Winterbanden er al op of niet?

Hallo mensen,

Ben benieuwd wie er al winterbanden onder de auto heeft (of niet) gezien de relatiief warme dagen ??

Vanaf welke temperatuur zijn ze eigenlijk aan te bevelen?

Gr Miguel

Jpoers

Lid
jep zitten er al onder, mocht je alleen in nederland rijden vind ik het zelf niet echt de moeite. inderdaad vanwege het warme weer. en het word alleen maar warmer volgens de weerberichten.

ben zelf vorige week sneeuw gezocht dus vond het wel prettig dat ze eronder lagen.

aanraadtemp, is onder de 12graden dan hebben winterband pas een beetje nut. bij 5 graden is het aan te raden om met winterbanden te rijden.

ik en ons pa hebben ze der ook al onder laten leggen, maar zit serieus te twijfelen om ze eraf te halen en mijn zomer banden erop te leggen en als het dan terug wat kouder wordt terug winterbanden erop

is toch maar wisselen van de velg...

SkodaMan

Actief lid
Eind Oktober gaan de winterbanden er op, koud of niet. Mijn Toyo-winterbanden presteren beter dan zomerbanden onder de 7 gC.

Zitten er al sinds begin november onder en gaan er eind marrt, na de wintersport weer af. Weer is niet te voorspellen. Nu is het toevallig warm weer, maar ben je laatste vrijdag in november 2005 vergeten? Het kan zo omslaan.

Reizende

Actief lid
Ik heb ze er ook al weer een maandje onder! Maar kan nog niet echt zeggen dat ik er erg veel profijt van heb gehad...
Maar wie weet wat de winter nog in petto heeft, kan me niet voorstellen dat het hier bij blijft.

VEEJAY

Forumguru
sluiten die banden nu harder met de huidige temperaturen? OF hebben ze alleen maar minder grip?

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Eind Oktober gaan de winterbanden er op, koud of niet. Mijn Toyo-winterbanden presteren beter dan zomerbanden onder de 7 gC.

[/ QUOTE ]

Jemig, wat voor meukbanden zijn die zomerbanden dan wel niet?
grin.gif

En onder 12 graden voordeel van winterbanden? Get real!

Man, ik vervloek nu elke dag dat ik de winterbanden eronder heb. Wat een gezwalk, echt een drama. (Ook Toyo's trouwens.)

En dan was ik er al laat mee (half december). Winterbanden zijn tot nu toe nog helemaal overbodig. Het is dat ik geen eigen berging heb en dus afhankelijk ben van de opslag bij de bandenboer (voor twee auto's), want anders reden de Octavia en de Fiesta echt nog op de zomerbanden.

Maar ja, een kortstondig dipje in december en ik tuinde erin. En voortdurend wisselen bij de bandenboer gaat nogal in de papieren lopen, nog los van de tijd die je eraan kwijt bent.

Man, wat had ik nu graag de Nero's eronder... Het enige wat nu nog een beetje normaal kan, is rechtuitbranden en dat is precies het enige waar weinig lol aan is in de Fiesta. En in de Octavia trouwens ook niet.

O ja, waarom héb ik dan winterbanden? Omdat sportbanden onder de vier graden zo hard als bakstenen worden en dat rijdt ook niet echt fijn. Maar goed, dan moet het wel de meeste tijd onder de vier graden zijn...

Dutch4x4

Senior Member
Remafstanden zijn trouwens ook dramatisch en hard remmen gaat minder stabiel, dus het is ook nog eens een stuk minder veilig om nu met winterbanden te rijden. Ik moet er echt rekening mee houden tijdens het rijden.

Jpoers

Lid
ik zei ook dat ze pas een beetje nut hebben bij 12 graden.. pas bij lagere temperaturen heb je voordelen, onder de 5 graden.

het weggedrag is inderdaad een stuk minder. heb nu enorm last van onderstuur. en dan heb ik nog wel winterbanden met een niet al te hoge wang.

Fabia

† In Memoriam
De mijne liggen mooi nog bij de bandenman. Ik wacht nog wel ff. Ben juist erg blij dat ze er nog niet onder liggen. Juist met temperaturen zo rond de 10 graden en met de regen van de afgelopen tijd ben ik erg blij met mijn zomerbanden.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

ik zei ook dat ze pas een beetje nut hebben bij 12 graden

[/ QUOTE ]

Okee, ik liep iets te hard van stapel...

Maar goed, ik vind zelfs 'een beetje nut' al te veel eer bij 12 graden. Wat mij betreft zijn ze gewoon ronduit waardeloos.

En dan heb ook ik inderdaad nog winterbanden met lage wang: 16" op beide auto's, op de Fiesta met wanghoogte 45 zelfs, maar dan nog... zwalk, zwalk, zwalk.
frown.gif

Fabia: goed bekeken! Had ik in december maar zo'n voorzienige blik gehad...

Blacky

Forumguru
mijn winterbanden heb ik er sinds de skoda wintercheck onder liggen. de zomerbanden voor bleken nog mmar 1mm profiel te hebben dus meteen de winterbanden eronder.
gaan er pas in april er weer af,kan ik meteen opzoek naar goede zomerbanden.

Yup, ik heb er nu ook winterbanden onder zitten.. En ben er erg blij mee.. je merkte het echt toen het zo hard regende vorige week.. Water afvoer is echt meesterlijk...

hoop dat het kouder wordt.......heb ze er nog niet onder maar volg de weerberichten nauwlettend.....als het kouder wordt laat ik de winterbanden monteren......heb nu Dunlop Sport en dat is een heel erg fijne zomerband
xyxthumbs.gif

Als het zo door gaat is het half februari al weer zomer en kunnen de winterbanden weer de kast in tot het einde van het jaar.
Of misschien wel nog later.....

Enkele weken liggen ze er nu op, en het weggedrag was duidelijk minder! Wat een gezwabber. Maar nu ze een paar weekjes erop liggen is de wegligging duidelijk beter. Zeker niet zoals de zomerbanden, maar dat onzekere gedrag van achteren is weer een groot deel weg.

Maar inderdaad met die regen, fantastisch! Niks aquaplanning, je merkt niet eens dat je door plassen rijdt!

Fabia

† In Memoriam
Ik heb de knoop maar doorgehakt en vandaag de winterbanden er op laten zetten. Als ik nog wat langer zou wachten heeft het helemaal geen zin meer. En dan zie je op teletekst dat vanaf vrijdag het zachter en natter wordt. Tja.............

Tallguy

Forumguru
Ach ja...je weet toch niet wat het weer gaat doen. En om ze er om de dag af te halen is ook niet te doen. Ik heb ze er eind november onder laten zetten, ondanks dat de temperaturen er niet echt voor geschikt waren sindsdien.

Ah what...nu met de kou hoef ik me tenminste geen zorgen te maken en met het waterafvoer is het ook een giga-verschil. Plus...ik ga begin maart met de Occi een week naar Oostenrijk, dus...ik laat ze er lekker onder zitten.

Slijten ze harder met het 'warme' weer? Ongetwijfeld. Jammer dan, als ze eerder "op" zijn laat ik er wel weer nieuwe ondergooien. Ik betaal er tenslotte voor en een stuk extra veiligheid is me meer waard dan die paar centen.

btw...ik heb die Goodyear Supremacy opvolgers op stalen 16" velgen. Dingen voelen raar aan als ze niet op temperatuur zijn. Bijv. na 's ochtends ingestapt te zijn en wegrijden in z'n 1e versnelling (hoe rustig ik het ook doe) heb ik altijd weer het gevoel alsof de band zich even 'zet'. Voelt vreemd. Net alsof ie 1cm doordraait om de velg of dat de lamellen van het profiel zich gaan zetten. Bandenspanning laten checken 2x en is gewoon goed.
Raar he?

SkodaMan

Actief lid
Gisteravond op een rotonde toch een uitbreekmoment gehad door opvriezing van het wegdek en een iets te hoge snelheid. De O2 met Toyo winterbanden bleef overigens prima onder controle. Ik heb trouwens niet opgelet of het ESP heeft ingegrepen.

Bovenaan Onderaan