Witte rook

Beste Yeti lovers,
Wie heeft een idee wat er met mijn Jetty is?
Af en toe bij flink gas geven (gek genoeg meestal als ik achteruit inparkeer) rookt ze wit? Er leek ook even een 'plofferig' geluid te zijn toen ze in de vrij stond en ik gas gaf. Maar dan even later weer niet. Ze lijkt wat minder fel te trekken, maar dat kan inbeelding zijn omdat ik een bedrijfswagen ernaast rijd die feller is.

Skoda Yeti 1.2 TSI, 142000 km, distributieketting in beginjaren vervangen bij terugroep.
Hij lekt niet. Oliepeil is goed.

Wat voor TLC heeft Jetty nodig?
En kan ik er mee doorrijden of moet ze snel bekeken worden?

Groet,
Moniek

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij 'flink gasgeven' komt er ineens veel waterdamp uit de verbranding in de uitlaat en dat zie je.
Alleen als ook het peil in de koeling zakt, en blijft zakken, zul je er iets aan moeten (laten) doen.

JeSko

Forumguru
Waarom geef je flink gas meestal bij het achteruitparkeren? :sterretjes: of lees ik het nu compleet fout? Bij flink gas geven blaas je de condens uit je uitlaat, wellicht valt de witte rook je meer op als je achteruit rijd, omdat hij dan logischerwijs niet meegenomen word in de wind achter je auto, bij flink gas vooruit laat je de witte mist gewoon ver achter je.

Tees

Donateur
Of het met jouw probleem te maken heeft weet ik niet, maar als Jetty in de beginjaren een nieuwe ketting heeft gehad, is ze waarschijnlijk daar nu wel weer opnieuw aan toe. Deze gaan ongeveer 100-125k km mee namelijk tot ze weer dusdanig opgerekt zijn dat ze aan vervanging toe zijn. Zou je moeten kunnen horen aan de kettingrammel bij koude start.

Verder zou het condens kunnen zijn, maar het kan ook iets ergers zijn. Komt het alleen voor bij koude motor of ook als ie warm is. Idem voor koud vs warm weer. In beide gevallen geldt: het eerste kan geen kwaad, het tweede wel.

Frup

Forumguru
Mijn Yeti rookt soms ook kort witte rook. Ikzelf rook niet.
Alleen bij koud, vochtig, weer als de motor koud is. Zo gauw die warm is, geen rook meer. Maak me er niet druk over.
Niveau koelvloeistof blijft wel ok.

Dank je wel allemaal voor de snelle reacties. Ik ga even in de gaten houden of er verschil is bij warme of koude motor.
En dan toch binnenkort maar eens een beurt inplannen...

Waarom geef je flink gas meestal bij het achteruitparkeren? :sterretjes: of lees ik het nu compleet fout? Bij flink gas geven blaas je de condens uit je uitlaat, wellicht valt de witte rook je meer op als je achteruit rijd, omdat hij dan logischerwijs niet meegenomen word in de wind achter je auto, bij flink gas vooruit laat je de witte mist gewoon ver achter je.
Eeeuuhhh ik besef me dat flink gassen bij achteruit rijden niet persé nodig is.... haha. De parkeerplaatsen lopen wel iets omhoog en is zeker zo dat de witte rook me dan meer opvalt.

Bovenaan Onderaan