" wiegen van mijn skoda"

knopenbende

Nieuw lid
ola, ik ben nieuw hier en ik hoop dat ik in het juiste forum mijn vraag plaats.

ik heb een Skoda 1.4tsi dsg uit 2009 (130.000km). Sinds een jaar " wiegt " mijn skoda en het wordt steeds erger. Bij hogere snelheid en naar mate ik meer gewicht meeneem (passagiers op de achterbank) wordt het erger. laatst had ik drie zeezieken in de auto. ieder spoor in het wegdek dringt door. Ik heb nu nieuwe schokbrekers en het is wel minder maar het is nog steeds niet weg. Volgens de garage is er verder niets met de auto aan de hand en heb ik gewoon hulpveren nodig ivm het gewicht van de trekhaak. Dat laatste lijkt mij met alleen passagiers (normaal gewicht) in de auto een beetje geldklopperij. Wie heeft hier eerder mee te maken gehad?

darkprojectx

Forumguru
sporing van de auto goed? anders even laten uitlijnen
banden spanning goed? anders ff oppompen
anders kom ik ook uit op stabilisatorstangrubbers die hun tijd hebben gehad

Chatslet

Forumguru
Staat gewoon in je boekje. Hoewel de meeste dealers en garages zich daar niets van aan trekken. Zodra die iets met je banden hebben gedaan staan ze meteen op 3 bar rondom.

Captain Hook

Forumguru
Idd, bandenspanning staat vermeld in het deksel van het tankdopje.
Maar stabilisator bevestigingspunten?
Schokbrekers? Lek? Alhoewel bij 130kkm zou dat nog niet mogen...
Wiellagers uitgelubberd?
Uitlijning? Sporing?

Chatslet

Forumguru
Tja als je schokdempers gaar zijn dan krijgt je stabilisatorstang er ook flink van langs. Maar goed, het beste is misschien eerst even langs een professionele bandenboer te gaan zoals Profile tyrecenter of Euromaster en daar de uitlijning en sporing te laten contoleren en zo nodig te laten corrigeren. Kost totaal je misschien 80 euro en voor een paar tientjes meer balanceren ze ook nog perfect. Helpt je in ieder geval het e.e.a. uit te sluiten en misschien is het wel de oplossing.

Ron_2

Senior Member
De sporing is ook het eerste waar ik aan denk.
Hulpveren alleen voor het extra gewicht van een trekhaak? Kan ik me niet voorstellen, wel met een auto vol en 80 kg. van een caravan op de kogel, maar een "lege" trekhaak niet.
Door een verkeerde sporing kan de auto zweverig worden, het kan sowieso geen kwaad eens in de zoveel tijd de sporing eens te laten afstellen, gaan je banden ook langer mee.
Mijn vorige auto had na (gebruikte) aankoop hetzelfde verschijnsel, na het uitlijnen was het helemaal weg.

knopenbende

Nieuw lid
thnx voor de reacties. gelukkig heb ik een lease skoda en kan ik de garage nu het e.e.a. voor de voeten gooien. Ik neem de reacties mee en ze lossen het maar op. Bij succes laat ik
weten wat het probleem was. wellicht hebben andere daar weer wat aan.

Bovenaan Onderaan