Ik denk dat je denkt dat als je de band los van de auto op druk brengt , dat er dan meer druk op komt als je er gewicht op zet, dus onder de auto en op de grond.
Dat is echter niet waar, als je los van de grond de band tot bijvoorbeeld 2,5 bar oppompt, en je zet ze dan onder de auto en op de grond , dan meet je nog steeds 2,5 bar.
Maar de winterbanden 0,2 bar hoger dan zomerbanden met zelfde maat en bandsoort ( SL of XL) wordt denk ik gedaan omdat de banden meest bij 18gr C gevuld worden en in de winter daalt dan de druk als buitentemp bijvoorbeeld 5 gr C is. Dus die 0,2 bar hoger is dan om er voor te zorgen dat bij die 5 gr C je druk in de banden 2,5 bar is.
Dat is dan om zelfde rolweerstand te geven , want dan de zelfde invering van de band.
Of dat dan weer goed is voor de grip van de band , is dan nog de vraag, want meer invering geeft meer grip.
Maar ook kan het zijn voor het andere profiel wat een winterband heeft tov zomerband, geeft mogelijk andere invering van de band door ander doorbuigpatroon.
Dan nog is de bandendruk meest berekent voor een vrij hoog gewicht op de banden , tegenwoordig zelfs voor normaal gebruik, en voor vrij hoge snelheid
Dus voor alleen bestuurder en een beetje vracht , en een snelheid die vaak lager is in de winter, zou de druk nog duidelijk lager kunnen zonder dat de banden beschadigen door oververhitting.
Als je even alle gegevens daarvoor 100% nauwkeurig geeft , kan ik een druk voor je uitrekenen
Onmogelijk dus, alleen al de drukmeter kan er snel 5% tot 10% naast zitten, en worst kees schenario is dan dat die te hoog aangeeft.
Daarom bouw ik altijd zoveel mogelijk reserve in , waarbij comfort en grip, naar mijn inschatting , nog acceptabel zijn.
Groeten van een eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist.
( ja dat is ) Peter