Inderdaad, door je originele velgen te houden, heb je wel erg brede winterbanden, die een deel van het effect van een winterband tenietdoen.
LM-velgen vind ik op zichzelf niet zo'n punt als je nog een (kleinere) reserveset hebt. Ik gebruik bijvoorbeeld de originele velgen voor de winterbanden en de dikke Dotzen voor de zomer.
En als aanvulling op de tips van sunnyboy: hou vooral ook je achteruitkijkspiegel in de gaten. Jij remt namelijk veel beter dan een achterligger zonder winterbanden. Als die te weinig afstand houdt, kan hij bij een remactie zo achterop knallen. Dus drukt iemand je op? Laat die [piiieeep] er maar langs. Liever hij een paar bochten verderop in de greppel dan jij een opgekrulde achterklep...
Ik spreek uit eigen ervaring: ik had afgelopen winter tijdens die sneeuwweek in maart natuurlijk de ultieme grip met winterbanden en AWD. Maar ik had er niks aan toen er een bouwvakkersbusje achterin kwam zeilen... Okee, allemaal gedekt door de verzekering, maar je hebt er wel weer heisa van, nog los van de eventuele whiplash.