Windruis fabrieksdak?

De Stip

Forumguru
Kan het zijn, dat naarmate de auto ouder word, het open dak meer ruis laat horen? Bij gesloten stand is het gewoon irritant aan het worden. Ik heb gekeken of hij netjes aanligt in gesloten stand en daar is op het eerste gezicht niets mis mee. Als ik dan om verdere ergernis te voorkomen, de blindering dichtschuif, is het ergste geluid weg.
Heb de auto nu ruim drie jaar en gaat me opvallen, dus is niet iets wat altijd zo is geweest.

Noord26

Forumguru
Wat zegt de dealer er van?

Hoe is het afgelopen met je koppeling en zip tuning; staat niet meer in je handtekening is mij opgevallen?

De Stip

Forumguru
Scherp van je! Heb het eruit gehaald, want het leidt alleen maar tot discussies die me niet echt interesseren. Laat iedereen lekker doen wat hem of haar het beste lijkt. Toch?

Koppeling is in orde, de dealer update met andere (minerale) olie is een goede zaak gebleken. De auto is wel wat luier lijkt wel. Hij reageert veel minder fel. Als ik hem nu in de S-stand zet daarentegen, gaat hij als de brandweer :)

De Stip

Forumguru
Pas gedaan door de dealer. Geduvel met m'n afvoerleidingen gehad en onder coulance laten vervangen (inclusief nieuwe hemelbekleding omdat ze de oude verkloot hadden en er vochtkringen in zaten).

ertromp

Forumguru
@Noord26 +1 En heeft de dealer bij het verhelpen van die verstopping het dak er wellicht ook uit gehad en komt nu wellicht een fout in montage/demontage naar voren?

Joske

Forumguru
vrijmaken van de afvoerleidingen doen ze normaal langs de openingen achteraan (met open koffer) mbhv een trekveer. (de kans op beschadiging van de rubberen afvoerleidingen is bijzonder groot met deze werkwijze, maar zo staat het beschreven in Elsa als ik het mij nog goed voorheb..)

De Stip

Forumguru
Klopt Joske en daar is het bij mijn Octi ook fout gegaan helaas. Men zegt dat ze op de voorgeschreven manier een trekveer door de leidingen hebben getrokken. Later zag ik plassen water op het afdekscherm liggen en was de koffer nat. Het blijken neopreen slangen te zijn, net zulk materiaal waar duikpakken van gemaakt worden. Kan met ruw behandelen dus makkelijk kapot gaan en zo vaak doen ze die handeling niet bij de dealer. En als dat dan ook nog door een onervaren monteur geschiedt, zit je met een kostenpost van ruim €1000,- :( Gelukkig kon ik met de dealer tot een acceptabel bedrag komen qua bijbetaling, al kan ik er weer boos om worden, want eigenlijk had dit grapje me niets moeten kosten.

guitar_billy

Senior Member
@supersjors, mijn (af-fabriek) dak maakt wel iets geruis, maar niet alsof je een raam open hebt ofzo.
Omdat de blindering als een extra laag isolatie werkt dempt dat zeker als je die eronder dichtschuift.

Ook heb ik het idee dat de blindering (omdat het geen hard glad materiaal is tov het dakraam) het geluid dat van binnenuit komt absorbeert en niet weerkaatst. De radio/cd klankkleur is duidelijk beter met blindering dicht.

In de 4 jaar dat ik de auto nu heb is het geluid niet anders geworden.
Dat bij jouw recentelijk aan het dak is gewerkt is dan natuurlijk wel een sterke aanwijzing.

Success ermee!

Bovenaan Onderaan