Winterbanden... stalen velgen of op LM velgen

Gisteren heb ik mijn winterbanden laten monteren op de 17" Pegasus velgen. Ik ben benieuwd naar jullie mening, "winterbanden op stalen velgen of op de lichtmetalen velgen monteren?" Ikzelf vind het zonde om de lichtmetalen velgen het hele winterseizoen in de kast te leggen.... /forum/images/graemlins/crazy.gif

sunnyboy

Senior Member
Afgezien of je het znde vindt of niet om de lm velgen het hele winterseizoen in de kast te leggen is er nog een ander aspect.
Namelijk de breedte van de banden.
Voor de winter zou ik liever wat smaller aanraden.
Je moet het zo zien dat de druk die op het wegoppervlak komt groter is met een smallere band dan met een brede band.
Zodoende zal je met sneeuw meer grip hebben met een smallere band dan met een brede band. Ook zal aquaplanning minder snel optreden. Het nadeel is dat je sneller onderstuur zal hebben dan nu het geval is. Gewoon rustig rijden dus.
Maar dat zal je al wel een keer uitgelegd zijn denk ik.
Hoofdzaak is dat je met winterbanden veel veiliger de winter doorkomt dan met je allround banden.
Een veilige tip: Rij ook bij vochtig weer, natte rijbaan, defensief. Dus hou meer afstand tot je voorganger en probeer ver vooruit te kijken wat het andere verkeer doet wat voor je voorganger rijdt.

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad, door je originele velgen te houden, heb je wel erg brede winterbanden, die een deel van het effect van een winterband tenietdoen.

LM-velgen vind ik op zichzelf niet zo'n punt als je nog een (kleinere) reserveset hebt. Ik gebruik bijvoorbeeld de originele velgen voor de winterbanden en de dikke Dotzen voor de zomer.

En als aanvulling op de tips van sunnyboy: hou vooral ook je achteruitkijkspiegel in de gaten. Jij remt namelijk veel beter dan een achterligger zonder winterbanden. Als die te weinig afstand houdt, kan hij bij een remactie zo achterop knallen. Dus drukt iemand je op? Laat die [piiieeep] er maar langs. Liever hij een paar bochten verderop in de greppel dan jij een opgekrulde achterklep...

Ik spreek uit eigen ervaring: ik had afgelopen winter tijdens die sneeuwweek in maart natuurlijk de ultieme grip met winterbanden en AWD. Maar ik had er niks aan toen er een bouwvakkersbusje achterin kwam zeilen... Okee, allemaal gedekt door de verzekering, maar je hebt er wel weer heisa van, nog los van de eventuele whiplash.

smg

Lid
Mijn winterbanden zijn gemonteerd op de standaard 15" LM-velgen van de Elegance-uitvoering. Stalen velgen zijn helemaal niet ter sprake gekomen.

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Door je originele velgen te houden, heb je wel erg brede winterbanden, die een deel van het effect van een winterband tenietdoen.

[/ QUOTE ]

Zit met hetzelfde dilemma... bij mij gaan de M+S ook om de pegasussen... Had liever smallere gehad om bovenstaande reden en zuinigheid.

Ach, heb gewoon vette sloffen en dat zullen ze zien ook!

Aangezien ik nagenoeg het hele winterseizoen met auto niet was, durf ik met een hoge mate van waarschijnlijkheid te stellen dat dit mijn lichtmetalen velgen geen goed doet.
(pekel schijnt een desastreuse werking te hebben op je blanke laklaag /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif)
Daarom van die degelijke stalen "mooie" 15" zwarte velgen met 195/65 erom heen. /forum/images/graemlins/uitlachen.gif
Afhankelijk van de mood zet ik er wieldoppen op of haal ik ze er weer af. /forum/images/graemlins/bye.gif

Fabia

† In Memoriam
Ik heb vorig jaar via Marktplaats gewoon 15inch stalen velgen en wieldoppen van een Fabia gekocht. Daar zitten nu mijn winterbanden om. Wat wel grappig is, ik heb nu een Equipe Plus met Creation wieldoppen er onder. Vind wel dat de winterbanden wat harder zijn, je hebt wat meer afrol geluiden. Maar bij slecht ben ik altijd erg blij met mijn winterbanden. Hou zeker bij het rijden afstand en houdt ook zeker in gedachten dat niet iedereen op winterbanden rijdt. /forum/images/graemlins/722.gif

Ik switch van de Pegasus velgen naar "mooie" zwarte wielen. Drie redenen, het spaart mijn mooie wielen tegen pekel, door de smallere band in de winter heb je meer grip in slechte omstandigheden en op de standaardmaat passen ook normale sneeuwkettingen. Doppen hoeft van mij niet, dus gewoon een paar maanden op mooie zwarte wielen!

elcocheSKODA

Actief lid
Ik heb 16" lichtmetalen velgen met daarop 205/55R16 banden voor de winter.
Persoonlijk vind ik zwarte stalen velgen niet mooi. De hele zomer met super strak lichtmetaal en dan de winter met zwart. Gebruik dan in ieder geval ook wieldeksels.

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik switch van de Pegasus velgen naar "mooie" zwarte wielen. Drie redenen, het spaart mijn mooie wielen tegen pekel, door de smallere band in de winter heb je meer grip in slechte omstandigheden en op de standaardmaat passen ook normale sneeuwkettingen. Doppen hoeft van mij niet, dus gewoon een paar maanden op mooie zwarte wielen!

[/ QUOTE ]

mee eens !!!!

ik ooit wel eens gelezen dat de zwarte wielen met winterbanden in sommige kringen als 'status' symbool gezien worden /forum/images/graemlins/grin.gif

Hetzer

Forumguru
And bye the way hebben jullie wel eens bekeken hoe je lichtmetalen velgen er uit zien als je een keertje in Zuid-Duitsland ,Oostenrijk of hier in de Balkan hebt rond gereden!!!!

Er ligt zo ontzettend veel pekel en stooisel en sneeuw op de weg!!!
Mijn eigen auto hier in Sarajevo is een RAV-4 uitgerust met lichtmetaal en jawel met sinds kort winterreifen...
Er ligt sinds een week een behoorlijk pak sneeuw hier en het vriest ook aardig , ik kon laatst de pekel smurrie, tussen de spaken van mijn velgen wegbikken met een krikstang

niet echt prettig ( voor de velgen, ahum )kan ik u mededelen!!!!! /forum/images/graemlins/407.gif

Ik rijd al jaren met winterbanden in de winter op LM velgen.

Nooit iets gezien van aantasting door pekel.

Gewoon veilige winterbanden opp mooie velgen /forum/images/graemlins/722.gif

sunnyboy

Senior Member
Winterbanden op LM velgen kan op zich geen kwaad.
Als je maar maatregelen neemt. Bv. vooraf in de was zetten.
Zeer regelmatig, lees: vaak, schoonmaken met warm water met autoshampoo waar ook een tikkeltje autowas in zit.
Indien nodig elke twee weken met velgenreiniger behandelen. Vooral de hoekjes worden snel aangetast.
Daarna dezelfde behandeling als eerder vermeldt. Dus schoonmaken met warm water met autoshampoo waarin een tikkeltje autowas in zit.

Bovenaan Onderaan