willekeurige startproblemen met Fabia 55kw bouwjaar 2008

Peter49

Nieuw lid
Mijn Skoda Fabia 55kw bouwjaar 2008 geeft problemen met starten.
Hij start erg onregelmatig. De ene keer prima en ook regelmatig niet. Na lang doorstarten wat dankzij de goede accu lang kan, start de auto met een lucht van verzopen te zijn geweest.
Dat verzopen ruik je ook als hij nog niet gestart is.
Dit probleem is er alleen als de motor koud is.
Verschillende keren bij de garage geweest, maar dan doet hij het gewoon.
Wat mij ook opvalt is dat hij het ook niet doet als ik mijn sleutel omdraai en in koude toestand mijn koppeling intrap. Een gewoonte die moeilijk is af te leren.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

turboturbo

Forumguru
Als het alleen 's morgens op een echte koude start gebeurt, dan zou ik mijn auto eind van de middag bij de dealer langs brengen en ze het zelf laten ervaren de volgende ochtend...

Te lang lang doorstarten lijkt me niet goed voor je motor, startmotor en op den duur ook je accu... En voor je humeur :)

Cordoba

Forumguru
Welkom, en voorstellen in het daarvoor bestemde topic mag.

Allereerst bouwjaar 2008 en Fabia I kan niet: of het is een Fabia I die erg lang bij bijvoorbeeld een dealer heeft gestaan, voor ie op kenteken is gezet, of het is een Fabia II. Is de auto ook uitgelezen bij de dealer op foutcodes?

Meest voor de handliggende oorzaken:
- temperatuursensor (koelvloeistof of buitenlucht) die een verkeerd signaal geeft aan de ECU
- injector die bij stilstand wat brandstof in de cilinder lekt, waardoor de auto bij een koude start een overmaat aan brandstof heeft. Pas als door het doorstarten de overmaat aan brandstof de uitlaat uit is, slaat ie aan

Bovenaan Onderaan