Wisten jullie dat wel? (15Dkm beurt)

VEEJAY

Forumguru
Dat het niet hoeft met long life olie? /forum/images/graemlins/smile.gif

Dus pas bij 30.000 naar de dealer!

rickske

Actief lid
Ja dat wist ik al. /forum/images/graemlins/smirk.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif

Joeri

Actief lid
Bij ons komt 1 op 10 klanten effectief na 30.000 km... De rest allemaal op 15.000 met "gewone" 5W40-olie. En enkelingen een oliewissel op 7500 km /forum/images/graemlins/grin.gif

Matra_Murena

Actief lid
De auto moet toch zelf aangeven wanneer je naar de dealer moet? Met een irritant "Service" lampje ofzo?

Ik heb wel gehoord dat VAG van de longlife af wil omdat door de langere termijn tussen beurten veel andere dingen niet op tijd gezien/controleerd worden en er hierdoor veel klanten bv nij 20.000 naar de garage moeten voor iets lulligs wat anders al verholpen was zonder dat de klant dit wist. Hierdoor extra irritaties...

Wist je ook dat er iets van een code Q0, Q1 of Q2 in je service boekje vermeld staat en dat bij Q1 de auto zelf aangeeft wanneer je langs moet komen?

nomad

Senior Member
?? Mij is tot 2 x toe verteld dat mijn O2 voor zijn 1e beurt pas na 50000 km verwacht wordt. Ja ik heb het nagevraagd. Mijn vorige Leon heeft ook maar 3 beurten gehad (45, 90 en 135 dkm)

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Mijn vorige Leon heeft ook maar 3 beurten gehad (45, 90 en 135 dkm)

[/ QUOTE ]

Veel snelwegkilometers, denk ik?

nomad

Senior Member
Mijn vorige Leon heeft ook maar 3 beurten gehad (45, 90 en 135 dkm)

[/ QUOTE ]

Veel snelwegkilometers, denk ik?

[/ QUOTE ]
Eiegenlijk alleen maar... 170000 kilometer in 3,5 jaar. (zonder schade)

Dutch4x4

Senior Member
?? Mij is tot 2 x toe verteld dat mijn O2 voor zijn 1e beurt pas na 50000 km verwacht wordt. Ja ik heb het nagevraagd. Mijn vorige Leon heeft ook maar 3 beurten gehad (45, 90 en 135 dkm)

[/ QUOTE ]

Jaja, VJ, zelfs pas na 50k! 30k geldt voor de benzineauto's op longlife-olie, 50k max voor de diesels.

Matra_Murena

Actief lid
Ik kwam met mijn Golf na 108.000 bij de dealer en die vertelde dat de distributieriem al bij 90.000 vervangen had moeten worden. Normaal zou dat zo gegaan zijn als je elke 30.000 voor een beurt gaat, maar de computer van de wagen had bepaald dat dat niet nodig was (ook veel snelweg.

Dutch4x4

Senior Member
De auto moet toch zelf aangeven wanneer je naar de dealer moet? Met een irritant "Service" lampje ofzo?

[/ QUOTE ]

Zo irritant is dat servicelampje niet, hoor. Het is feitelijk een mededeling die bij het starten in je dagtellerschermpje verschijnt, met daarbij het aantal kilometers waarbinnen de beurt uiterlijk moet plaatsvinden. Dat begin 1500 km van tevoren en dan steeds in stapjes van 100 km.

Die 30k/50k-grens is trouwens maximaal, hoor. Als je de beest uithangt met je auto, komt die waarschuwing eerder in beeld. Vooral voor de eerste beurt heb je daar kans op, zeker als je niet zelf olie peilt en bijvult. Je hebt het dus grotendeels zelf in de hand.

VEEJAY

Forumguru
De dealer adviseerde wel de motorolie af en toe te pijlen (zie andere topic). Maar volgens mij hoeft dat niet zo omdat hij eerst met een geel lampje gaat zeuren en daarna pas met een rood lampje.

octofreak

Actief lid
Voorheen was olie trouwens gewoon vervangen bij 30.000km (octoI) maar ik begrijp nu van de dealer dat dat bij de octio II bijna niet meer haalbaar is. Dus tussendoor bijvullen.

Potje

Actief lid
Mijn allereerste auto had een automatisch olieverversingssysteem (leuk scrabblewoord). Ik moest om de 800 kilometer het carter weer aanvullen met nieuwe Aldi-olie omdat ie lekte als een zeef!

Ik liep stage in Stuttgart en gooide mijn Jetta 1.5 diesel bij de Nederlandse grens weer vol (diesel en olie)

Ik kon zo wel altijd mijn weg terugvinden....... klein duimpje effect!

VEEJAY

Forumguru
Nou vandaag 16.900KM ging ie weer zeuren.

Helaas nergens 0W30 olie van Shell te vinden. Skoda mobiliteit gebeld en die wisten na 10 minuten dat 5W40 wel mag maar niet meer dan 0.5liter.

Heb net zitten googlen maar wordt niet echt wijzer wat er nu bijvoorbeeld gebeurt als je er meer dan 0.5liter ingooit.

Zover ik nu begrijp zou je dan eerder olie moeten laten verversen? (ik neem dus aan dat men dat bij een 30DKM beurt dus zou doen?).

Dutch4x4

Senior Member
Waarom niet gewoon een literflesje 0W30 bij de dealer halen voor je-weet-maar-nooit?

Anders mag je die van mij wel hebben. Na de 30k-beurt verbruikt-ie niks meer, dus die fles staat daar maar...

(Overigens hoeft het niet van Shell te wezen, maar dat wist je waarschijnlijk wel. Op Briskoda staat een lijstje met alle geschikte 0W30's.)

VEEJAY

Forumguru
Waar woon je? /forum/images/graemlins/winkie.gif

Ik zal aan de dealer vragen of ik wat kan meekrijgen.

Bovenaan Onderaan