Winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rupo

Lid
Ik heb net de winterbanden erop, volgens het boekje 205/55 R16. De dealer melde overigens dat 215/60 R16 ook mogelijk was. Echter schrijft Skoda in het boekje de 205 voor ivm sneeuwkettingen.

Zomerbanden = 225/50 R17.

Mijn bemerkingen, de auto iets sneller op toeren en trekt wat vlotter. Eigenlijk niet eens zo'n nadeel. De teller wijkt 10% af over het hele gebied.

Ik vind ze wel meer geluid maken en de auto trilt meer. Ik vraag me af of dit aan het balanceren ligt of dat dit komt omdat het winterbanden zijn, iets andere constructie!?

g,Ruud

ps Ik zag dat de andere onderwerpen 'Winterbanden' in de sectie Yeti gesloten zijn, dus ik heb toch maar even een nieuw onderwerp gemaakt.

EdK

Forumguru
zomerbanden en winterbanden maat gebruik ik zelfde als jij
Kan me vinden in de 10% afwijking maar zie dat voor de tijd van jaar niet zo'n probleem.

Geluid ervaar ik niet als luider dan met de zomerbanden
En trillen van wagen heb ik geheel geen last van en denk toch dat je even terug moet om de boel te laten balanceren.

Ter info: zomerbanden zijn Dunlops 225 / 50 R17
Winterbanden Conti TS830 205 / 55 R16 XL

TurboBooster

Forumguru
Ik heb als winterband 205/60 R16.
Deze heeft bijna de zelfde afrollengte als de zomerband 225/50 R17.
Dat er geen sneeuwkettingen op toegelaten zijn vind ik niet erg want mijn Yeti heeft 4x4.

Captain Hook

Forumguru
Ik vind ze wel meer geluid maken en de auto trilt meer.
Dat ze meer lawaai maken, kan wel kloppen; ander profiel, ander geluid op asfalt...
Maar trillen is NIET ok. Dan zou ik toch maar eens laten controleren of de balancering in orde is. :ahum:
En check ook de bandenspanning, als ze (te) keihard opgepompt zijn, dan stuitert je auto ook over de weg. :grin:

TurboBooster

Forumguru
Jammer dat je daar niks aan hebt met remmen... :winkie:
Het ontheft je ook niet van sneeuwkettingenplicht in de landen waar dat verplicht is.

Ik heb in al die jaren dat ik op wintersport ben geweest in Oostenrijk nog maar 1 maal meegemaakt dat er een sneeuwkettingen plicht was.
Dit was op een dag dat het weer ook zeer slecht was.
Deze dag een lekkere lange apres-ski genoten met veel drank en lol.:laugh:

Tallguy

Forumguru
ps Ik zag dat de andere onderwerpen 'Winterbanden' in de sectie Yeti gesloten zijn, dus ik heb toch maar even een nieuw onderwerp gemaakt.

Dat komt omdat er 1 groot centraal winterbandentopic bestaat waar alle vragen over winterbanden in thuishoren. Dit topic zal daarom ook gesloten worden met het vriendelijke verzoek in het Grote Winterbanden Topic verder te gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan