Wielen en banden

Wat voor maat velgen hebben jullie onder de Rapid

• 15"

Stemmen: 3 20,0%
  • 16"

Stemmen: 6 40,0%
  • 17"

Stemmen: 6 40,0%

• Totaal aantal stemmers
    15

Okki

Donateur
Omdat ik mijn Rapid in december heb gekocht zat ik te dubben over winterbanden. In overleg met de dealer heb ik de originele banden laten omwisselen voor all season banden. Scheelt een setje velgen, opslagkosten en omwisselkosten.

Ik merk echter een nerveus rijgedrag, wat ik niet had met de auto waar ik in proef heb gereden. Die stond, achteraf gezien, op 16 inch ipv 15 inch.

Vandaag weer even met de proefrit auto kunnen rijden en deze rijdt veel comfortabeler en stuurt wat zwaarder (door de bredere banden denk ik) maar fijner.

Of het alleen door de all seaon banden komt weet ik niet, maar wellicht toch maar een grotere maat velgen met normale banden aanschaffen.

Ik denk zelf aan deze:

Screenshot_2017-01-17-19-01-48_1.jpg

Wat voor maat velgen hebben jullie onder de Rapid?

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Persoonlijk vind ik een plattere band om een grotere velg ook prettiger sturen. Het geeft meer gevoel in het stuurwiel.

JJB

Lid
Rijd ook op 15" all seasonbanden, Vredestein Quatrac 3 in de maat 185/60 R 15 en dat bevalt mij prima: comfortabel en weliswaar lichte maar voldoende strakke besturing. De Rapid is standaard ook al aardig stug geveerd. Heb ooit proefgereden met 17" en vond dat zeer onplezierig: spijkerhard, zoekerig (gevoelig voor spoorvorming) en rumoerig (dreunende geluiden). De dealer adviseerde 15", de uitvoering die ik kocht had dat standaard en heb daar geen spijt van. Blijft uiteraard ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Antera

Donateur
hoe platter de band hoe directer met sturen. Ook het merk en type band bepaald hoe het stuurgedrag en veergedrag is. Houd daar dus rekening mee. Persoonlijk vind ik 17 inh mooi staan niet te groot maar precies goed

Okki

Donateur
Rijd ook op 15" all seasonbanden, Vredestein Quatrac 3 in de maat 185/60 R 15

Die heb ik nu ook. "Probleem" is dat ik nog niet zeker weet óf het aan de banden ligt. Misschien krijg ik de dealer zover dat hij de velgen van de demo auto "even" wisselt met die van mij.
Feit blijft dat de demo auto veel rustiger, lees comfortabeler, rijdt. Hopelijk ligt het niet aan iets anders. Opnieuw balanceren zou ook nog een optie zijn, maar ik merk ook behoorlijke trilling met remmen.

Okki

Donateur
Persoonlijk vind ik 17 inh mooi staan niet te groot maar precies goed

Had ik onder mijn Touran ook, maar die auto was 500 kg zwaarder en reed heel anders dan een Rapid. Persoonlijk bevallen Continental banden mij wel goed.

Laatst bewerkt:

JJB

Lid
Feit blijft dat de demo auto veel rustiger, lees comfortabeler, rijdt. Hopelijk ligt het niet aan iets anders. Opnieuw balanceren zou ook nog een optie zijn, maar ik merk ook behoorlijke trilling met remmen.

Ik vrees toch dat het iets anders is want mijn auto rijdt op dezelfde banden niet onrustig. Je zou ook de voor- en achterwielen eens kunnen omwisselen en de bandenspanning en uitlijning controleren. Wellicht levert dat iets op. Trillingen zijn sowieso niet normaal, ongeacht op welke banden je rijdt.

Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Even gekeken: heb toch andere banden, Quatrac 5

Vredestein-Quatrac-5.jpg

zijn net iets anders dan de Quatrac 3

Vredestein-Quatrac-3.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Opnieuw balanceren zou ook nog een optie zijn, maar ik merk ook behoorlijke trilling met remmen.
Dat zou ook het gevolg kunnen zijn van een beetje "hoogteslag" in een of meer band(en). Die krijg je niet weg-gebalanceerd.

Ik merkte rond de 130.000 km ook een heel lichte trilling bij licht remmen op de snelweg. De remschijven waren de eerste verdachte, die zouden wel krom kunnen zijn. Maar bij onderzoek door de dealer bleken deze prima in orde, geen reden om te vervangen. En de hoogteslag (alsmede die trilling) is zo gering dat we hebben besloten om het voorlopig maar zo te laten; als het erger wordt dan kunnen we altijd nog maatregelen nemen.

Ronbe

Senior Member
Ik rij in de zomer 215-45-16 inch, en in de winter mijn wintersloffen 185-60-15.
Je zou eigenlijk verwachten een behoorlijk comfortverschil te voelen, maar dat ervaar ik niet. Wel is de winterband iets lawaaweriger als de zomerband. Op hogere snelheden (130+) is de winterband iets minder stabiel rechtdoor, daarentegen is de brede zomerband wat gevoeliger voor spoorvorming.
Beide bandmaten voldoen bij mij prima.

dirkie996

Forumguru
De Rapid Spaceback v/d dochter rijdt rond op 7j x 17" Camelot velgen van skoda. Prima wegligging en koersvastheid alsook boven verwachting, comfortabel

bouwdirk

Senior Member
zomervelgen dione van skoda (16inch) bridgestone turanza ER300
wintervelgen 15 inch michelin crossclimate

m'n zoon word minder misselijk op de achterbank met de 15 inch dan met de 16 inch
op de achterbank is het verschil blijkbaar wel goed te voelen

Ridley

Forumguru
In de winter rijd ik (Fabia3 dus wel redelijk vergelijkbaar) op 15inch met ballonbanden en in de zomer op 17. Ik heb meer gevoel bij het sturen als de 17 inch eronder ligt.

Bovenaan Onderaan