Wiellager, homokineet of iets anders??

Goedendag allen,

Sinds enige tijd heb ik een erger wordend geluid bij bochten naar links en iets minder bij rechtuit rijden ( rechtuit wordt het harder naarmate de snelheid toeneemt.)
Het klinkt als woef woef woef woef.... daarnaast komt er een trilling in de auto vanaf ong. 90 km p/uur welke blijft tot zeker 140 km/u.Banden zijn vorige week goed gebalanceerd , velgen niet krom en geen hoogteslag.

Wat kan dit zijn?? denk zelf aan een wiellager. iemand een idee??

hemi24

Forumguru
Profiel van de banden toevallig niet gecupt? Is O2 wel redelijk gevoelig voor weet ik uit eigen ervaring...

Zou goed een wiellager kunnen zijn. Maar is dat vorige week niet gecontroleerd dan?
Nee, dacht eerst aan mijn banden dus hier op gefocust. Voor en achter gewisseld ook. Nu met winterbanden is het erger dan met mijn zomerbanden tot enkele weken terug. Ik weet dat de o2 erg gevoelig is voor banden vandaar dat eerst uitgesloten.
Kan de trilling vanaf 90 km/u ook door lager komen??

milanseegers

Forumguru
Krik hem eens op en geef een draai aan het verdachte wiel. Goed kans dat je het lager hoort of merkt in de loop dat het lager niet lekker meer loopt. Wat betreft de loop; Het wiel hoort na een stevige draai zeker een halve slag door te draaien. Als ie gelijk stopt is het lager waarschijnlijk niet goed meer.

Arjann

Forumguru
Dan moet je echt een flinke slag aan het voorwiel kunnen geven om het wiellager goed te kunnnen beoordelen, aangezien daar de aandrijving zit. Een achterwiellager kan je op die manier wel controleren.

Arjann

Forumguru
Wielen los van de grond, esp uitschakelen, "rijden" met de auto tot bijv 80 km/u, motor uit, koppeling intrappen en luisteren. Met andere woorden: dit gaat het beste op een brug en met z'n 2en........vandaar dat ik ook verbaasd was dat dit vorige week niet gecheckt is, ervan uitgaande dat de auto toen op een brug geeft gestaan

hemi24

Forumguru
Kan ook gewoon op een rustige B-weg natuurlijk.

Op de brug kun je je voorwielen ook met de hand ronddraaien en met één hand voelen aan de ophanging: kapot wiellager geeft meestal wel trilling door die je kunt voelen. Desnoods even met z'n tweeën uitvoeren...

afgelopen weekend met de auto laten rijden. monteur merkt weinig maar ik erger er me aan vooral met lichte belasting en uitrollen een soort van woef woef woef..
Auto ook op de brug gehad met wielen los naar ruim 100 en uit laten rollen hoor je niks behalve een licht onbalans.
Wie heeft een idee waar te zoeken>???

HarrieSkoda

Forumguru
Frommel banden?

Als ik langs een nieuw geasfalteerde weg loop kan ik goede banden van slechte banden onderscheiden enkel en alleen aan het genoemde geluid.

Banden kunnen we uitsluiten . Heb nu mijn michelin winterbanden erop, voir en achter al gewisseld en gebalanceerd. Had het ook met mijn dunlop zomerbanden op lm velgen.
Differentieel lijkt mij niet logisch omdat met ingetrapte koppeling niet afneemt, of zie ik dat verkeerd?

Bovenaan Onderaan