Wielophanging Octavia Scout

Scout FSI

Nieuw lid
Sinds begin dit jaar hebben we onze Octavia Scout; geweldige auto :xyxthumbs:, op één detail na: de wielophanging maakt veel lawaai bij het afrijden van korte drempels.

Als het gewicht van de auto niet op de wielen drukt, schiet het wiel als het ware naar z'n uiterste stand; het gevolg hiervan is dat er een hard, metaalachtig geluid klinkt.

De dealer is bekend met het probleem, maar geeft net als de importeur aan dat er geen technische oplossing voor is.
Wel hebben ze ons verteld dat het verschijnsel geen kwaad kan.

Hebben meer Scout berijders hier last van en is er iemand die wellicht via een andere weg een oplossing voor dit probleem heeft gevonden?
 

Skombi

Actief lid
De dealer is bekend met het probleem, maar geeft net als de importeur aan dat er geen technische oplossing voor is.
Dealers en importeur zijn ook bekend met het feit dat heel Nederland met een krakende O2 rondrijdt maar ook daar doen ze niks aan ...
Reken niet op PON als je iets hebt wat geld kost tenzij ze er echt niet onderuit kunnen. Voor mij de reden om buiten VAG te zoeken voor mijn volgende auto.
 
Ken het probleem. Mijn Scout is vorige week even terug bij de dealer geweest. Zij hebben het over de extra "stevige vering" waardoor deze op die korte drempel afgangen eigenlijk iets te heftig uitveert. Moet zeggen dat de wielophanging verder wel perfect is. Ligt superstrak op de weg en helt niet over!
Voorlopig zal ik er mee moeten leren leven vrees ik..... (en dat is helemaal niet erg in een Scout...)
 

Vacaro

Senior Member
Heb zelfde probleem of liever verschijnsel, heb wel geen Scout maar wel de gewone O2 4x4,die is maar 2.5cm verhoogd, maar ik schrok mij ook een bult toen ik de eerste maal een verkeersdrempel (te)snel afreed.
Ben ook tevreden met weggedrag van m'n O2 4x4.
 
jawel, ook mijn O2 scout kent dat probleem. het is een punt dat vele 4x4's hebben, omdat de veerwegen uitgetrokken zijn, althans, dat was de uitleg die ik kreeg van 4x4 specialisten. het is een beetje lastig, maar als je het kent, dan rij je er ook naar... :-)
 

Frankie

Actief lid
"Alle" O2's hebben hier last van en het is dus niet beperkt tot de Scout of 4X4. Ik heb nu al mijn 2e O2 en beiden leden onder dit euvel. Diverse "oplossingen" al bij anderen toegepast:

Anders rubbers van ophanging
De boel inspuiten met vet

Volgens mij is het bij nog niemand blijvend verholpen en ik vind het nog steeds vreemd waarom de ene dealer er niets van weet, de andere poogt het op te lossen en de volgende het probleem wel kent maar zegt dat er geen oplossing is. Als het niet op te lossen is willen we volgens mij niet weten hoeveel tijd en geld de dealers die het wel proberen consumeren binnen het VAG concern..
 
Dealers en importeur zijn ook bekend met het feit dat heel Nederland met een krakende O2 rondrijdt maar ook daar doen ze niks aan ...
Reken niet op PON als je iets hebt wat geld kost tenzij ze er echt niet onderuit kunnen. Voor mij de reden om buiten VAG te zoeken voor mijn volgende auto.

Inmiddels wordt dit gewoon gerepareerd hoor. Is bij mij gebeurd en sindsdien geen gekraak meer.
 

Skombi

Actief lid
Inmiddels wordt dit gewoon gerepareerd hoor. Is bij mij gebeurd en sindsdien geen gekraak meer.
Kwestie van tijd hoor .. ik heb er ook compleet nieuwe draagarmen onder gekregen en na verloop van tijd begon het weer.
Ik weet niet hoelang geleden het bij jou gerepareerd is maar na een maandje of 6 was het bij mij weer terug.

PON zou bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuw rubber. Na zelf gebeld te hebben met PON zo geregeld dat ik er die nieuwe onder zou krijgen maar omdat het nog geen officiele rubbers waren kon er geen garantie gegeven worden en moesten de dealer, pon en ik alledrie 33% betalen. Op de dag van vervanging zei de dealer dat gewoon de oude rubbers er weer onder zouden komen terwijl ik die afspraak met PON gemaakt heb en zij het onderling kortgesloten zouden hebben. Vervolgens heb ik ze meegedeeld dat ze mij niet meer terug zullen zien.
Als ze mij voor debiel gaan uitmaken bekijkt Broekhuis het maar.
 

LenK

Forumguru
"Alle" O2's hebben hier last van en het is dus niet beperkt tot de Scout of 4X4. Ik heb nu al mijn 2e O2 en beiden leden onder dit euvel. Diverse "oplossingen" al bij anderen toegepast:

Anders rubbers van ophanging
De boel inspuiten met vet

Volgens mij is het bij nog niemand blijvend verholpen en ik vind het nog steeds vreemd waarom de ene dealer er niets van weet, de andere poogt het op te lossen en de volgende het probleem wel kent maar zegt dat er geen oplossing is. Als het niet op te lossen is willen we volgens mij niet weten hoeveel tijd en geld de dealers die het wel proberen consumeren binnen het VAG concern..

Al 3 1/2 jaar krakende rubbers? En nog geen verbetering? Hoe triest is de kwaliteit van de organisatie VAG? Is het laten waaien nog steeds goedkoper dan het oplossen?
Maar wellicht is het alleen een Nederlands probleem met al die k*tdrempels hier. Dat het hier alleen opvalt dus.
 
Even weer on-topic... Het gaat hier om iets anders dan de krakende voorwielophanging van de "gewone" O2 (die heb ik ook gehad!). De Scout, en kennelijk ook de 4X4 hebben bij het plotseling uitveren als je van een korte steile drempel rijdt een "bonk" geluid. Krakende voorwielophanging zoals in de gewone O2 heb ik nog niet gehoord in de Scout.:489:
 

Scout FSI

Nieuw lid
Moet zeggen dat de wielophanging verder wel perfect is. Ligt superstrak op de weg en helt niet over!

Absoluut, de wegligging is fantastisch!
Misschien wel beter ook zo, die drempels liggen er niet voor niets....

Mocht er toch iemand nog 'n keer tegen een oplossing aanlopen via één van de dealers die nog actief aan het zoeken is naar een oplossing: ik hou me aanbevolen!
 
Bovenaan Onderaan