Windgeruis/fluittoon bestuurderskant

Beste forumleden,

Ik rij inmiddels bijna een jaar naar volle tevredenheid in een Octavia 1.4 TSI Ambition Businessline met DSG. Toch een maar... helaas.

Vanaf een snelheid van ca. 50 km/u hoor ik aan de bestuurderskant regelmatig (dus niet altijd) een fluittoon bij de sluitzijde van het portier. Dus ter hoogte van je oor. Deze lijkt te worden veroorzaakt door overdruk in de auto. Als ik de ventilator uitzet is de fluittoon eigenlijk weg. Met name op lange afstanden is dit behoorlijk irritant. De auto is hiervoor al twee keer naar de dealer geweest. De eerste keer is de buitenspiegel eraf geweest en heeft de dealer 'allerlei' sparingen dicht gekit. Geen resultaat. De tweede keer was tijdens een kleine beurt. Toen heeft de dealer volgens zeggen internet geraadpleegd maar hierop niets kunnen vinden. Tot op heden geen oplossing dus.
Nu las ik wel dat dit probleem zich voordoet bij de combi en dat hier ook een oplossing zou zijn via PON.

Herkennen mensen dit probleem ook voor de hatchback?

Dank voor jullie meedenken alvast.

CDK

Forumguru
heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er zijn meerdere leden die windruis ervaren, een echte oplossing heb ik bij mijn weten nog niet gelezezen overigens....

Hoi Corné, de term windgeruis schept misschien verwarring. Probleem/irritatie zit 'm toch meer in de fluittoon die ik hoor tijdens het rijden. Deze wordt mogelijk veroorzaakt door de windstroom.
Wat me opvalt is dat de fluittoon toeneemt naarmate ik de ventilator harder zet. Daarom dacht ik aan overdruk in de auto...

CDK

Forumguru
@ARJAN63 er zijn O3's die last hadden van overdruk / druk op de oren tijdens het rijden, ook hier is via de zoekfunctie meer informatie over te verkrijgen, probleem werd veroorzaakt door het verlaagde greenline onderstel, maar een fluittoon van de ventilator kan evengoed worden veroorzaakt doordat via de parafaanbak 1 of meerdere boomblaadjes in je ventilator terecht zijn gekomen.

Bakkertje

Forumguru
Er is een officiële modificatie door PON bedacht voor de eerste lichting O3's gewoon even langs je dealer dan zou het goed moeten komen..

• Leuk
Waarderingen: CDK
Dank Bakkertje. Ik zal eerst even Pon om meer info vragen omdat mijn dealer hier niets over heeft gezegd...
Wordt vervolgd.

foobalicious

Senior Member
Dag ARJAN63,

heb je al eens precies gelokaliseerd waar het geluid vandaan komt? Je geeft aan dat het bij de sluitzijde van de deur optreedt maar is dat ook echt de oorsprong van het geluid. Via reflecties in je interieur kan het lijken alsof de bron ergens anders ligt. Een probleempje in het ventilatorsysteem lijkt me meer voor de hand liggen dan een druk probleem.

Achterin zitten ook ventilatoruitgangen dus wanneer het geluid uit de ventilatoren komt dan heb je in feite zowel achter als voor "speakertjes" zitten die de piep voortbrengen. Voor jou gevoel/gehoor komt het geluid dan ergens tussen die twee punten vandaan.

Ik zou eens tijdens het rijden iemand bij de ventilatoren laten luisteren. Of eventueel met een microfoontje op verschillende ventilatoren het geluid opnemen om de bron te lokaliseren.

Ik heb een keer een 'schrapend' geluid gehoord in een van mijn auto's. Heel irritant. Het leek samen te hangen met het nemen van bochten. Maar echt lokaliseren kon ik het niet omdat het geluid overal vandaag leek te komen.

Uiteindelijk bleek er een knikker heen en weer te rollen in de ventilatieopening onder de bestuurdersstoel. Maar het geheel fungeerde als klankkast dus het geluid kwam overal vandaan leek het wel.

Bovenaan Onderaan