Windgeruis door schuifdak

MusicMacMike

Nieuw lid
Als ik het schuifdak van mijn 02 open zet in willekeurig welke stand, heb ik dermate last van windgeruis dat ik begin te twijfelen aan de constructie.
Als ik met de hand de spoiler (die automatisch omhoog komt in de schuifstand) naar beneden druk, verdwijnt de ruis in het hogere frequentie spectrum. Een lagere ruis blijft over, maar die is veel minder irritant.

Ik was even benieuwd of jullie er ook last van hebben.
Is er een oplossing voor? Kan de spoiler gedeactiveerd worden?
Een klein plastic blokje tussen dak en spoiler?

Verder bijzonder tevreden over deze machine!
Buiten een paar kleine bugs dan (Nexus en telefoon integratie).

Dank!

MusicMacMike

Nou, ik moet zeggen dat er redelijk mee te rijden valt
ofschoon je bij 120 km je het dak eigenlijk beter kunt
sluiten vanwege de rijwind die dan toch wel enigzins op je haardos klappert...

het blijft (voor mij) overigens een lekker gevoel om met open schuifdakje
te rijden ipv. airco.

De Stip

Forumguru
Klopt, die ervaring heb ik ook. Vind overigens (maar kan ook suggestie zijn), dat bij een volledig gesloten dak, er toch meer ruis te horen is, naarmate de auto ouder word. Als ik dan de afdekking dicht schuif, is het grotendeels weg.

guitar_billy

Senior Member
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de kantelstand.
Als het dak openschuift heb ik geen last van ruis, maar wel van klapperende lucht bij bepaalde snelheden. Dit zal de resonantie zijn van de lucht over de opening ofzo. Dat het juist rond 50km/h is maakt dat ik bijna niet "schuif" met mijn O2...

Oh, en die spoiler moet juist zorgen voor meer comfort.

@MusicMacMike hoever schuif jij het dak open? de standaard draaiknop stand of draai je hem handmatig door tot aan de eindstand?

guitar_billy

Senior Member
Vandaag kon ik mooi een stukje rijden met het dak open (schuifstand) en heb eens wat geprobeerd.

@MusicMacMike, Ik onderschrijf wat je meld en kan meteen mijn eigen reactie wat corrigeren :
1). Dak een beetje of normaal openschuiven. Er is enkel wat windruis die wat minder wordt door de spoiler handmatig naar beneden te drukken.
2). Dak COMPLEET openschuiven. Dus de draaiknop doordraaien en vasthouden tot de gehele hemelafdekking ook verdwenen is. Nu komt er een klapperende resonantie in de lucht rond 45-55km/h die HEVIGER wordt als je de spoiler handmatig naar beneden drukt. Dan is het of er een helikopter recht boven de auto hangt.

Ben alleen in de bebouwde kom geweest dus weet niet hoe het bij 80km/h of hoger is.

- Ik zou niet aanraden de spoiler permanent naar beneden vast te zetten.
- De windruis die ik hoor vindt ik zeker niet storend, kan gewoon nog radio luisteren, praten, telefoneren etc.
- Het klapperen is ronduit irritant.

Hmm. Zie nu pas dat het een originele post uit 2006 (!) is, wakker gemaakt door @supersjors. :sleep: Misschien heeft iemand er nog wat aan. :banghead::tegek:

Bovenaan Onderaan