Winterbanden en bandenspanning?

Op het tankklepje staat vermeld hoeveel lucht er in de banden moet maar is dit de druk bij een niet belaste band en moet je dan voor winterbanden die 0,2 bar er nog bij optellen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Die aanbevolen druk geldt gewoon voor de koude banden aan de stilstaande auto - dus altijd meten voordat de banden zijn opgewarmd door het rijden of door het stilstaan in de zon. Winter- of zomerbanden maaktvolgens mij niet uit, als je maar wel met enige regelmaat meet zodat je de met de seizoenen wisselende gemiddelde omgevingstemperatuur een beetje 'bijhoudt'.

Zelf geef ik de voorkeur aan de spanning aanbevolen voor volle belasting plus nog 0,1 of 0,2 daar bovenop. Dat rijdt zuiniger en geeft voor mijn gevoel nauwelijks vermindering van het comfort, terwijl er dan wat marge is voor eventueel sluipende drukverlies.
 

jadatis

Nieuw lid
Ik denk dat je denkt dat als je de band los van de auto op druk brengt , dat er dan meer druk op komt als je er gewicht op zet, dus onder de auto en op de grond.
Dat is echter niet waar, als je los van de grond de band tot bijvoorbeeld 2,5 bar oppompt, en je zet ze dan onder de auto en op de grond , dan meet je nog steeds 2,5 bar.

Maar de winterbanden 0,2 bar hoger dan zomerbanden met zelfde maat en bandsoort ( SL of XL) wordt denk ik gedaan omdat de banden meest bij 18gr C gevuld worden en in de winter daalt dan de druk als buitentemp bijvoorbeeld 5 gr C is. Dus die 0,2 bar hoger is dan om er voor te zorgen dat bij die 5 gr C je druk in de banden 2,5 bar is.
Dat is dan om zelfde rolweerstand te geven , want dan de zelfde invering van de band.
Of dat dan weer goed is voor de grip van de band , is dan nog de vraag, want meer invering geeft meer grip.

Maar ook kan het zijn voor het andere profiel wat een winterband heeft tov zomerband, geeft mogelijk andere invering van de band door ander doorbuigpatroon.

Dan nog is de bandendruk meest berekent voor een vrij hoog gewicht op de banden , tegenwoordig zelfs voor normaal gebruik, en voor vrij hoge snelheid
Dus voor alleen bestuurder en een beetje vracht , en een snelheid die vaak lager is in de winter, zou de druk nog duidelijk lager kunnen zonder dat de banden beschadigen door oververhitting.

Als je even alle gegevens daarvoor 100% nauwkeurig geeft , kan ik een druk voor je uitrekenen:banghead:
Onmogelijk dus, alleen al de drukmeter kan er snel 5% tot 10% naast zitten, en worst kees schenario is dan dat die te hoog aangeeft.
Daarom bouw ik altijd zoveel mogelijk reserve in , waarbij comfort en grip, naar mijn inschatting , nog acceptabel zijn.

Groeten van een eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist.
( ja dat is ) Peter
 

EdK

Forumguru
Tsja @jadatis als ik jouw tekst aan de doorsnee autobezitter zou laten lezen heb ik nog meer tijd nodig om uit te gaan leggen wat je bedoeld...
Maw hou de bandenspaning aan die op het tankdekseltje staan en bij koude banden.
Heb je winterbanden onder de wagen zitten, dan gewoon een 0,2BAR meer instellen en in die band pompen.

Weet je niet wat je moet aanhouden aan bandenspanning aan de hand van het plaatje in de tankdop, hou dan het gemiddelde aan tussen licht en zwaar beladen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Even los van het feit dat ik standaard al iets boven de spanning voor maximale belading rij, ben ik ook wel benieuwd of er voor CrossClimates en andere 4-seizoenenbanden dan ook 's winters een hogere spanning in zou moeten dan 's zomers. En zo ja, waarom dan wel...

Ik denk trouwens van niet. Immers, als ik toevallig bij 0 graden, of -5, de koude banden op dezelfde 2,8 bar zet die ik ook in de zomer hanteer, dan zit er dus al koudere lucht in dan in de zomer - en dus meer grammen lucht dan in juli nodig zouden zijn om dezelfde banden op diezelfde 2,8 bar te krijgen.
Ergo: geen enkele reden om er nog eens 0,2 bij te persen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
ben ik ook wel benieuwd of er voor CrossClimates en andere 4-seizoenenbanden dan ook 's winters een hogere spanning in zou moeten dan 's zomers.
Aangezien ik ook die banden onder mijn voertuig heb zitten het ik de vraag gesteld op de website van Michelin, online hulp.
Antwoord zelfde bandenspanning als aangegeven door de fabrikant (die 0,2 bar is extra i.v.m. temperatuur verschil montageplaats en buiten)
 

Canon-Eye

Forumguru
Logisch, voor mijn gevoel.
Daaruit volgt dat je bij bandenspanningscontrole buiten (tankstation, of in mijn geval gewoon onder de carport) dus geen 0,2 extra meer hoeft aan te houden.
Die nuancering zouden ze er in de handleidingen etc. dan wel bij mogen vermelden...
 
Even los van het feit dat ik standaard al iets boven de spanning voor maximale belading rij, ben ik ook wel benieuwd of er voor CrossClimates en andere 4-seizoenenbanden dan ook 's winters een hogere spanning in zou moeten dan 's zomers. En zo ja, waarom dan wel...

Ik denk trouwens van niet. Immers, als ik toevallig bij 0 graden, of -5, de koude banden op dezelfde 2,8 bar zet die ik ook in de zomer hanteer, dan zit er dus al koudere lucht in dan in de zomer - en dus meer grammen lucht dan in juli nodig zouden zijn om dezelfde banden op diezelfde 2,8 bar te krijgen.
Ergo: geen enkele reden om er nog eens 0,2 bij te persen.
In zomerbanden heb ik altijd wat extra bandenspanning. In de winterbanden niet, omdat die anders erg hard zijn en oncomfortabel. Dat betreft Continental banden.
Inmiddels heb ik ook Michelin CrossClimates en heb ontdekt dat extra spanning de auto ook erg oncomfortabel maken, ook nu in de lente. Dus geen extra spanning meer. En de auto kleeft dan aan de weg met de CrossClimates en rijdt zeer comfortabel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij standaard op iets hogere spanning - maar die hou ik wel zomer én winter aan.
Dat betekent natuurlijk regelmatig controleren ('s ochtends vroeg voordat de zon erop komt), want significante verschillen in de buitentemperatuur hebben nu eenmaal invloed. Maar als je dat zo ongeveer 1x per maand checkt én zonodig aanpast, heb je met die "+0,2-verhalen" niks te maken: als het kouder weer wordt moet je er soms wat bijblazen en als het voorjaar ernstig toeslaat dan zou er mogelijk weer iets uit moeten (tenzij de temperatuurstijging het natuurlijke spanningsverlies netjes compenseert...).
Meten is weten - en dan gewoon je eigen voorkeursspanning aanhouden! :pardon:

Inmiddels heb ik ook Michelin CrossClimates en heb ontdekt dat extra spanning de auto ook erg oncomfortabel maken, ook nu in de lente.
Dit verschijnsel herken ik totaal niet.
Geen lawaai, geen gestuiter - gewoon zoals het hoort.
 
Bovenaan Onderaan