dat was omdat de
ANWB dat
tegenwoordig adviseerde
Ik weet niet wanneer de ANW B eindelijk ook "het licht gezien" heeft - ik weet wel dat ik een behoorlijk eind terug in de vorige eeuw beroepshalve een voorlichtingsdag over veiligheids- en rijtrainingen voor beroepschauffeurs
(*) bijwoonde in Rijssen, waar we de achtergronden van deze opvatting uitgelegd kregen. Ik heb nog heel wat discussies met bandenboeren moeten uitvechten die telkens weer mijn twee nieuwe banden voor wilden monteren en dan tenslotte maar hoofdschuddend deden wat ik zei.
Zal best -
ik rij ermee, zij niet.
Maar de beste banden voor stuurt het fijnst.
Ik sluit niet uit dat dit theoretisch wel zou kunnen - voor (zeer) potente voertuigen, vooral met achterwielaandrijving. Maar de meeste 'normale' automobilisten (ik bedoel: mensen zonder F1-aspiraties in de gewonere particuliere auto's c.q. zakelijke bijtellingswonders) merken daar helemaal niks van. En voor zover ze zeggen dat ze het wel merken, zit het m.i. vooral tussen de oren. Een variant op het placebo-effect, zeg maar.
hoe groot is de kans op uitbreken met voldoende profiel en een voorwielaandrijver nou echt
Ervaringsvoorbeeld bij slecht weer (met een mengsel van ca. 15 cm sneeuw/pekelblubber/smeltwater) op de snelweg reed ik op de afslag Vaanplein vanuit richting Pernis de stad in: dat parcours had toen de vorm van een groot vraagteken waaraan je vanaf de punt begint. Ongeveer waar je van rechtsbuigend overgaat naar linksbuigend werd ik ingehaald door een combi (Astra, meen ik - 't is al weer een jaar of 25, 30 geleden). Een klein stukje verder, in de bocht naar links dus, brak de achterkant naar rechts uit en na een keurige 360-graden turn kwam de auto tot stilstand. Ik had er netjes omheen gestuurd met mijn toenmalige Audi80 (zon vierkante) en was gestopt. De man stond met knikkende knieën naast z'n auto achter z'n oren te krabben. Hij snapte er niks van, want hij had die week toch net 2 nieuwe voorbanden laten leggen...
Ik heb hem toen uitgelegd dat die half versleten achterbanden met (nog een mm of 4, 5 erop, die gooi je niet weg) onder deze omstandigheden de achterkant niet in het spoor kunnen houden, zoals duidelijk was gebleken: hij werd door zijn eigen achtereind ingehaald. Hadden ze voorop gelegen, dan was hij onder deze omstandigheden al in een eerder stadium over de voorkant wat naar buiten gaan schuiven - en dat los je van nature meteen op door van het gas af te gaan waardoor de neus weer de bocht induikt.
(*) Beroepshalve heel wat "klasjes" beroepschauffeurs voor mijn neus gehad voor een bijscholingsdag in het kader van Behaviour-Based Safety (en die dagen organiseerden we al jáááren voordat Code 95 werd bedacht). Dat gaat niet alleen over het rijden zelf trouwens, maar ook over allerlei andere onderwerpen die van belang zijn bij het veilig vervoeren van gevaarlijke stoffen.
In het theoretische dagdeel hadden we o.a. een demo over die "beste banden voor of achter"-discussie. Naast elkaar op een ruim 2 meter lange plank werden 2 identieke modellen (trekker met tankoplegger in de eigen firmakleuren, voor het levensechte effect) neergezet met één klein verschil: van model 1 waren de wieltjes van de vooras van de trekker gefixeerd, van model 2 juist die van de trekker z'n achteras.
Plank optillen zodat beide modellen in beweging komen - en tot grote verbazing van de vaklui (want dat zijn het, laat daar geen misverstand over bestaan) speert model 1 kaarsrecht met een noodgang de plank af en verder op tafel, terwijl model 2 met de geblokkeerde achterwielen - ruim binnen een meter na vertrek geschaard tot stilstand komt.
Natuurwetten werken ook op schaal...
Verder geldt: vrijheid, blijheid - doe vooral wat je wilt. Iedereen heeft tenslotte het volste recht om z'n eigen vergissingen vol te houden (vrij naar artikel 7 lid 1 van de Grondwet) - althans zolang andermans' lijf en goed er geen gevaar door lopen.
Maar af en toe toch even iets verder kijken en/of langer nadenken kan nooit kwaad.