winterbanden, sneeuwkettingen en bandenmaat voor Roomster

Fille

Nieuw lid
Ik vertrek binnenkort naar Oostenrijk op skivakantie, dat is meteen een kans om te zien want de Roomster waard is op een lange winterse trip!
Nu hoor ik dat het toch wel best is winterbanden te monteren, zeker omdat dat in Duitsland eigenlijk zo goed als verplicht is, bij winterse weersomstandigheden (bij accident zonder winterbanden word je steeds in het ongelijk gesteld). En de voorspellingen zijn tegen volgend WE echt wel winters... Nu kosten zo'n winterbanden wel een pak geld (voor 4 winterbanden op stalen velg, dacht ik zo'n 600 euro, bij de skodadealer).
Ik ben op internet aan het uitkijken naar tweedehandse, maar ik ben niet zeker of dat wel een goed idee is. Bovendien vind je de bandenmaat 195 /55 R15 niet zo gauw in winterbanden. Gemakkelijker blijkbaar de 195/60 R15.
Kan deze 60-bandenmaat ook op de Roomster?
Heeft iemand ervaring met tweedehandse winterbanden? Wellicht moet je gewoon geluk hebben dat de verkoper te vertrouwen is.
Ik denk er ook over op een autokerkhof 4 velgen te gaan kopen en daar nieuwe winterbanden op te laten zetten, wat goedkoper is wellicht. Heeft iemand dat zo al gedaan?
En tenslotte: ik heb nog sneeuwkettingen van onze Picasso. Maar de bandenmaat 195/55 R15 staat daar niet op vermeld. Wel 195/60 R15 en 210/55 R15. Zouden die kunnen passen op de Roomster-banden? Ik moet het wellicht gewoon eens proberen. Maar kent iemand hier iets meer van?

Ik hoop dat jullie mij wat wegwijze kunnen maken?
Dank alvast!

van_der_P

Senior Member
Onze Roomster staat in de winter op Nokian winterbanden in de maat 175/70
R14. Dit is een Fabia I velg die past. Deze velgen worden ook gebruikt op de Polo en de Ibiza. Een winterband die smaller is. dan een zomerband is beter in de winter. De band is ongeveer even groot in deze maat als 195/50 R15.
Het nadeel van deze Nokian is dat ze nogal wat geluid maken, ze zijn van 2004. Dus niet zo heel modern meer. Winterbanden met minder dan 4 mm profiel moet je niet nemen.

Gieliovd

Forumguru
Zolang het in je wielkasten past is het allemaal niet zo kritisch.

Als je ze op velg koopt welke niet specifiek voor jouw auto zijn, maar de steek misschien wel goed is, kan de ET waarde afwijken.

Dan steekt het te veel uit of misschien juist te veel naar binnen waardoor het tegen je wielkasten aan gaat lopen ofzo.

Voor de rest als jij goede 195/60/R15 kunt krijgen moet je je daar echt geen zorgen om maken! Dat past echt wel!

Ik heb net een setje banden verkocht zonder velg. Waren als nieuwe 13 inch bandjes van het merk Flamingo (standaard op sommige Mercedes/Smart). Prima dingen, 115 voor 4 stuks gevangen. Nieuw voor 148 gekocht met montage op eigen velg.

Als je ze zonder velg gebruikt koopt moet je erg opletten. Op velg geldt meestal hard is hard. Goed duidelijk vermelden dat als je ze koopt en ze achteraf lek blijken, je ze terug komt brengen en de kosten voor het omleggen ook bij hem neerlegt.

Ga je naar DL toe is het echt wel aanraden ja die dingen.

Ik had lekker op zoek gegaan naar een setje op vel (250 euro ofzo) of zonder velg. Het voordeel is dat volgens mij de setjes van VW Golf enzo ook wel passen, en daar rijden er maar een paar miljoen van. Licht overdreven :).

Autokerkhof en velgen: pas op geen kromme te kopen want dan vervloek je ze.

Zoals van der P zegt, smaller is beter in de winter. Maar te smal rijdt weer als een dwijl!

Daarnaast gebruikt profiel: bij voorkeur niet eens onder de 5 mm kopen, tenzij echt een koopje.

Nieuw zijn ze vaak rond de 8 mm!

EdK

Forumguru
Ik heb conti 810 195/55 R 15 85H onder mijn roomster liggen
Deze had de dealer gewoon op voorraad liggen
Denk dan ook niet dat het moeilijk verkrijgbaar is !!
Zou zeker niet op 2e hands bandjes naar winterse landen rijden en yja 600 euries is misschien een boel euro's maar als je in een slip komt vanwege slechte banden dan worden de kosten waarschijnlijk wel meer dan die 600 eurie
En dan hebben we het nog niet over de eventueele eigen schade in de vorm van botbreuken of erger !!

Eigen veiligheid is belangrijker dan ..........

nemo

Senior Member
Geloof mij, koop alsjeblieft goede winterbanden!!!

Ik was onlangs in Oostenrijk bij een verkeersongeval betrokken en als ik GEEN winterbanden had gehad, had ik een flinke schuld gehad (BMW, Toyota en mijn Mazda waren total loss).
Dus het is ff investeren maar als je het niet doet krijg je spijt!

Mark

Banned
Sneeuwkettingen zou ik eventueel nog 2de hands kopen, maar (winter)banden komen enkel nieuw onder de wagen.
Gewoon op de sloop 4 velgen (zoals gezegd geen kromme) en bij de bandenboer 4 winterbanden.
Kost wel wat, maar gaat normaal gezien wel een paar winters mee.

Fille

Nieuw lid
Ik heb toch maar nieuwe winterbanden besteld. De bandencentrale zal ze op de huidige velgen van mijn Roomster leggen. En dan telkens wisselen tussen winter- en zomerbanden. Kost inderdaad niet min (350 euro), maar in ruil houdt hij het sel banden dat niet in gebruik is wel bij. Mijn eigen dealer zei wel dat telkens de banden opnieuw van de velg halen en dan later er weer op, meer kans geeft op lekke band. De Bandencentrale zegt dat ze dat wisselsysteem altijd toepassen bij de leasingwagens en nog nooit een lekke band door dat systeem hebben gehad. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gieliovd

Forumguru
Wat je doet is elke keer de banden uit de velgrand "breken" waardoor dit slijten zal. Hierdoor is de kans op ontsnappende lucht groter.

Lek zullen ze er niet door raken.

Opslaan zonder druk is wel slecht voor je banden.

Fabia

† In Memoriam
Je kan ook stalen velgen kopen voor je winterbanden. Kijk eens op Marktplaats. Mijn stalen velgen komen daar vandaan.

van_der_P

Senior Member
Vaak hebben de dealers ook actie's stalen velg plus winterband.
Als je in de buurt van de Duitse grens woont kun je bij Atu komplete wielen,banden plus velg kopen voor 92.90 euro. Velg 14 X5J +175/70R14 Semperit winterband. Dan ben je voor 371.60 klaar Als je voor de originele velg gaat 15 X 6J plus 195/55R15 Semperitbanden ben je 123 euro en voor 4, 492 euro kwijt. Een ander punt is je doet 2 X zolang met je banden als je winterbanden er bij hebt.
(www.atu.de)

Roomster3

Nieuw lid
Hoi,

Het is wel afhankelijk van het type motor welke velgmaat je koopt. Zo past er op een 1.6 motor geen 14" wiel. Dit komt door de grootte van de remschijf.

Ik heb op mijn Roomster 1.6 Sport 15" 185/55 Vredestein Snowtrack 2 laten monteren.

De Skoda-dealer was VEEL te duur. Ik heb ze gekocht via:
http://www.novarota.nl/autobanden_shop?gclid=COGJ7fPNmJACFQs_MAodaFSfnw

Snelle reactie op vragen, snelle levering en prima montage bij een garage naar keuze.

Succes,
Patrick

De exacte band is:
185/55R15 86H
SNOWTRAC 2 XL

P.S. Neem bij winterbanden niet te brede banden. Hier heb je alleen maar last van bij het monteren van eventuele sneeuwkettingen. Ook de grip in de sneeuw wordt er niet beter op.

Hetzer

Forumguru
ik heb Semprit winterbanden in de maat 195-55R15, op stalen velgen (gebruik ik echt alleen op de wintersport daarna ga ze er weer vlug vanaf)Hier in Nederland (ook in onze zachte winters), rij ik met Bridgestone zomerbanden in de maat 195-55R15 op mijn lichtmetalen velgen.
Ik vind het bij een F1/2 en Roomster er gewoon niet uitzien om met 14 inch velgen rond te rijden.

van_der_P

Senior Member
ik heb Semprit winterbanden in de maat 195-55R15, op stalen velgen (gebruik ik echt alleen op de wintersport daarna ga ze er weer vlug vanaf)Hier in Nederland (ook in onze zachte winters), rij ik met Bridgestone zomerbanden in de maat 195-55R15 op mijn lichtmetalen velgen.
Ik vind het bij een F1/2 en Roomster er gewoon niet uitzien om met 14 inch velgen rond te rijden.

Op onze Roomster hebben wij 14 inch wielen met winterbanden. Daar hebben we dan wieldeksels van de Fabia I Classic op. Kan echt niet zeggen dat, dat niet uit ziet. Het lijkt als of het zo hoort.

Hetzer

Forumguru
Op onze Roomster hebben wij 14 inch wielen met winterbanden. Daar hebben we dan wieldeksels van de Fabia I Classic op. Kan echt niet zeggen dat, dat niet uit ziet. Het lijkt als of het zo hoort.

Ik weet zeker dat het er wel mooi uitziet :xyxthumbs:. Ik vind persoonlijk een 14 inch velg met smallere band en hoge wang gewoon niet erg bij de Roomster of Fabia-2 passen, ik geloof dat op de Fabia-2 Classic en Ambiente standaard 14 inch wiletjes zitten, dat vind ik persoonlijk te klein, op mijn C1 zitten ook al 14 inch banden.

Gieliovd

Forumguru
Even knap he jij, ik rijd anders lekker op 185/60/R14 rond ja!

Hetzer

Forumguru
Even knap he jij, ik rijd anders lekker op 185/60/R14 rond ja!

:ot: Bedoelde ik eigenlijk alleen de Fabia-2 en Roomster, die vind ik persoonlijk gewoon te "groot" voor de 14 inch velgen.
Kijk maar eens naar de fabia's op de foto, het is niet meer echt van deze tijd, alle concurrenten staan vaak ook standaard op 15 inch, de laatste modellen van de F-1 (Equipe+ en Spirit+) stonden ook al op 15 inch. Overigens de F-1 met 14 inch gaat nog wel, op mijn eerste Fabia-1 zaten ook 14 lm-velgen met de zelfde banden maat als die van jou.

@ Gieliovd & van der P, ik wilde natuurlijk niemand met mijn mening voor het hoofd stoten ! :winkie:

Bijlagen

• 1862_DSC03997.jpg
    1862_DSC03997.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 16
  • newF02.jpg
    newF02.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 17
  • Fabia-2_.jpg
    Fabia-2_.jpg
    6,1 KB · Weergaven: 14

Gieliovd

Forumguru
Was een grap :) Ik had ook liever 15 inch, maar ik ga geen nieuwe LMV's kopen met nieuwe banden.

Dit rolt prima!

Hetzer

Forumguru
En tenslotte: ik heb nog sneeuwkettingen van onze Picasso. Maar de bandenmaat 195/55 R15 staat daar niet op vermeld. Wel 195/60 R15 en 210/55 R15. Zouden die kunnen passen op de Roomster-banden? Ik moet het wellicht gewoon eens proberen. Maar kent iemand hier iets meer van?
als je kettingen hebt in de maat 195/60 R15 en 210/55 R15 zijn ze toch echt te groot voor je Roomster banden, je hebt dan kans dat de kettingen tijdens het rijden van je banden afrollen !!( en dat doen ze altijd naar de binnenkant van de velg)

Fille

Nieuw lid
Inmiddels terug van een heerlijk weekje skiën in Tirol.
Met nieuwe winterbanden van Bridgestone op de 15" lichtmetalen velgen. Ging meer dan prima. Eén noodstop in de ochtendkou op de autoweg moeten maken, en dat ging bijzonder snedig! Met zomerbanden had ik er wellicht enkele meters méér (te veel) over gedaan... Een geluk dus dat ik ze had opliggen!
Ik heb mijn oude kettingen 195/60 R15 meegenomen: die pasten uiteindelijk wel op mijn 195/55 R15 banden. Gewoon een beetje strakker aantrekken. In de autoshop hadden ze voor allerlei wielmaten kettingen in voorraad, behalve voor mijn bandmaat! Daar zeiden ze echter dat mijn eigen kettingen zeker zouden moeten gaan, vermits er tussen 55 en 60 slechts 5 mm verschil is, wat te verwaarlozen (en bij te trekken) is. Overigens zag ik elders nadien ook kettingen die zowel voor 195/55 R15 als voor 195/60 R15 geschikt zijn. Wat mij sterkte in de overtuiging dat ik geen nieuwe moest kopen. Ik heb ze uiteindelijk ook niet nodig gehad. Het was erg zacht weer. Enkel op de pistes (boven 1500m) was het behoorlijk winterig weer. Maar goed ook eigenlijk, want zo was het hoe dan ook veiliger rijden. Heel anders dan twee jaar geleden toen op de terugweg duizenden werden verrast door zware sneeuwval!
Met het weertje van vandaag hier in Belgenland (14°), heb ik nu eigenlijk wel mijn winterbanden niet echt (meer) nodig... Al kan het nog snel keren, wie weet is het einde volgende week ook hier weer winter.

Overigens heeft de Roomster die twee keer 900km zeer vlot gereden. De 1.9 TDI motor draaide zeer soepel, en had zelfs bij een snelheid van 140km/u (in Duitsland!) nog ruim voldoende marge om zelfs bergop een optrek-tandje bij te steken als het nodig was.

van_der_P

Senior Member
Hoi,

Het is wel afhankelijk van het type motor welke velgmaat je koopt. Zo past er op een 1.6 motor geen 14" wiel. Dit komt door de grootte van de remschijf.

Ik heb op mijn Roomster 1.6 Sport 15" 185/55 Vredestein Snowtrack 2 laten monteren.

De Skoda-dealer was VEEL te duur. Ik heb ze gekocht via:
http://www.novarota.nl/autobanden_shop?gclid=COGJ7fPNmJACFQs_MAodaFSfnw

Snelle reactie op vragen, snelle levering en prima montage bij een garage naar keuze.

Succes,
Patrick

De exacte band is:
185/55R15 86H
SNOWTRAC 2 XL

P.S. Neem bij winterbanden niet te brede banden. Hier heb je alleen maar last van bij het monteren van eventuele sneeuwkettingen. Ook de grip in de sneeuw wordt er niet beter op.

In de brochure van de Roomster kan ik niet ontdekken dat er verschillende maten remschijven worden toegepast.
Volgens mijn wordt op alle modellen dezelfde remschijven gebruikt. Kijk maar op de site van Skoda. Op een sportiever model kan ik mij voorstellen dat men er grotere wielen monteert, maar noodzakelijk is dat niet.

OP mijn Roomster zitten standaard 195/55 R 15 banden.

Bovenaan Onderaan