguru
Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels bij de superdiesel heb het nooit getankt en ook nooit problemen gehad met EGR of vervuiling, natuurlijk deed ik bijna altijd snelwegkilometers en rijd geregeld boven de 2000 toeren :D
 

auriga

Forumguru
Ik denk dat af en toe stevig doorrijden tijdens een lange (autobahn) rit meer helpt dan overprijsde x-power diesel tanken.
Veel leasemaatschappijen verbieden zelfs omdat spul te tanken. Misschien omdat het meer marketing is dan verbetering?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb grote vraagtekens bij die 'superdiesel', ik denk als je iemand die het onkostenplaatje ooit aan de hand heeft gehad, gewone diesel laat tanken, en je vertelt dat het superdiesel is, dat het effect precies gelijk is. Iemand die al die ellende ooit gehad heeft, zal uitzoeken hoe je het kunt voorkomen en zijn rijstijl daarop aanpassen.

Ook al eens gehoord van iemand met Leon tdi die bij 225.000-250.000 km dit grapje ook aan de hand heeft gehad. Persoon in kwestie rijdt 60 km enkele reis naar zijn werk en vrijwel allemaal snelweg en ook elke week meerdere ritten van meer dan 100 km en toch op een gegeven moment de turbo verstelling vast door roet. In dit geval gereinigd door VAG-techniek, en vervolgens ook de rijstijl aangepast: af en toe als de motor goed warm is, een stuk meer op toeren rijden. Dat hoeft niet perse door maximaal te accelereren of hoge snelheden, maar kan ook door gewoon een lagere versnelling te kiezen over een langere afstand. Het brandstofverbruik tijdens het 'toeren draaien' zal ietsje hoger zijn, maar dat wordt gecompenseerd door zuiniger rijden (minder vervuiling in de motor) tijdens de andere km's. Resultaat is geen meetbaar verschil in brandstofverbruik ten opzichte van rijden zonder af en toe die 'toerenritjes', en ook op de lange duur niet slechter voor de techniek.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb al jaren een tankkaart van Esso en als ik ga tanken (probeer altijd in het zelfde station te gaan).
dan tank ik ook de super-diesel.
de 02 verbruikt duidelijk minder,scheelt hem dik 150 a 200 km dat ik verder kom dan met gewone diesel.

25l 'gewone' diesel is na zo'n 300km al ver weg en dan spreek ik nog van niet van met een aanhangwagen te rijden of te testen hoeveel roet we in de lucht kunnen blazen..:D
 
Tja ik tank al jaren V-power diesel en hiervoor benzine .
Ik heb altijd wel het idee dat ie er beter en soepeler op tijd . Maar of het echt helpt ..
Heb vorig jaar turbo egr en draaiklep vernieuwd . . Ik weet ook niet hoe de eerste100k van de vorige eigenaar getankt en gereden zijn .
Denk dat als je je wagen vanaf de eerste km s Premium fuel tankt en dat altijd blijft doen , het dan het beste werkt .
 

peterrapid

Forumguru
Is die superdiesel niet diesel met enkele toevoegingen genre Marly's additieven ? Dus als dit zo is kan je eventueel om de zoveel km gewoon zo een additief in je tank gooien ? zal toch wat goedkoper zijn dan altijd superdiesel te tanken ? Nu ik heb het nog niet nodig gehad dus ik hoop ook nu met de RS TDI dat het goed loopt. Maar ben benieuwd naar jullie antwoorden.
 

Desperado

Forumguru
Je houdt toch zelf je verbruik bij? Dan kun je m.i geen placebo effect krijgen of je moet wel een heel andere rijstijl gaan hanteren.
 

peterrapid

Forumguru
150 - 200km is misschien wat heel optimistisch hoor, TOTAL geeft zelf ongeveer 3% minder verbruik aan met superdiesel dus als ik reken op gemiddeld 800km op een tank voor een 1.6tdi (RS tdi gaat niet boven de 700km hoor) dan kom ik op 25km uit ongeveer ... wat niet slecht is hoor maar de meerprijs van die superdiesel is hoger dan het aantal km extra die je eruit haalt.
 

turboturbo

Forumguru
Als je nou eens gewone diesel tankt en vervolgens de meerprijs van elke liter super diesel apart legt, en daar elke ~ 100.000km een motor reiniging van bekostigd.... Heb je volgens mij meer aan.

Super brandstof of niet; tenzij je op gas rijdt (?), vind in een motor vervuiling (en afzetting daarvan) plaats. Lijkt erop dat je de mate van hoeveelheid en wanneer de problemen zich voor gaan doen, enigszins kunt beïnvloeden met rijstijl, maar verder doe je er denk ik niet zoveel tegen.... Toch?
 
Laatst bewerkt:

Adoks

Senior Member
Mijn Octavia 2 heeft nu 288000+ op de teller. Maar liefst 1 keer per jaar tank ik Mega Super Diesel voor de roetmeting. Geen idee of het nut heeft, maar toch doe ik het maar.

Op de gloeibougies na is er helemaal niets aan de motor vervangen. Iedere rit (60 km+) trap ik even het gaspedaal in en zie dan een roetwolk achter de auto verschijnen. Daarna is hij weer schoon. Verbruik is 1 liter olie per 30.000 km. Kortom een lot uit de loterij.

Onderhoud doe ik zelf op de echt grote dingen na, zoals distributie en vliegwiel. Meer omdat ik er zelf de ruimte niet voor heb en de winst is gering omdat dit zeldzame klussen zijn.

Verder gooi ik er om de 30.000 km een bus Forte in om de motor te reinigen. Dit geeft zeker een flinke zwarte wolk achter de auto ;)

Kortom: ik vind de super diesel vooral super voor de oliemaatschappij en dat vinden ze zelf ook waarschijnlijk.
 
Bovenaan Onderaan